Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8803) keurde het college de principes goed voor promotie in transporthubs. De stad Antwerpen wil de (buitenlandse) bezoekers die aankomen in België aanspreken om de stad Antwerpen te bezoeken en wil hiervoor doorlopende affichage inschakelen op de luchthavens van Zaventem, Charleroi (Brussels South) en Eindhoven.
Op 10 november 2021 (jaarnummer 9044) keurde het college de aankoop van mediaruimte in de transporthubs van de luchthavens van Zaventem, Charleroi en Eindhoven voor het jaar 2022, goed.
Op 21 januari 2022 (jaarnummer 512) keurde het college keurde de gunning voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen, op basis van bestek GAC/2021_01729, aan Mediabrands Belgium nv, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229, goed.
Op 27 november 2023 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020 - 2025 goed. In het licht van deze aanpassing werd beslist dat de aankoop van mediaruimte in de transporthubs van luchthavens van Charleroi en Eindhoven niet verder gezet wordt. De aankoop van mediaruimte in de luchthaven van Zaventem wordt wel opnieuw budgettair voorzien.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Deze uitgave dient voor de aankoop van mediaruimte in de zogenaamde 'transporthubs'. Dit zijn plaatsen waar reizigers uit het buitenland aankomen en waar ze kunnen worden aangesproken om een bezoek aan de stad Antwerpen te brengen. Ook de voorbije jaren werd deze mediaruimte aangekocht door de stad Antwerpen.
Voor 2024 wordt voorgesteld om de "Digital Avenue" te huren, dit zijn 10 schermen van 85" aan de bagageband van de luchthaven van Zaventem. Aan deze schermen blijven mensen vaak lang staan omdat ze wachten op hun bagage. Op deze manier bereikt de stad Antwerpen alle reizigers die aankomen, zowel van regionale als van continentale vluchten. En dit van 1 januari 2024 tot 31 december 2024.
De kostprijs van deze mediadeal is gestegen tegenover de laatste jaren. Dit komt omdat er een indexatie is doorgevoerd op de prijzen voor 2024.
Deze aankoop gebeurt binnen het raamcontract met mediabureau Initiative (Mediabrands Belgium nv) en zal verrekend worden op budget van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. Hiervoor is 174.680,44 EUR (inclusief btw) voorzien.
Het college keurt de vastlegging goed voor de aankoop van mediaruimte voor het 'welkom led scherm' in de luchthaven van Zaventem van 1 januari 2024 tot 31 december 2024, dit voor een bedrag van 174.680,44
EUR (inclusief btw)
aan Mediabrands Belgium nv, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
MEDIABRANDS BELGIUM | 174.680,44 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5314000000 | 4005587326 |