Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09225 - Omgevingsvergunning - OMV_2023069693. Veldstraat 24. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09225 - Omgevingsvergunning - OMV_2023069693. Veldstraat 24. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_09225 - Omgevingsvergunning - OMV_2023069693. Veldstraat 24. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023069693

Gegevens van de aanvrager:

de heer Fredj Khaled met als adres Sint Gillis baan 103 te 9100 Sint-Niklaas

Ligging van het project:

Veldstraat 24 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 461N18

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/11/2021: proces-verbaal (11002_2021_15111_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen.

-          01/09/1972: vergunning (18#83187) voor een gevelverbouwing;

-          07/12/1932: toelating (1932#42941 ) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 15 m;
  • bouwdiepte op verdiepingen 8,45 m;
  • kroonlijsthoogte 7,03 m;
  • totale bouwhoogte 9,33 m;
  • kelder

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde cementbepleistering en houten schrijnwerk;
  • aluminium schuifpoort met een breedte van 2m70 naar inpandige garage;

 

Bestaande toestand

overeenkomstig vergunde toestand, met uitzondering van;

-          bouwvolume

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 15,80 m;
  • bouwdiepte op verdiepingen 9,90 m;
  • bouwhoogte 9,92 m,

-          gevelafwerking

  • verkleinde raamopeningen;
  • buitenschrijnwerk pvc, kleur wit;
  • pvc houtlook (verbrede) toegang op het gelijkvloers met een breedte van 3,25 m naar inpandige fietsenstalling, bestaande uit drie delen met aan de linkerzijde en rechterzijde een toegangsdeur;
  • afvoerkanaal in voorgevel;
  • voorgevel gedeeltelijk afgewerkt met isolatieplaten.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 15,80 m;
  • bouwdiepte op verdiepingen 9,90 m;
  • gesupprimeerde keldertrap;

-          gevelafwerking:

  • wit bepleisterde voorgevel en wit pvc schrijnwerk;

-          inrichting:

  • groendaken.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen en heropbouwen van de achterbouw;

-          uitbreiden van het volume;

-          verkleinen van de ramen in de voorgevel;

-          isoleren van de voor- en achtergevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          supprimeren van de trap naar kelder;

-          aanleggen van groendaken;

-          supprimeren van de garage.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 juli 2023

12 juli 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld
    • Het talrijkst aan deze zijde van het bouwblok is een bouwdiepte van circa 13,50 meter voor de panden met een woonfunctie op het gelijkvloers. Een bouwdiepte van 15,80 meter is bijgevolg niet kenmerkend.
    • De voorgestelde gevelopbouw en gevelgeleding kan bezwaarlijk kenmerkend voor de omgeving worden genoemd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 12 Levendige plint: Het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst, bevat aan de straatzijde geen verblijfsruimte. De gevelbreedte bedraagt 3,68 meter. Door de bijkomende badkamer tussen de inkom en de keuken in combinatie met de positie van trap is er echter niet aangetoond dat er nog voldoende contact is tussen de woning en de straat.
  • Artikel 38 Groendaken: De daken worden niet voorzien als groendaken. Er wordt geen hemelwaterput voorzien.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het talrijkst aan deze zijde van het bouwblok is een bouwdiepte van circa 13,50 meter voor de panden met een woonfunctie op het gelijkvloers. Een bouwdiepte van 15,80 meter is bijgevolg niet kenmerkend. Gelet echter op de bestaande bouwdiepte, de perceelsdiepte en de beperkte ophoging welke niet zulke impact hebben dat deze de leefbaarheid van het aanpalende perceel onaanvaardbaar in het gedrang brengt, is een afwijking op dit punt aanvaardbaar.

 

De nieuwe kroonlijsthoogte past zich in ten opzichte van de bouwhoogten van de panden in de omgeving en is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde gevelopbouw en gevelgeleding kan bezwaarlijk kenmerkend voor de omgeving worden genoemd. Gelet echter op de gevelopbouw en gevelgeleding van het aanpalende perceel en de afstemming van het geheel van de architectuur op de eigen constructie, is een afwijking op dit punt aanvaardbaar op voorwaarde dat de gelijkvloerse schuifpoort (zoals vermeld is in de legende) als raamgeheel met voordeuren wordt voorzien, het openbaar domein in functie hiervan wordt aangepast en het glas doorzichtig wordt voorzien tussen 1 m en 2 m.

 

De aanvrager wil de voor- en achtergevel isoleren, hetgeen vanuit energetisch oogpunt positief wordt beoordeeld. Bij het opnieuw bepleisteren van gevels dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed aan een aantal ontwerpdetails.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden. 

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint. 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie).

Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein. 

 

Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Met voorliggende aanvraag wordt de garage op het gelijkvloers gesupprimeerd wat aanvaardbaar is op voorwaarde er nog voldoende contact tussen de woning en de straat is. Dit is niet het geval door de voorgestelde badkamer en positie van de trap.

Bij een eventuele vergunning zal de bijkomende badkamer tussen de inkom en de keuken worden uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding. De bestaande eengezinswoning wordt enkel intern verbouwd. De bestaande garage wordt gesupprimeerd.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

4 juli 2023

Start 1e openbaar onderzoek

13 juli 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

11 augustus 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

18 augustus 2023

Start laatste openbaar onderzoek

30 augustus 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

28 september 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

15 maart 2024

Verslag GOA

8 december 2023

Naam GOA

 Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche werd niet aangeplakt conform artikel 20 van het 'Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning'.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Het laatste openbaar onderzoek werd ook niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Er werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.

Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.

De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 juli 2023

11 augustus 2023

0

0

0

1

30 augustus 2023

28 september 2023

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend.

Het bezwaarschrift laat zich als volgt samenvatten:

 

Lichtinval: Bezwaar omtrent de grote impact op de lichtinval in de tuin en woning van het aanpalende perceel.

Evaluatie: De voorgestelde verhoging van scheimuur zal effectief impact hebben op de lichtinval. Deze verhoging van grotendeels 54 cm en beperkt 104 cm heeft echter niet zulke impact dat deze de leefbaarheid van het aanpalende perceel onaanvaardbaar in het gedrang brengt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Uitvoeren van vergunningsplichtige handeling zonder omgevingsvergunning: Bezwaar tegen het kappen van een hoogstammige boom in de tuinzone van de aanvrager.

Evaluatie: Het is niet uit het bezwaarschrift op te maken waarom bezwaarindiener oordeelt dat het rooien van de vermelde boom vergunningsplichtig is.

Los hiervan maakt het rooien van een boom geen onderdeel uit van voorliggende aanvraag. Bij een eventuele vergunning zal dus geen vergunning verleend worden voor het rooien van een boom.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Geluidsoverlast: Bezwaarindiener vermeldt mogelijk geluidsoverlast bij de constructie van de werken die onderdeel uitmaken van voorliggende aanvraag.

Evaluatie: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de uitvoering van de werken is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Afwerking: Bezwaar dat de uitvoering schade en overlast geeft of zal geven aan de naastliggende panden gezien er niet vakkundig en met weinig kwalitatieve materialen gewerkt wordt.

Evaluatie: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de uitvoering van de werken is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.