Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09220 - Omgevingsvergunning - OMV_2023136057. Lange Van Ruusbroecstraat 45-45A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09220 - Omgevingsvergunning - OMV_2023136057. Lange Van Ruusbroecstraat 45-45A. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_09220 - Omgevingsvergunning - OMV_2023136057. Lange Van Ruusbroecstraat 45-45A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023136057

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sebastien François met als adres Heistraat 71 te 2610 Wilrijk

Ligging van het project:

Lange Van Ruusbroecstraat 45-45A te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 2739D, 2740A en 2742A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de vergunde hoogtes van scheidings- en tuinmuren

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/04/2021: weigering (OMV_2021000814) voor het wijzigen van de vergunde hoogtes van scheidings- en tuinmuren;

-          16/01/2019: proces-verbaal (11002_2019_8341_VPV) voor het niet uitvoeren van voorwaarden uit vergunning 20151483);

-          21/08/2015: vergunning (20151483) voor het uitbreiden van het parkeergebouw Lange van Ruusbroecstraat;

-          17/04/2015: vergunning (2015178) voor nieuwbouw en renovatie Lange van Ruusbroecstraat. 

 

Vergunde toestand

-          functie wonen & kantoor:

  • 15 wooneenheden, een kantoorgebouw en parking;

-          bouwvolume:

  • 3 kavels aan Lange Van Ruusbroecstraat 45 en 81, achteraan verbonden met parking;
  • volume van 4 bouwlagen met zadeldak;
  • herenhuis met uitbreiding van twee bouwlagen aan achterzijde;
  • kantoorgebouw in binnengebied van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • witte baksteen met buitenschrijnwerk in bronskleurig aluminium;
  • bestaand herenhuis in witte baksteen met houten buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • scheidingsmuren aan de linker- en rechterzijde van kavel A met hoogte van 3,69m;
  • aan het kantoor is de hoogte 4,04 m;
  • tuinmuur achteraan aan het magazijn met hoogte van 3,69 m;
  • scheidingsmuren aan kavel C aan de linkerzijde met hoogte van 2,78m.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:

  • scheidingsmuren aan kavel A aan linkerzijde 4,8m en rechterzijde 4,68m;
  • aan het kantoor is de hoogte 4,68m;
  • tuinmuur achteraan aan het magazijn met hoogte van 4,8m;
  • scheidingsmuren aan kavel C aan linkerzijde met hoogte van 3,78m. 

 

Nieuwe toestand

-          de aanvraag heeft enkel betrekking op de tuin- en scheidingsmuren;

-          functie wonen & kantoor:

  • 15 wooneenheden, een kantoorgebouw en parking;

-          bouwvolume:

  • 3 kavels aan Lange Van Ruusbroecstraat 45 en 81, achteraan verbonden met parking;
  • volume van 4 bouwlagen met zadeldak;
  • herenhuis met uitbreiding van twee bouwlagen aan achterzijde;
  • kantoorgebouw in binnengebied van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • witte baksteen met buitenschrijnwerk in bronskleurig aluminium;
  • bestaand herenhuis in witte baksteen met houten buitenschrijnwerk;

-          overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:

  • scheidingsmuren aan kavel A aan linkerzijde 4,8m en rechterzijde 4,68m;
  • aan het kantoor is de hoogte 4,68m;
  • tuinmuur achteraan aan het magazijn met hoogte van 4,8m;
  • scheidingsmuren aan kavel C aan linkerzijde met hoogte van 3,78m. 

Inhoud van de aanvraag

-          de aanvraag heeft enkel betrekking op de tuin- en scheidingsmuren;

-          het niet verlagen van de scheidingsmuren conform de vergunning van 2015 (2015178); 

-          het behouden van de hoogtes van de scheidingsmuren overeenkomstig huidige toestand.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de hoge scheidingsmuren treden niet bij tot een goede bezonning en lichtinval van de omliggende tuinen in de omgeving en van het project zelf;
  • Artikel 19 Tuinafsluitingen: de scheidingsmuren en tuinmuren hebben een hoogte die de maximum toelaatbare hoogtes ruim overschrijden. De maximale hoogte van muren in de tuinzone is 2,6 m, terwijl er in dit project tuinmuren voorzien worden met hoogtes van 4,68 m, 4,8 m, 5,33 m en 3,78 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Er wordt geen functiewijziging aangevraagd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in het verhogen van verschillende scheidingsmuren ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Het verlagen van deze bestaande scheidingsmuren werd bij de vergunning uit 2015 specifiek als voorwaarden opgenomen.
Ter hoogte van de Lange Van Ruusbroecstraat 45 stelt de aanvraag aan de linkerperceelsgrens een scheidingsmuur voor van 4,80 m i.p.v. de vergunde 3,69 m. Aan de rechterperceelsgrens wordt een scheidingsmuur van 4,68 m met plaatselijke ophogingen tot 5,33 m voorgesteld i.p.v. de vergunde 3,69 m. Ter hoogte van de Lange Van Ruusbroecstraat 81 wordt aan de linkerperceelsgrens een scheidingsmuur aangevraagd van 3,78 m waar de vergunning uit 2015 een hoogte vaststelde van 2,78 m.

Deze uitzonderlijk hoge scheidingsmuren treden niet bij tot een goede bezonning en lichtinval van de omliggende tuinen en van het project zelf (bouwcode, art. 10) waardoor deze aanvraag niet positief geadviseerd kan worden. Er is geen gewijzigde, stedenbouwkundige aanleiding om de gestelde voorwaarden uit vorige vergunning te herzien.

De aanvraag dient geweigerd te worden.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Daarnaast dient opgemerkt te worden dat de uitzonderlijke hoogtes van de scheidingsmuren strijdig zijn met artikel 19 van de bouwcode.
Op basis van artikel 19 wordt de maximale hoogte van muren in de tuinzone vastgelegd op 2,60 m. Een verdere verhoging van de reeds uitzonderlijk hoge tuinmuren kan bijgevolg niet positief geadviseerd worden waardoor de aanvraag geweigerd dient te worden. Er is geen gewijzigde, stedenbouwkundige aanleiding om de gestelde voorwaarden uit vorige vergunning te herzien.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft geen impact op de voor- en achtergevels van het project waardoor de visuele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

3 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

3 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

1 februari 2024

Verslag GOA

13 december 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Verlaging gemeenschappelijke scheidingsmuur: het bezwaar tegen de verlaging van een scheidingsmuur in de tuinzone die mandelig is;

Beoordeling: De aanvraag betreft het niet verlagen van de scheidingsmuren. In de

aanvraag worden de bestaande hoogtes van de scheidingsmuren behouden in tegenstelling tot de in 2015 opgelegde voorwaarde om de scheidingsmuren te verlagen.

Het bezwaar is ongegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.