Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09249 - Omgevingsvergunning - OMV_2023074533. Prins Karellaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09249 - Omgevingsvergunning - OMV_2023074533. Prins Karellaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_09249 - Omgevingsvergunning - OMV_2023074533. Prins Karellaan 25. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023074533

Gegevens van de aanvrager:

Xavier Van Lil met als adres Prins Karellaan 25 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Prins Karellaan 25 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 166L9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Regularisatie uitbreiding woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/01/2003: vergunning (ROL-nummer: 20023752) voor het vervangen van een rieten dakbedekking door platte tegelpannen;

-          16/11/1981: vervallen vergunning (ROL-nummer: 19818159) voor het verbouwen van een gevel (niet uitgevoerd);

-          13/03/1980: vergunning (ROL-nummer: 19808048) voor het plaatsen van een afsluiting);

-          06/04/1950: vergunning (238#7163) voor het bouwen van een huis;

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 230,66 m³ met 2 bouwlagen en een kelder onder een hellend dak met zolder 
  • 11,57m diep en 16,24m breed / 10,50m nokhoogte;
  • open ruimte;

-          materialen

  • gevel: wit geschilderd metselwerk met blauwe natuurstenen dorpels
  • kroonlijst: donkergrijs geschilderd hout
  • schrijnwerk: donkergrijs geschilderd hout
  • dakkapellen uit wit geschilderde houten planken

 

Nieuwe toestand = bestaande toestand (regularisatie)

-          functie: 

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • 292,11 m³ met 2 bouwlagen en een kelder onder een hellend dak met slaapkamer en badkamer
  • 11,57m diep en 16,24m breed door nieuwe aanbouw van 1 bouwlaag op het gelijkvloers / 10,50m nokhoogte;
  • Extra verharding in vorm van terras tegen de zij- en achtergevel met een oppervlakte van (13,8m² tegen de zijgevel+ 45,9m² tegen de achtergevel =) 59,7m²;

-          materialen van nieuwe aanbouw:

  • gevelbekleding met cederhouten beplanking
  • dankrand uit zwarte PVC
  • borstwerking terras uit grenenhout

Inhoud van de aanvraag

-          Regulariseren van een volume-uitbreiding op het gelijkvloers;

-          Regulariseren van het voorzien van verblijfsruimten onder het dak;

-          Interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid/ Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid

17 oktober 2023

18 oktober 2023

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen

Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. De huidige aanvraag voorziet slechts 1 afvoer.

  • Artikel 27 Open ruimte
    §4 Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten in de voortuin:
  1.    paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter
  2.    opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats.

De aanvraag voorziet meer verharding in de voortuin dan strikt noodzakelijk.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Provincie Antwerpen - Rupel en Dijle  en Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Prins Karellaan wordt gekenmerkt door vrijstaande eengezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De bestaande en vergunde woning van 2 bouwlagen onder een ruim dak werd op het gelijkvloers ter hoogte van de achtergevel zonder vergunning uitgebreid en respectievelijk van een eetkamer voorzien.

De overmeten bouwdiepte wijzigt hierdoor plaatselijk van 10,60 m naar 15,94 m.

Er rest voldoende open ruimte op het perceel en de bouwdiepte van 15,94 m is inpasbaar in de omgeving.

Ook ter hoogte van de linkerzijgevel werd de woning met een bijkomende zithoek uitgebreid. De voorgevelbreedte komt zo van 11,00 m op 14,72 m te liggen.

In de tuinzone wordt nog een terras van 45,2 m2 en een zwembad van 18,8 m2 voorzien.

De schaalgrootte van het pand en de constructies in de tuin stemmen overeen met de algemene configuraties van de aanwezige bebouwing binnen de te onderscheiden zones. Ten opzichte van de dichtstbij gelegen gebouwen blijft er voldoende ruimtelijke afscheiding over. 

Naast interne constructieve werken werd in de voormalige zolderruimte een bijkomende slaapkamer met badkamer voorzien. Deze is voldoende kwalitatief en bijgevolg aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De nieuwe uitbreidingen werden afgewerkt met naturel gekleurder cederbeplanking en donkergrijs geschilderd houten buitenschrijnwerk.

Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering zodat de nieuwe uitbreidingen zich integreren bij de bestaande woning en omgeving.

Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de voortuinverhardingen breder zijn dan de maximale breedtes opgenomen in de bouwcode (bouwcode, art. 27). Het betreft echter reeds vergunde verhardingen.

De voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 40 van de bouwcode. Daarom wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat de aanvraag hieraan moet voldoen.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De aansluiting van het rioolsysteem dient conform artikel 40 van de bouwcode uitgevoerd te worden. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

15 maart 2024

Verslag GOA

13 december 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De aansluiting van het rioolsysteem dient conform artikel 40 van de bouwcode uitgevoerd te worden. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.