Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09281 - Brandweerzone Antwerpen. Post Zuid. Paleisstraat 122-136 - Onderhoud kazerne. Doorrekening kosten AG Vespa. Correctiebestelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09281 - Brandweerzone Antwerpen. Post Zuid. Paleisstraat 122-136 - Onderhoud kazerne. Doorrekening kosten AG Vespa. Correctiebestelling - Goedkeuring 2023_CBS_09281 - Brandweerzone Antwerpen. Post Zuid. Paleisstraat 122-136 - Onderhoud kazerne. Doorrekening kosten AG Vespa. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Volgens artikel 192 van het bestuursakkoord 2019-2024 van de stad Antwerpen, goedgekeurd bij gemeenteraadszitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42), wordt de vernieuwing van het brandweer patrimonium verdergezet. 

In de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, goedgekeurd bij gemeenteraadszitting van 25 november 2019 (jaarnummer 652), staat beschreven dat er afspraken gemaakt kunnen worden omtrent de terbeschikkingstelling van stedelijk patrimonium, alsook over verdere samenwerkingen inzake vastgoedbeheer, bouw- en onderhoudsprojecten tussen AG Vespa en Brandweer Zone Antwerpen. 

Op 7 mei 2021 (jaarnummer 330) besliste de gemeenteraad een dienstverleningsovereenkomst onderhoud voor de stedelijke brandweerkazernes.

Op 17 februari 2023 (jaarnummer 1001) keurde het college een project goed voor de veiligheid, behoud van de operationaliteit en comfortverhoging van de Paleisstraat 122-126.  

Juridische grond

Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten  van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:

  • in artikel 6 §3 wordt de opdracht aan AG Vespa voor het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium omschreven. De beleidsbeslissing tot het realiseren van bouw- en onderhoudsprojecten ligt bij de stad Antwerpen. De stad legt tevens het projectbudget vast. 
  • artikel 6  §3.4 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium en dat deze opdracht de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten omvat, in eigen naam en voor rekening van de stad. De stad dient hiervoor de beleidsbeslissing tot realisatie van het project te nemen en het projectbudget vast te leggen.
  • in artikel 7, Lastgeving stedelijk patrimonium, verleent de stad een volmacht aan AG Vespa om in de realisatie van bouw-, onderhouds- en publieke domein projecten alle daden van beschikking en beheer te stellen in eigen naam en voor rekening van de stad voor wat betreft het stedelijk patrimonium. Onder deze lastgeving valt expliciet ook de bevoegdheid tot het nemen van alle beslissingen in het kader van overheidsopdrachten met betrekking tot het stedelijk patrimonium;
  • in artikel 11 §2 staat dat in uitvoering van de beheersovereenkomst, de stad alle kosten die AG Vespa opneemt, ten laste neemt.

Argumentatie

Door vertragingen in het project Kielsevest zal Brandweer Zone Antwerpen (BZA)  langer dan voorzien gehuisvest blijven in de bestaande kazerne Post Zuid in de Paleisstraat 122-126. Deze kazerne is eigendom van AG Vespa.

Bij aanpassing meerjarenplan 7 werd er door BZA  huur gebudgetteerd voor deze locatie, zodat in 2024 een huurcontract afgerond kan worden tussen AG Vespa en BZA. De kostprijs van het onderhoud van de voorbije jaren is hiermee echter niet afgedekt.

Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad aangepast. Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  1.  uitgaven exploitatie en investering, < 5.500,00 euro: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
     o de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring o de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan ten allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring; 
  2. • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 euro: goedkeuring door het college na centraal visum.

Algemene financiële opmerkingen

Het totale budget voor het onderhoud bedraagt 38.180,78 euro inclusief btw.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de correctiebestelling van 38.180,78 euro inclusief btw goed voor het onderhoud op de Paleisstraat 122-126 door AG Vespa (ondernemingsnummer BE0267402076).

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Onderhoudskost Paleisstraat 122-126

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
38.180,78 EUR inclusief btw
budgetplaats: 5325500000
budgetpositie: 6103
functiegebied: 2VGS010501PA4147
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA030410
budgetperiode: 2300
4105067675