Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023139083 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Hilde Smet met als adres Bist 1 te 2610 Wilrijk |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 8 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 447M |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanbrengen van een muurschildering |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/03/2003: vergunning (20023590) voor het plaatsen van nieuwe geluiddempende wand met geluiddempende deur aan transformatoren 2 en 3;
- 28/08/1967: vergunning (19678205) voor het bouwen van omvormingspost voor verdelen van elektriciteit.
Bestaande toestand
- vrijstaand gebouw op de hoek van Jules Moretuslei en Legerstraat in functie van elektriciteitsnetwerk ‘Elia’;
- gevelafwerking in rode baksteen;
- plint in grijze natuursteen.
Nieuwe toestand
- overeenkomstig met de bestaande toestand;
- muurschildering ter hoogte van noordelijke zijgevel van 3,00 m breed en 10,00 m hoog;
- kleurrijk ontwerp in voornamelijk blauwe, rode en gele verf.
Inhoud van de aanvraag
- aanbrengen van een muurschildering.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AWV - District Antwerpen/ AWV - District Antwerpen | 6 november 2023 | 28 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Commissie Street Art | 6 november 2023 | 29 november 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 6 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
De Commissie Streetart verleent advies met volgende argumenten:
De adviesgroep Streetart formuleert hierbij aandachtspunten:
Cultuurhistorische aspecten
De elektriciteitscentrale heeft momenteel geen erfgoedstatuut maar het pand is tijdens de recente herinventarisatiecampagne bouwkundig erfgoed Wilrijk weerhouden voor verder onderzoek. Uit dit onderzoek is gebleken dat deze centrale in sober modernisme, te dateren kort na de Tweede Wereldoorlog, over voldoende erfgoedwaarde beschikt om het pand verder mee te nemen voor opname in de inventaris bouwkundig erfgoed eens het erfgoedportaal ter beschikking wordt gesteld door de Vlaamse overheid. Het oorspronkelijke bouwdossier werd niet gevonden. Op een orthofoto, opgenomen tussen 1947 en 1954, is het gebouw al te zien. In 1967 werd in opdracht van E.B.E.S. NV in de zuidelijke hoek van de site een omvormingspost bijgebouwd.
Het gebouw telt twee bouwlagen op een rechthoekig grondplan onder een plat dak met ver overkragende betonnen dakrand. Achteraan is het gebouw op ongeveer een kwart van het oppervlak maar één bouwlaag hoog. De gevels zijn opgetrokken in roodbruin baksteenmetselwerk in Noors verband op een hardstenen plint. De rechthoekige gevelopeningen zijn gevat in sobere hardstenen omlijstingen.
Gezien vanuit de Legerstraat wordt de sobere volumewerking bepaald door het subtiele contrast tussen de horizontaal geconcipieerde gevels en de verticaal geaccentueerde oostelijke hoek van het gebouw. De horizontaliteit van de gevels wordt versterkt door de ver overkragende dakrand en de lange bandvensters, die in de voorgevel bijna de volledige breedte van de gevel beslaan. De gevels van de oostelijke hoek van het gebouw wijken achter de aangrenzende gevelvlakken en achter de betonnen dakrand terug en steken boven het niveau van het platte dak uit. Door de terugwijkende gevelvlakken ontstaan er aan beide zijden verticale schaduwlijnen. De enige gevelopeningen zijn hier een breed verticaal trapvenster en de overluifelde en met twee hardstenen treden verhoogde inkomdeur, die samen in één getrapte hardstenen omlijsting gevat zijn. In de twee kopse gevels is telkens nog een brede deuropening aanwezig.
Het principe van horizontale en verticale lijnen wordt door het witgeschilderde metalen schrijnwerk herhaald. Dit is in de vensters van de voorgevel en deze van de zuidoostelijke zijgevel nog origineel bewaard. De bandvensters van de voorgevel worden door brede witgeschilderde posten in acht verdeeld, verder worden de vensters met metalen roeden in rechthoekige vlakken verdeeld. Het oorspronkelijke structuurglas is plaatselijk nog behouden.
Het schrijnwerk van de deuren en dat van het trapvenster en de vensters in de noordwestelijke gevel werd tussen april 2009 en augustus 2013 vernieuwd in pvc. Het glas werd vervangen door melkglas en de vensters werden in grotere quasi vierkante vlakken verdeeld.
De voordeur aan de Legerstraat was oorspronkelijk een glazen deur met metalen kozijn. De twee deurvleugels waren voorzien van verticale metalen tralies. Anno 2023 is links van de voordeur nog het oorspronkelijke metalen huisnummer en de hardstenen brievenbus bewaard.
Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen het aanbrengen van een muurschildering op voorwaarde dat deze voorzien wordt op een wegneembare drager. Zo is de ingreep reversibel en wordt het bakstenen gevelparement niet beschadigd indien de schildering ooit weggenomen moet worden. Het is ook een garantie dat het werk elders kan hergebruikt worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De muurschildering op een wegneembare drager aan te brengen.
2. De aandachtspunten van Commissie Streetart strikt na te leven.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De aanvraag voorziet in het aanbrengen van een muurschildering ter hoogte van noordelijke zijgevel van een elektriciteitscentrale van 3,00 m breed en 10,00 m hoog. Om deze ingreep reversibel te houden en om eventuele beschadiging van het bakstenen gevelparement te vermijden, indien de schildering ooit weggenomen zou moeten worden, legt de gemeentelijke omgevingsambtenaar vanuit oogpunt monumentenzorg op om de muurschildering te voorzien op een wegneembare drager.
De elektriciteitscentrale heeft momenteel geen erfgoedstatuut. Na telefonisch contact met de aanvrager blijkt daarnaast ook dat deze geen intentie heeft om het werk op termijn elders te hergebruiken. Bij de opmaak van het ontwerp is er rekening gehouden met verschillende, specifieke elementen zoals de uitstraling van de omgeving, de interactie van de muurschildering met de omgeving en het juiste materiaalgebruik op deze specifieke drager, zijnde een bakstenen gevel.
Ook de Commissie Streetart verleent een positief advies en stelt onder meer dat het project een meerwaarde is voor de buurt en de muurschildering het atypische, creatieve karakter van de stad accentueert.
Het college is bijgevolg van mening dat het voorzien van de muurschildering op een wegneembare drager afbreuk zou doen aan de belevingswaarde en het creatieve ontwerp van het geheel.
Het college schrapt dan ook de desbetreffende voorwaarde.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 6 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 6 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 4 februari 2024 |
Verslag GOA | 4 december 2023 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De aandachtspunten van Commissie Streetart strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.