Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09469 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. Cap-A-City - Collegiale brief - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: Tania Stremersch - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09469 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. Cap-A-City - Collegiale brief - Goedkeuring 2023_CBS_09469 - De Grote Verbinding. District Antwerpen. Cap-A-City - Collegiale brief - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Zuid ontving stad Antwerpen een facultatieve subsidie stedenbeleid voor “Cap-A-City”. Met deze subsidie wenst stad Antwerpen het bestaande tunneldak in de Jan De Voslei te transformeren naar een groene, verbindende publieke ruimte. Hiermee wil stad Antwerpen tegemoetkomen aan de nood van de twee aanliggende woonwijken aan open ruimte voor sport, spel en ontspanning.

Deze subsidie werd op 8 juli 2022 door de Vlaamse Regering toegekend, en vormt het budget voor het project.

Het college keurde in zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) het voorontwerp van Ringpark Zuid SWOU12593 goed. De basis voor de uitwerking van het project Cap-A-City is de structuurschets voor de Jan De Voslei, onderdeel van het goedgekeurde voorontwerp van Ringpark Zuid.

Het project zal in twee fasen worden gerealiseerd:

  • fase 1: tijdelijke ingrepen ter vergroening, voor sport, spel en ontmoeting zodat duidelijk wordt waar de noden van de buurt liggen en of de ingrepen een permanente vertaling moeten krijgen (oplevering half maart 2024);
  • fase 2: permanente ingrepen met hetzelfde doel (oplevering uiterlijk eind 2025).

De subsidie moet besteed zijn voor eind december 2025.

Het college keurde op 22 september 2023 (jaarnummer 6521) de 'Projectdefinitie en concept tijdelijke ingrepen', SWPR13613, Cap-A-City, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt een collegiale brief ter goedkeuring voor, waarin de Vlaams minister voor mobiliteit en openbare werken wordt gevraagd om de nodige medewerking en ondersteuning te geven voor het project Cap-A-City en dit binnen de vooropgestelde timing van het project.  

Argumentatie

De belangrijkste ambitie van het project is het openstellen van verwaarloosde publieke ruimte in wijken met een hoge bevolkingsgraad. Het project moet de verbinding tussen Tentoonstellingswijk en Kiel vergroten en/of vergemakkelijken, een plek creëren voor verpozing, alsook de mogelijkheden om boven op een tunnel binnen drukbevolkte wijken ingrepen te doen, uittesten en vervolgens bestendigen.

De aanbesteding van de tijdelijke ingrepen is lopende. Eventuele risico’s met betrekking tot de draagkracht van het tunneldak zijn voorlopig ondervangen door onder de uiterste waarden te blijven en voorafgaand aan de uitvoering controleberekeningen op te vragen bij de uitvoerders. De oplevering is voorzien half maart 2024 (openingsfeest gepland op 27 maart 2024).

Voor de uitwerking van de permanente en grotere ingrepen is het risico met betrekking tot de draagkracht van het tunneldak groot en is het bijgevolg wachten op een akkoord van de wegbeheerder/eigenaar, het Agentschap Wegen en Verkeer (hierna AWV). Een akkoord op het ontwerp van beheerovereenkomst met onder meer als bijlagen een plaatsbeschrijving en rekennota is nog niet verkregen. Een eerste versie werd door stad Antwerpen aan AWV bezorgd in mei 2023. Na meerdere overlegmomenten maakte AWV op 20 december 2023 een aangepast voorstel over aan stad Antwerpen. Hierin ontbreekt onder meer nog de finale rekennota ter bepaling van de maximale toegelaten belasting op het tunneldak. Verder vraagt de stad Antwerpen nog laatste aanpassingen te doen met betrekking tot het in relatie brengen van de verantwoordelijkheid van stad Antwerpen met de ingrepen en activiteiten die stad Antwerpen er zal uitvoeren

Het uitblijven van een formeel akkoord en een plan van aanpak inclusief financieringsplan voor de renovatie van het tunneldak vertraagt de uitvoering van het project met het risico dat het project niet meer tijdig – voor eind 2025 - gerealiseerd kan worden en de subsidiemiddelen deels komen te vervallen. 

De Jan de Vostunnel is aan renovatie toe. AWV plant hiervoor een grote renovatie vanaf 2027. Deze renovatie heeft vooral impact op de binnenzijde van de tunnel, maar ook de daklichten in het tunneldak dienen vernieuwd te worden. Voor de renovatie van het tunneldak werd door het ontwerpteam Cap-A-City een voorstel uitgewerkt om de daklichten in het tunneldak (glasdallen) al op korte termijn en parallel aan de uitvoering van Cap-A-City te vervangen door betonplaten. Het voordeel van het uitvoeren op korte termijn van deze werken is dat de ingrepen die worden uitgevoerd binnen de subsidie niet opnieuw moeten verdwijnen voor de renovatie die AWV plant. 

AWV is hierover positief en werkt aan een plan van aanpak met financieringsplan voor deze renovatie. AWV bevestigde op 20 december 2023 een projectmanager te hebben aangesteld, in eerste instantie voor de uitvoering van 1/3 van de oppervlakte. Maar er blijft nog onvoldoende zicht op de aanpak en timing van de renovatiewerken van het dak die AWV zou uitvoeren. In eerste instantie zou 1/3 van de oppervlakte aangepakt worden. AWV bevestigde dit op 20 december 2023, maar er is vooralsnog geen formele garantie of overeenkomst over aanpak en timing. Een volgend overleg hieromtrent zou doorgaan op 10 januari 2024.

Het ontbreken van formele akkoorden vanwege AWV vertraagt het project Cap-A-City in sterke mate waardoor de uitvoeringstermijn voor het besteden van de Vlaamse subsidiemiddelen verstrijkt zonder enig resultaat op het terrein.

Stad Antwerpen wil via een brief aan de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken de druk hoog houden en met aandrang de volle medewerking en aandacht voor het project Cap-A-City vragen, zodat de deadline gehaald wordt en de Vlaamse subsidie besteed wordt.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M02955 - SWPR13613 Jan De Voslei

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief aan de Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.