Terug
Gepubliceerd op 03/01/2024

2023_CBS_09480 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124167. Geuzenstraat 32-34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/12/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09480 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124167. Geuzenstraat 32-34. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_09480 - Omgevingsvergunning - OMV_2023124167. Geuzenstraat 32-34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023124167

Gegevens van de aanvrager:

de heer Shulem Leifer met als adres Zurenborgstraat 20 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Geuzenstraat 32-34 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3616S2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van de gelijkvloerse unit van detailhandel naar dancing, restaurant en café

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/09/2023: opname in het vergunningenregister (2021329) van de constructie, inclusief de functies van dancing, restaurant en café op de gelijkvloerse verdieping (huisnummer 34) en wonen op de verdiepingen (huisnummers 32 en 34) met 6 woonentiteiten.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • benedenverdieping nummer 32: detailhandel;
  • benedenverdieping nummer 34: dancing, restaurant en café (frituur);
  • bovenliggende verdiepingen (nummer 32 en 34): wonen met 6 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 4 bouwlagen onder hellend dak;
  • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 12,78 en 15,53 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 7,78 m;
  • het volledige perceel werd dicht gebouwd;

-          gevelafwerking:

  • gevel in grijze crepi op een verdiepingshoge plint in beige natuursteen;
  • detaillering in antracietkleurige natuursteen;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in antracietkleurig pvc.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig geacht vergunde toestand met uitzondering van de gevelreclame.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • benedenverdieping nummer 32: dancing, restaurant en café;
  • bovenliggende verdiepingen en benedenverdieping nummer 34 ongewijzigd;

-          bouwvolume en gevelafwerking maken geen deel uit van de aanvraag.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse unit van nummer 32 van detailhandel naar dancing, restaurant en café;

-          voorzien van dakvlakvensters;

-          overige wijzigingen aan functie, aantal wooneenheden, bouwvolume en gevelafwerking maken geen deel uit van de aanvraag.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

10 november 2023

12 december 2023Geen advies

 

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 november 2023

22 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 november 2023

20 november 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

10 november 2023

18 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    Er wordt geen nieuwe afvalberging voorzien, noch wordt aangegeven dat de nieuwe functie mee gebruik zal maken van een bestaande afvalberging die niet tot een woonfunctie behoort;
  • artikel 27 Open ruimte:
    De functie van de benedenverdieping wijzigt. Er wordt echter geen 20 % open ruimte voorzien ter hoogte van het maaiveld;
  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:
    Het is niet duidelijk of de nieuwe functie voorzien zal worden van een keuken waar voedsel bereid wordt. Indien dit het geval is, zal het afvalwater via een vetafscheider geloosd moeten worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst de gelijkvloerse handelsruimte in het rechterdeel van het gebouw om te vormen naar een recafunctie. De voorgestelde functie is inpasbaar in de omgeving. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Omdat de functie wijzigt van handel naar reca moet minimaal 20 procent van de perceeloppervlakte open ruimte zijn. Dit zou echter betekenen dat een groot aandeel van de recafunctie zou verdwijnen. De gewenste handeling die nodig is om te ontpitten staat niet in verhouding tot de ontpittingseis en een afwijking op artikel 27 is voor deze context aanvaardbaar. Het betreft een ondiep perceel met twee recafuncties in de binnenstad. Indien een woonfunctie wordt ingericht op het gelijkvloerse moet wel voldaan zijn aan de ontpittingseis.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgestelde ingrepen werden ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. 

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de gewenste functiewijziging. Deze doet geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van de che-bebouwing. Hoewel de voorgevel vandaag geen deel uitmaakt van de aanvraag, doen we graag enkele suggesties naar een toekomstige gevelverfraaiing. Om de beeldwaarde te versterken en het pand opnieuw meer te integreren in de historische context is het aangewezen om de gevel inclusief de kroonlijst opnieuw wit te schilderen en de valbeveiliging zwart. Het schrijnwerk kent een correcte verdeling. De kleinhouten zijn echter atypisch en hoeven niet hernomen indien het schrijnwerk ooit wordt vervangen. 

De gevelreclame dient conform de regelgeving ter zake te worden voorzien.  

 

Zoals uit bovenstaand advies blijkt zijn voorgestelde ingrepen aanvaardbaar. De voorgevel is vergund, maar de suggesties van Monumentenzorg kunnen de vergunninghouder inspiratie geven bij toekomstige gevelwerken. Zo kan het gevelbeeld en meteen ook het straatbeeld versterkt worden, gelet op de waardevolle omgeving van de binnenstad. De gevelreclame is niet vergund en Monumentenzorg adviseert om deze conform de bouwcode uit te werken. De huidige publiciteit draagt het handelskenmerk van de gewenste zaak duidelijk uit naar de straat. Omwille van de specifieke handelszaak is voorgestelde publiciteit functioneel verenigbaar met de inrichting ervan. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er dient een afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode.

Er moet een vetafscheider voorzien worden conform artikel 44 van de bouwcode. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode voorzien.

2. Een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode voorzien.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 september 2023

Volledig en ontvankelijk

10 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

9 januari 2024

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 april 2024

Verslag GOA

20 december 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode voorzien.

2. Een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode voorzien.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.