Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023128171 |
Gegevens van de aanvrager: | Joyce Lefevre met als adres Ruggeveldlaan 798 bus 1 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Ruggeveldlaan 798 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nr. 324V |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een dokterspraktijk tot woongelegenheid en interne verbouwingswerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/07/1974: vergunning (627#27697) voor het bouwen van 2 appartementsgebouwen;
- 20/11/1963: vergunnng (19634567) voor het afbreken van de bestaande bunkers.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume: hoofdgebouw van 8 bouwlagen onder platte daken waarvan de bovenste een teruggetrokken bouwlaag is;
- gevelafwerking:
- inrichting: groene voortuinzone op de strikt noodzakelijke toegangen na.
Bestaande toestand
- bestaande toestand niet in overeenstemming met de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume: hoofdgebouw van 8 bouwlagen onder platte daken waarvan de bovenste een teruggetrokken bouwlaag is;
- gevelafwerking:
- inrichting: terras en toegangspaden in de voortuinzone met enkele groenzones.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van een dokterspraktijk tot woongelegenheid;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 25 oktober 2023 | 22 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 25 oktober 2023 | 31 oktober 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 25 oktober 2023 | 25 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 25 oktober 2023 | 31 oktober 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
De toegangsdeur tot het appartement werd aangepast en heeft een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minder dan 90 cm.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat de omvorming en interne wijzigingen van een gelijkvloerse unit binnen een bestaand appartementsgebouw aan de Ruggeveldlaan. Typerend voor deze jaren ’70 appartementsgebouwen is de plint met commerciële of kantoorfuncties, die door de jaren leeg komen te staan of anders worden ingevuld. In dit geval wordt de vergunde functie van dokterspraktijk (onderzoekkamer/bureel) gewijzigd naar wonen, wat in harmonie is met de kenmerkende woonfuncties in de Ruggeveldlaan en de rest van het gebouw.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bestaande en vergunde appartementsgebouw bestaat uit 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag. De aanvraag betreft enkel een gelijkvloerse unit binnen dit gebouw. Aan het bouwvolume wordt niets gewijzigd.
Om tegemoet te komen aan de bepalingen van artikel 28 van de bouwcode, zal ter hoogte van de voortuinstrook een gedeelte ingericht worden als private buitenruimte. Deze voortuinstrook heeft een diepte van 7,25 meter, waardoor er een voldoende grote afstand en barrière is tot het openbaar domein. Door bijkomende groenaanplanting te voorzien wordt de privacy en de kwaliteit van de buitenruimte verzekerd. De rest van de voortuin wordt ook groen ingericht, wat een meerwaarde is voor het straatbeeld en de omgeving.
Om de verhardingen in de voortuinstrook meer in overeenstemming te brengen met artikel 27 van de bouwcode, moeten ze beperkt worden tot een toegangspad van 1,5 meter breed en het terras van 6 m². Dit terras moet aangelegd worden in een helling van 1 à 2 % richting de onverharde bodem zodat het regenwater op natuurlijke wijze kan infiltreren conform artikel 39 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
De voortuinafsluiting ter hoogte van de rooilijn mag enkel onderbroken worden ter hoogte van het toegangspad tot de voordeur, conform artikel 19 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
Visueel-vormelijke elementen
Het straatbeeld zal naar gevelopeningen toe niet wijzigen. De uiterlijk zichtbare werken beperken zich tot het vervangen van de garagepoort ter hoogte van de achtergevel, die uitgeeft op een private parking.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De indeling wordt geoptimaliseerd in functie van het gebruiksvriendelijk maken van de woongelegenheid voor een rolstoelgebruiker. De interne wijzigingen zijn beperkt en betreffen geen constructieve werken.
De bestaande vrije hoogte van de gelijkvloerse verdieping voldoet niet aan de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode. De vloerpas verlagen is in deze situatie niet realistisch. Gezien de grootte van het gebouw is het een te groot risico om te raken aan de fundering.
In de leefruimte wordt een vrije hoogte van 2,48 meter gehaald, wat strookt met de gangbare vrije hoogte van 2,50 meter in dergelijke blokken uit die bouwperiode. In de slaapkamer is de vrije hoogte 2,41 meter. Aangezien de voorgevel aan de zijde van de leefruimte en de achtergevel aan de zijde van de slaapkamer quasi volledig beglaasd zijn, wordt voldoende lichtinval en ruimtelijkheid gegarandeerd. Een afwijking van de vrije hoogte kan hier dan ook worden toegestaan.
Het raam van de slaapkamer dient voorzien te worden van helder glas, zodat er naast voldoende licht ook zicht naar buiten gegarandeerd wordt, zoals bepaald in artikel 24 van de bouwcode. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
De toegangsdeur tot het appartement werd aangepast en heeft een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minder dan 90 cm, wat een afwijking is van de bepalingen van artikel 22 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Er wordt opgenomen in de voorwaarden dat het project aan deze verordening moet voldoen.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De aanvraag betreft het omvormen van een handelsruimte naar een appartement. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of de functiewijziging. Voor de bijkomende wooneenheid is er een parkeerbehoefte van 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er is een inpandige garage aan de handelsruimte die dieper wordt gemaakt zodat er effectief een auto in kan parkeren. Er is 1 nuttige parkeerplaats.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Dit is het verschil tussen het aantal parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen, ttz. 1 – 1 = 0.
|
Fietsvoorzieningen
Er kunnen 2 fietsen gestald worden in de garage.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 25 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 25 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 23 januari 2024 |
Verslag GOA | 20 december 2023 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.