Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_08597 - District Antwerpen. Oostenstraat. Wegeniswerken. SWPR13083 - Projectdefinitie. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08597 - District Antwerpen. Oostenstraat. Wegeniswerken. SWPR13083 - Projectdefinitie. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_08597 - District Antwerpen. Oostenstraat. Wegeniswerken. SWPR13083 - Projectdefinitie. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers Goedkeuring college 2 juni 2020
4697
AdviesCoördinatieoverleg Openbaar Domein 17 april 2023
---

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen. Zo ook in de Oostenstraat.  

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en de mobiliteitsvoorwaarden voor de Oostenstraat ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. 

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Oostenstraat is een lokale straat. 

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en mobiliteitsvoorwaarden. 

Argumentatie

De Oostenstraat is momenteel een enkelrichting fietsstraat waar ook nog een apart fietspad is voorzien voor fietsers die in tegenrichting rijden. Parkeren is er toegestaan aan één zijde van de straat. Op de kruispunten met de Lange Van Ruusbroecstraat en de Grotehondstraat zijn er verkeersplateaus aangelegd. In de straat zijn verschillende synagogen aanwezig waarvoor een uitstulping voorzien is. 

In het ontwerp wordt het aparte fietspad weggenomen en de fietsstraat verbreed, zodat alle fietsers op de fietsstraat zelf rijden. Het parkeren blijft mogelijk aan de gebouwzijde. Op alle kruispunten worden verkeersplateaus aangelegd. Ook de voetpaden aan de zijde van de huizen worden verbreed.  

De fietsstraat wordt uitgevoerd in asfalt, uitgezonderd de verkeersplateaus en het pleintje ter hoogte van Steenbokstraat en Arendstraat. Omwille van het specifieke karakter van deze locatie zal de fietsstraat hier ook met kleinschalig materiaal uitgevoerd worden. 

In de parkeerstrook worden grote plantvakken voorzien met bomen. Deze plantvakken worden over het voetpad met elkaar verbonden door een grasdalstrook. Aan de zijde van de spoorwegberm wordt het voetpad vervangen door een ruime groenstrook. In de strook komt halfhoge beplanting om het zicht op de spoorwegberm niet te verstoren. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden);
  • in woonstraten (zone 30) waar langs- of haaksparkeren van toepassing is, zouden ook regelmatig plaatsen moeten worden voorzien waar voetgangers veilig kunnen oversteken (dat wil zeggen geen belemmering van het zicht op/van de voetganger). Wanneer plateaus worden gebruikt als snelheidsremmer kan dit uiteraard gecombineerd worden. 
  • verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer);
    fietsstraat (voorzien van rode loper, middenstrook bij tweerichtingsverkeer, ‘fietsstraat’-pictogram op wegdek aan begin en na elke zijstraat, geleidingspictogram (rode bol / croissant) bij richtingsveranderingen,…)
  • fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten;
  • fietsbeugels;
  • bij VRI’s (verkeerslichten): nood aan fietsopstelstrook; fietsopstelstrook moet voldoende lang zijn om dodehoek vooraan vrachtwagens te compenseren.
  • snelheidsregime:  30km/u (zone 30).
    • Bij overgang van 50 naar 30km/u:  toegangspoort zone 30 met grondsticker F4a, (ruimte voor) toegangsbord, voetpaduitstulpingen (indien mogelijk), verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling).  Herhalingstickers ‘30’ om de circa. 250m;
  • snelheidsremmers. (verkeersplateau, rijbaankussen, asverschuiving, wegversmalling, …);
  • voorrangsregeling: de fietsstraat blijft een voorrangsstraat;
  • parkeerorganisatie: langs. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden); 
  • rijrichting: enkelrichting naar Van den Nestlei;
  • verkeerslichten aan kruispunt met Van den Nestlei;
  • rekening houden met de inritten en/of garages.

Parkeerbalans

De projectdefinitie resulteert in een neutrale parkeerbalans (56 parkeerplaatsen).  

Bomenbalans 

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 20 extra bomen aangeplant. 

Hemelwaterplan 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. 

De Oostenstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. 

Algemene financiële opmerkingen

Het nodige budget is voorzien op 2LMS019801A00000/5150980000/224/2400 en 2500/INTERN en op 2ANT010505M02299/5002500000/224/INTERN/2500.

Het district Antwerpen participeert in dit project voor de heraanleg van het voetpad in de Oostenstraat en aanpassingen aan het pleintje ter hoogte van Steenbokstraat en Arendstraat (exclusief de fietsstraat zelf).

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein van 17 april 2023 geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarden dat:

  • in overleg met SW/MOB en KF onderzocht wordt of de herinrichting van het kruispunt met de Van den Nestlei herbekeken moet worden;
  • onderzocht wordt of bomen en beplanting voorzien kunnen worden tegen de spoorwegberm, rekening houdend dat dit een beschermd monument is;
  • onderzocht wordt of zitgelegenheid en/of speelaanleidingen kunnen voorzien worden; 
  • onderzocht wordt of de grotere straathoeken als buurtpockets ingericht kunnen worden, conform de principes van de beweegscan; 
  • in samenspraak met SW/MOB bekeken wordt waar ruimte voor deelmobiliteit voorzien kan worden;
  • de verkeersplateaus in betonstraatstenen uitgevoerd worden, conform de generieke inrichtingsprincipes, met uitzondering van het kruispunt met de Steenbokstraat/Grote Hondstraat, aangezien deze gelegen is in een woongebied met cultureel, historische en esthetische waarde, en dit kruispunt aangelegd wordt conform het reeds gerealiseerde kruispunt in de Pretoriastraat; 
  • alle bochtstralen nagekeken worden en op de plannen verduidelijkt worden;
  • onderzocht wordt of de boom ter hoogte van het kruispunt met de Van den Nestlei verplaatst kan worden in functie van de zichtbaarheid op de verkeerslichten; 
  • de maatvoering en detaillering van de boomvakken in de parkeerstrook verder uitgewerkt worden in overleg met SB/Groen.

Deze voorwaarden zullen in de fase definitief ontwerp onderzocht worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0101 - District gaat in dialoog (participatie)
2ANT010101 - Wijkgerichte werking
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02299 - SWPR13083 Oostenstraat (fietsstraten)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de projectdefinitie (8 maart 2023) voor wegeniswerken in de Oostenstraat, district Antwerpen, goed. 

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan: 

DienstTaak
SW/PR/ONT Opdracht aan Water-link: 
  • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie. 

Na de inspraakprocedure: 

  • concept uitwerken tot een definitief ontwerp;
  • indien vereist archeologienota laten opmaken.
SW/PR/ADM 
Projectdefinitie ter goedkeuring voorleggen aan het districtscollege.
SW/Mobiliteit
Draft signalisatieplan opmaken.
Bestuurscoördinator district 

Communicatie en participatietraject organiseren.

Nodige budgetten voorzien.


Bijlagen

  • 20230512_13083_PD_BT_NT.pdf