Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08601 - Slim naar Antwerpen - Campagne Slim naar Antwerpen eindejaar 2023. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08601 - Slim naar Antwerpen - Campagne Slim naar Antwerpen eindejaar 2023. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2023_CBS_08601 - Slim naar Antwerpen - Campagne Slim naar Antwerpen eindejaar 2023. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Stad Antwerpen wenst een uitgebreide en langdurige communicatiecampagne te voeren zodat inwoners, bezoekers en bedrijven op de hoogte zijn van de impact van de infrastructuurwerken op het verkeer in en naar Antwerpen. Ze wil inwoners van Antwerpen en omgeving sensibiliseren om slim naar Antwerpen te komen voor functionele verplaatsingen.

Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8845) keurde het college de communicatie-aanpak 'Slim naar Antwerpen' goed.

Op 4 maart 2016 (jaarnummer 1862) keurde het college het voorgestelde plan van aanpak met zachte maatregelen goed.

Op 21 januari 2022 (jaarnummer 512) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen, op basis van bestek GAC/2021/01729, aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Slim naar Antwerpen voert al verschillende jaren een campagne in de eindejaarsperiode. Daarbij wordt ingespeeld op 'slim' gaan kerstshoppen door onderweg te combineren, bijvoorbeeld via een P+R én te navigeren met de Slim naar Antwerpen app. Door deze campagne blijft Slim naar Antwerpen zich positioneren als de referentie qua slimme mobiliteit voor iedereen die zich in, naar of voorbij Antwerpen verplaatst.

De radiocampagne richt zich op de Vlaamse beroepsactieve autobezitters en loopt van 11 december tot en met 24 december op regionale, Vlaamse en digitale radiozenders. De radiospots van 25 seconden en 10 seconden zullen voornamelijk te horen zijn tijdens de spitsuren.

  • Vlaamse radiozenders: Radio 1, MNM, Studio Brussel, Joe FM, Q-Music, Willy.
  • Regionale (Antwerpse) radiozenders: Radio 2.
  • Digitale radiozenders.

Naast radio wordt in Vlaanderen ook ingezet op een digitale campagne (4/12/2023-31/12/2023) met als doel het aantal gebruikers van de Slim naar Antwerpen app verhogen.

  • Video’s via Youtube, nieuwswebsites en andere sites binnen het OPX online advertentienetwerk
  • Social media posts over slim gaan kerstshoppen met toeleiding naar de app.

Verder richt de campagne zich ook op Zuid-Nederland met een digitale en printcampagne (4/12/2023-31/12/2023) die als doel heeft bezoekers uit Zuid-Nederland te verleiden om de P+R’s rond de stad Antwerpen te gebruiken voor een bezoek aan de stad.

  • Social media posts over slim gaan kerstshoppen met toeleiding naar P+R’s.
  • Twee print advertenties in De Stem Zeeland (9/12/2023 en 16/12/2023)

De media-aankoop wordt uitbesteed aan Mediabrands Belgium NV.

Algemene financiële opmerkingen

De vastlegging dient voor de media-aankoop van de radio- en digitale campagne van Slim naar Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010201 - Slim naar Antwerpen/communicatie en stakeholderwerking

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de opdracht voor de media-aankoop van de radio en digitale campagne van Slim naar Antwerpen goed aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart (ondernemingsnummer 0430.415.229), voor een bedrag van 418.425,05 EUR (inclusief btw).

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Mediabrands Belgium NV
Ildefonse Vandammestraat 5/7 D
1560 Hoeilaart

Ondernemingsnummer: NBE0430415229
Rekeningnummer: BE60310059537070
418.425,05 EUR (inclusief btw)budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2LMS010201A00000
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2300
4005583584