Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08608 - District Antwerpen. Lange Kievitstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08608 - District Antwerpen. Lange Kievitstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_08608 - District Antwerpen. Lange Kievitstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Kievitstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de het college op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9510); 
  • maakt gedeelte deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station";  
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.;
  • is opgenomen in de zone "Toegangsbeperking voor vrachtwagens in zone Borgerhout intra muros zuid en Kievitwijk-evaluatie", die goedgekeurd werd in het college van 21 juni 2019 (jaarnummer 5262).

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het deel van de Lange Kievitstraat, tussen de Pelikaanstraat en de Van Immerseelstraat, werd opgenomen in het Mediaplein, waardoor het verkeersreglement dient aangepast te worden.
Ook loopt de straatas van de Lange Kievitstraat tot aan het Stadspark, waardoor de fietspaden en de rijstrookverdeling, tussen de twee banen van de Quinten Matsijslei, mee opgenomen wordt in het verkeersreglement.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • de fietspaden tussen de rijbanen van de Quinten Matsijslei worden gereglementeerd (artikel 2);
  • de rijbaanverdeling met stopstreep tussen de rijbanen van de Quinten Matsijslei wordt gereglementeerd (artikel 6).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 9 oktober 2023 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 20 november 2023 (jaarnummer 130) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Kievitstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 oktober 2016 (jaarnummer 9510).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220927_AVR_Lange_Kievitstraat_enkel_artikels.pdf
  • 20230927_plan_Lange_Kievitstraat_1.pdf
  • 20230926_plan_Lange_Kievitstraat_2.pdf
  • 20230926_plan_Lange_Kievitstraat_3.pdf
  • 20230926_plan_Lange_Kievitstraat_4.pdf
  • 20230926_plan_Lange_Kievitstraat_5.pdf
  • 20230927_plan_Lange_Kievitstraat_markeringen.pdf