Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08607 - District Antwerpen. De Keyserlei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08607 - District Antwerpen. De Keyserlei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_08607 - District Antwerpen. De Keyserlei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De De Keyserlei in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 28 september 2018 (jaarnummer 8759);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station"; 
  • is gedeeltelijk opgenomen in het zone-reglement "De Keyserlei en omgeving" zoals goedgekeurd door het college op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10553), waar het parkeerverbod geldt; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De De Keyserlei, het deel tussen de Frankrijklei en de Quellinstraat, werd heraangelegd. Bij de heraanleg werden geen parkeerplaatsen behouden. Hierdoor verdwenen de taxistandplaatsen. Het aanvullend verkeersreglement wordt tevens aangepast aan de huidige toestand.  

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het eenrichtingsverkeer werd ingevoerd van de Frankrijklei naar de Quellinstraat (artikel 1);
  • het verbod voor bestuurders van voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, groter is dan 3,50 meter, wordt gewijzigd naar 3 meter (artikel 3);
  • een fietspad, uitgezonderd voor bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B wordt aangelegd, langs beide zijden van het verkeerslichten geregeld kruispunt met de Quellinstraat (artikel 4);
  • het parkeerverbod wordt ingevoerd, langs de even- en oneven zijde (artikel 4).
    Er worden op heel de De Keyserlei geen parkeerplaatsen voorzien;
  • het stilstand- en parkeerverbod wordt ingevoerd, zodat er opgetreden kan worden tegen foutparkeerders (artikel 6);
  • het voetpad langs de oneven zijde, wordt een voetgangerszone (artikel 7).
    Dit gedeelte ligt in het verlengde van het reeds bestaande wandelgedeelte;
  • in het verlengde van de fietssugestiestrook, wordt een fietspadmarkering aangebracht (artikel 13).
    Dit duidt duidelijk de plaats aan voor fietsers richting Centraal Station.

De parkeerbalans: na de heraanleg is over heel de as gekozen om enkel laad- en loszones te voorzien.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 5 oktober 2023 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 20 november 2023 (jaarnummer 127) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Keyserlei in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 september 2018 (jaarnummer 8759).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen