Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08448 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117181. Statiestraat 9. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08448 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117181. Statiestraat 9. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_08448 - Omgevingsvergunning - OMV_2023117181. Statiestraat 9. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023117181

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Inne Laureys met als contactadres Statiestraat 9 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en de heer Lieven Hilgert met als contactadres Statiestraat 9 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Statiestraat 9 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 264K4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanpassingen aan vergunning OMV_2017011620 voor het verbouwen van een inventarispand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/103957;

-          06/07/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2017011620) voor het verbouwen van een inventarispand en het bouwen van een boomhut in de tuinzone;

-          19/11/1956: toelating (802#6796) voor het aanbouwen van een garage.

 

Vergunde/geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met tuinhuis, carport en boomhut;

-          bouwvolume:

  • eclectisch landhuis, bestaande uit drie traveeën en twee bouwlagen onder afgewolfde zadeldaken;
  • achterbouw tot een bouwdiepte van 18 m en met een nokhoogte van 5,30 m, met aangrenzend (verhoogd) terras;
  • open carport met fietsenberging ter hoogte van de inkom tegen de rechter perceelgrens;
  • tuinhuis van 30 m2, links achter de woning, tegen de perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • hoofdbouw in rode baksteen met schrijnwerk in witgeschilderd hout en dak in grijze leien;
  • achterbouw en tuinhuis in een lichtbeige bepleistering met houten ramen;
  • carport in hout;

-          inrichting:

  • boomhut in de achtertuin.

 

Bestaande & nieuwe (te regulariseren) toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          functie:

  • niet uitgevoerde boomhut;
  • tot praktijkruimte (36 m² in oppervlakte) omgevormd en vergroot tuinhuis;

-          bouwvolume:

  • tot 4,50 m verlaagde nokhoogte van aanbouw achteraan (zonder verhoogd terras);

-          gevelafwerking:

  • met houtvezelplaten en witte PVC schrijnwerk afgewerkte achterbouw;
  • met houten latwerk en wit PVC schrijnwerk afgewerkte praktijkruimte;

-          inrichting:

  • ± 1 m naar links verschoven oprit.

 

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van aanpassingen ten aanzien van vergunning OMV_2017011620 (voor het verbouwen van een inventarispand), waaronder:

  • het aanpassen van de nokhoogte van de aanbouw en het wijzigen van de gevelmaterialen ervan;
  • het uitbreiden en gewijzigd afwerken van het tuinhuis en de omvorming ervan naar praktijkruimte; 
  • het beperkt verleggen van de oprit.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

16 oktober 2023

14 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. Betreffende is in de praktijkruimte slechts 2,17 m, beduidend te laag.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende regelgeving.

Het bijgebouw links achter de woning kan, gelet op zijn wel heel beperkte vrije plafondhoogte (ruim 40 cm te laag, omgerekend nagenoeg 20 % van de vereiste minimale hoogte), geen dienstdoen als verblijfsruimte, zoals in rood aangeduid op de plannen met benaming _ROOD.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter de regularisatie van een aantal wijzigingen ten opzichte van de destijds afgeleverde vergunning, voor het verbouwen van een eengezinswoning, en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook ontegensprekelijk sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanpassingen aan de volumetrie (van zowel woning als bijgebouw) zijn eerder beperkt van aard en zorgen over het algemeen voor een geringere bouwmassa ten opzichte van de vergunde toestand, waardoor geen nadelige impact voor de naburige panden en percelen te verwachten valt – de vergunde uitbreiding aan de woning wordt lager voorzien en de beperkte verruiming van het bijgebouw is beperkt in hoogte en gebeurt grotendeels binnen het gabarit van een bestaande scheidsmuur.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen vinden grotendeels plaats aan de achterzijde van de woning en in de tuinzone waardoor ze niet tot nagenoeg niet zichtbaar zijn vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de te hanteren materialen, houtvezelplaten, houten beplanking en wit kunststof schrijnwerk, ontegensprekelijk aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en zijn ze bovendien reeds voorkomend in de ruime omgeving, waardoor zonder meer sprake is van een correcte visuele inpassing in de gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

De stedelijke dienst Onroerend Erfgoed geeft een gunstig advies:

Geen bezwaar. De regularisatie van de aanbouw doet geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het bijgebouw links achter de woning kan geen dienst doen als verblijfsruimte, zoals in rood aangeduid op de plannen met benaming _ROOD.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 september 2023

Volledig en ontvankelijk

16 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 maart 2024

Verslag GOA

21 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het bijgebouw links achter de woning kan geen dienst doen als verblijfsruimte, zoals in rood aangeduid op de plannen met benaming _ROOD.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.