Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08433 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118040. Sint-Jacobsmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08433 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118040. Sint-Jacobsmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08433 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118040. Sint-Jacobsmarkt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023118040

Gegevens van de aanvrager:

BV HILDE WITTEMANS met als adres Kokerlaan 9 te 3090 Overijse

Ligging van het project:

Sint-Jacobsmarkt 14 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nr. 1637_

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van een ééngezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis (van recent naar oud)

* 6/07/2023: onontvankelijk/onvolledig dossier (OMV_2023077013) voor het wijzigen van de functie dancing, restaurant en café naar wonen;

* 21/02/2022: proces-verbaal (nieuw: 11002_2022_15581_VPV) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder vergunning;

* 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/97957;

 

Geacht vergunde toestand

* functie:

  >  ééngezinswoning met reka  (complementaire handel);

* bouwvolume:

  > 4 bouwlagen met zadeldak; 

* gevelafwerking:

  > bepleisterde en beschilderde lijstgevels;

  > Gietijzeren parapetten

 

Bestaande toestand

* bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van functie: woongelegenheid;

* voorgevelafwerking:

   > gelijksvloers: blauwezwart geschilderd houten buitenschrijnwerk, met arduinen plint en arduinen raamomkadering;

   > eerste en tweede verdieping: donkerrode gevelsteen met pvc buitenschrijnwerk met lichtgrijze houtstructuur;

   > gietijzeren parapetten

* achtergevelafwerking:

   > geel geschilderde bepleistering

   > buitenschrijnwerk: deels pvc met lichtgrijze houtstructuur en deels zwart aliminium

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > ééngezinswoning;

* bouwvolume:

  > 4 bouwlagen met zadeldak; 

  > 13,70 m bouwdiepte/ 14,97 m hoogte;

  > nieuwe groene buitenomgeving, deels aangelegd als terres, deels als groenzonering;

* gelijksvloerse achtergevelafwerking:

  > EPS-isolatie en gevelcrepi;

  > gladde bepleistering

Inhoud van de aanvraag

* regulariseren van:

-  de sloop van lessenaarsdak en vervangen door nieuw lessenaarsdak;

-  nieuwe scheidingsmuur aan de rechterzijde;

-  terras op eerste verdiep;

* slopen van berging op gelijkvloers;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

11 oktober 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 oktober 2023

20 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 34.3: nieuwe scheidingsmuren dienen een brandweerstand van RF 2u te hebben en moeten worden uitgevoerd in een massief, ongeperforeerd materiaal.

Dit is onduidelijk in voorliggende aanvraag en zal in voorwaarde worden opgelegd
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande hoofdfunctie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het supprimeren van de gelijkvloerse nevenfunctie komt de draagkracht van het pand ten goede. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Cultuurhistorische en visueel-vormelijke aspecten

Aan de stedelijke dienst Monumentenzorg werd advies gevraagd omdat de aanvraag gelegen is in CHE-gebied en is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in dergelijk gebied dient immers onderworpen te worden aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Cultuurhistorische waardenstelling:

Het pand maakt deel uit van een reeks van vier aanpalende burgerhuizen met traditionele kern minstens opklimmend tot de 17de eeuw, in oorsprong diephuizen vermoedelijk met trapgevel, die in de eerste helft tot midden 19de eeuw in neoclassicistische stijl werden aangepast met een lijstgevel. De oorspronkelijk diephuisstructuur met een afgesnuit zadeldak (nok loodrecht op de straat) en een puntgevel aan de achterzijde, bleef bewaard in nummers 12-12A en 14.

Volgens het bouwdossier uit 1852 kreeg het nummer 14 een volledig nieuwe lijstgevel met enkelhuisopstand naar een ontwerp door de schrijnwerker Petrus Relik, in opdracht van de weduwe Truyens. De opmeting van de oorspronkelijke (trap)gevel ontbreekt in het bouwdossier.

Het betreft een rijwoning van drie traveeën en drie bouwlagen onder een zadeldak. Oorspronkelijk bepleisterde en beschilderde lijstgevel, opgebouwd uit registers van rechthoekige muuropeningen op individuele of kordonvormende lekdrempels, afgewerkt met een klassiek hoofdgestel of houten kroonlijst. Gietijzeren parapetten in nummer 14; verbouwde pui.

In het interieur zijn de volledige indeling inclusief trap en afwerkingslagen verwijderd tijdens de renovatie.

 

Afweging:

Er worden werken achteraan het pand uitgevoerd. De volumes achteraan op het perceel hebben geen erfgoedwaarde en zijn vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar.

In het interieur bleef de historische kelder en draagstructuur behouden, verder zijn er geen historische elementen meer aanwezig. Deze ingrepen werden zonder vooroverleg en zonder vergunning uitgevoerd, wat ten zeerste te betreuren is.

De voorgevel werd ontpleisterd. Voor deze werken werd er geen vergunning teruggevonden in het Felixarchief, we kunnen er dan ook van uitgaan dat deze werken zonder vergunning werden uitgevoerd. Er werd ook grijs pvc schrijnwerk geplaatst in de voorgevel zonder enige profilering en in een zware uitvoering. Ook hiervoor is geen vergunning verleend.

De voorgevel dient dan ook uitgesloten te worden uit de vergunning. Bij een gevelrenovatie zal opgelegd worden om de gevel te herbepleisteren en nieuw houten schrijnwerk te voorzien met correcte indeling en profilering en de kroonlijst op te waarderen. In het Felixarchief is fotomateriaal uit 1976 beschikbaar waarop de bepleisterde gevel nog aanwezig is.

 

Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend door de dienst Monumentenzorg.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies gevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe scheidingsmuren dienen conform de bouwcode te worden uitgevoerd.

3. De voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning. 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 september 2023

Volledig en ontvankelijk

11 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 maart 2024

Verslag GOA

22 november 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe scheidingsmuren dienen conform de bouwcode te worden uitgevoerd.

3. De voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.