Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115211. Bostonstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115211. Bostonstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115211. Bostonstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023115211

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Chantal Van Laere met als contactadres Bostonstraat 14 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Bostonstraat 14 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 2339B2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/06/1930: toelating (1930#36699) voor het bouwen van 40 woningen;

-          29-03-2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/122126;

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen met schuin dak;
  • aanbouw aan rechter perceelsgrens van 1 bouwlaag met schuin dak;
  • voordeur onder vooruitspringend volume;

-          gevelafwerking:

  • bruinrode baksteen met plint in cement.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • dakkapel aan achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • antracietkleurig PVC schrijnwerk met donkergrijze PVC voordeur;
  • airco bevestigd aan achtergevel;

-          inrichting:

  • bruinrode baksteen;
  • tuinberging achteraan perceel;
  • volledig verharde voortuin.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • nieuwe aanbouw over volledige perceelsbreedte met plat dak;
  • gelijkvloerse bouwdiepte aansluitend op aanbouw buren;

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerde achtergevel, afgewerkt met witgrijze gevelpleister;
  • airco bevestigd aan achtergevel;

-          inrichting:

  • tuinberging achteraan perceel;
  • volledig verharde voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning:

  • slopen van de gelijkvloerse aanbouw;
  • bouwen van een nieuwe aanbouw;
  • isoleren van de achtergevel;
  • wijzigen van de scheimuren;
  • plaatsen airco op achtergevel;
  • doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

11 oktober 2023

10 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 Open ruimte:

in de voortuin zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten. De maximaal toegelaten verharding heeft een breedte van 1,50 m. In de aanvraag is de volledige voortuin verhard;

  • artikel 43 Septische putten:

het is verplicht om bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden, een septische put te voorzien.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Bostonstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

De vergunde eengezinswoning omvat een gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder zadeldak met een aanbouw tegen de rechter perceelsgrens. De woning bevat voor- en achtertuin. Er werden een aantal werken uitgevoerd aan het gebouw zonder dat daarvoor een vergunning werd bekomen: de dakkapel aan de achterkant van de hoofdbouw werd tot de rechter perceelsgrens verbreedt, een klimaatbeheersingstoestel werd op de achtergevel geplaatst en een tuinberging gebouwd achteraan op het perceel. In voorliggende aanvraag wenst men deze werken te regulariseren, de bestaande aanbouw te slopen en een gelijkvloerse uitbreiding te realiseren. De uitbreiding vormt een extensie van de gelijkvloerse leefruimte over de volledige breedte van het perceel. De bouwdiepte blijft ongewijzigd ten opzichte van de vergunde aanbouw en dit in overeenstemming met de kenmerkende bouwdiepte in de omgeving. In functie van de nieuwe achterbouw worden de scheimuren hoger uitgevoerd. De uitbreiding is erg beperkt en heeft geen negatieve invloed op de bezonning van het naastgelegen perceel. De geplande werken zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed worden de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Naast het slopen en bouwen van de geplande aanbouw, is het aanbrengen van isolatie op de achteregevel ook deel van de aanvraag. De bestaande afwerking in gevelplanchetten van deze gevel wordt verwijderd, isolatie aangebracht en afgewerkt met witgrijze gevelbepleistering. Verder werd het schrijnwerk van de gevels vervangen door antracietkleurig PVC profielen en de binnentrap verbouwd zonder daarvoor een vergunning te bekomen.

 

Om bovenstaande redenen werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg.  Dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt samenvatten:

 

“Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Het oorspronkelijke aanbouwtje bleef hier nog bewaard maar werd bij de meeste panden in het bouwblok reeds gesupprimeerd. We vragen wel om de te slopen aanbouw duidelijk in kaart te brengen (opmeting en fotoreportage). Voor inventarisgehelen vragen we de nodige aandacht voor de buitenschil, schrijnwerk maakt hier een belangrijk deel van uit. Het oorspronkelijk schrijnwerk werd reeds vervangen door atypisch geprofileerd schrijnwerk. Bij een toekomstige vervanging van het schrijnwerk wordt gevraagd om te streven naar een meer historisch profiel. Het bouwplan en het pand Bostonstraat nummer 6 kunnen als referentie dienen. Ook de typische rode pannen werden reeds gewijzigd. Bij een toekomstige vervanging zou teruggekeerd kunnen worden naar deze toestand.”

 

Het advies van de dienst Monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de te slopen aanbouw duidelijk in kaart moet gebracht worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De uitgebreide dakkapel aan de achterkant van de woning is strijdig met artikel 15 van de bouwcode dat oplegt dat uitsprongen in hellende daken op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens dienen te worden ingeplant. Deze uitsprong staat niet in harmonie met de aangrenzende gebouwen en heeft impact op de bezonning en lichttoetreding van de percelen. De uitbreiding van de dakkapel wordt uitgesloten van de vergunning.

 

Op de aangeleverde plannen is niet aangegeven of en hoe het bestaande klimaatbeheersingstoestel zichtbaar in de foto’s na de geplande werken zal worden behouden. We gaan er bijgevolg van uit dat het toestel niet opnieuw geplaatst zal worden. Indien dat wel het geval zou zijn, moet de plaatsing gebeuren conform artikel 16 van de bouwcode. 

 

Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 27 van de Bouwcode dat oplegt tuinen zoveel mogelijk groen en onverhard te houden. Het voorzien van voldoende groen is belangrijk voor de leefbaarheid binnen bouwblokken en de infiltratie van regenwater in de bodem. Van dit voorschrift kan bijgevolg niet afgeweken worden. De bestaande voortuin is volledig verhard; echter is enkel een verhard toegangspad toegelaten van 1,50 m breed. Op basis van de aangeleverde foto(s) blijkt dat de tuinzone achteraan werd aangelegd met grasmatten in kunststof. Conform de bepalingen van artikel 27 moet de tuinzone zoveel mogelijk als onverharde ruimte worden ingericht en als groene ruimte worden aangeplant. Kunstgras wordt niet gezien als een groene aanplanting. In voorwaarde wordt opgelegd om te voldoen aan artikel 27 van de bouwcode. In de voortuin mag enkel een pad naar de voordeur en langs de gevel met een breedte van maximaal 1,5 m verhard worden en in de achtertuin maximaal 20 m² (inclusief de 15 m² van de tuinberging).

 

Omdat bij deze verbouwingen tevens het afvoerstelsel van afval- en hemelwater wordt aangepast, dient hier conform artikel 43 van de Bouwcode een septische put voorzien te worden met een inhoud van minstens 2000 liter. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

 Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De te slopen aanbouw moet voor afbraak duidelijk in kaart gebracht worden conform het advies van de dienst Monumentenzorg.

3. Er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode.

4. In de voortuin mag enkel een pad naar de voordeur en langs de gevel met een breedte van maximaal 1,5 m verhard worden en in de achtertuin maximaal 20 m² (inclusief de 15 m² van de tuinberging).

5. De uitbreiding van de dakkapel achteraan wordt uitgesloten van vergunning. 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 september 2023

Volledig en ontvankelijk

11 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 maart 2024

Verslag GOA

22 november 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De te slopen aanbouw moet voor afbraak duidelijk in kaart gebracht worden conform het advies van de dienst Monumentenzorg.

3. Er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode.

4. In de voortuin mag enkel een pad naar de voordeur en langs de gevel met een breedte van maximaal 1,5 m verhard worden en in de achtertuin maximaal 20 m² (inclusief de 15 m² van de tuinberging).

5. De uitbreiding van de dakkapel achteraan wordt uitgesloten van vergunning.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.