Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023092187 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Adriana Retamoza Echeverry met als adres Nikkelstraat 49 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Nikkelstraat 49 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 414E11 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/04/2023: proces-verbaal (11002_2023_17293_VPV) voor het afbreken en bouwen van een constructie zonder voorafgaande omgevingsvergunning;
- 22/04/1926: toelating (1926#23734) voor het bouwen van een veranda;
- 09/07/1908: toelating (1908#1087) voor het bouwen van twee huizen.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- gedeeltelijk slopen van de achterbouw;
- uitbreiden van het volume;
- isoleren van de achtergevels;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 22 augustus 2023 | 22 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgende punten:
- 1 Algemene voorschriften
- 2 Bijzondere voorschriften
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande toestand van de woning wijkt op een aantal punten af van de archiefplannen van 1908 en 1926.
In het achterste dakvlak bevindt er zich een dakuitbouw dewelke niet te zien is op de archiefplannen.
De luifel tegen de linker perceelsgrens werd afgebroken en vervangen door een nieuwe achterbouw, van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken, waar achter een terrasoverkapping toegevoegd werd tegen de achtergevel op het gelijkvloers.
De achterbouw langs de linker perceelsgrens bevindt zich volledig binnen het profiel van de links aanpalende bebouwing waardoor er geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de bezonning of privacy voor het naastgelegen perceel worden gegenereerd.
De terrasoverkapping wordt deels gesloopt waardoor de bouwdiepte met 0,40 m wordt gereduceerd. Hierdoor houdt de constructie een afstand van 5,04 m tot de achterste perceelsgrens, gemeten langs de linker zijde.
Centraal op het perceel bedraagt deze afstand echter maar 4,95 m waardoor de aanvraag in strijd is met artikel 1.2.1 van het RUP. Dit artikel legt namelijk op dat de maximale bouwdiepte van constructies is vastgelegd op een minimale afstand van 5 m tot de achterste perceelsgrens.
Deze beperkte afwijking is aanvaardbaar.
Volgens de aanvrager bestaat de dakuitbouw in het achterste dakvlak langer dan 50 jaar waardoor deze als geacht vergund zou kunnen worden beschouwd.
Gezien uit de foto’s en documenten in de aanvraag blijkt dat recent nog werken werden uitgevoerd aan het bouwvolume is er echter geen sprake meer van een vermoeden van vergunning.
Het vermoeden van vergunning geldt immers enkel voor bestaande constructies die er in de huidige staat ongewijzigd staan van minstens vóór 9/11/1979. De bestaande toestand kan dan ook niet als geacht vergund worden beschouwd, de wijzigingen ter hoogte van de dakuitbouw dienen net als de andere wijzigingen aan het bouwvolume te worden geregulariseerd.
Een dakkapel is niet principieel onaanvaardbaar op voorwaarde dat deze in overeenstemming is met de voorschriften en ruimte creëert die in overeenstemming is met de voorschriften. Dit is in voorliggende project niet het geval.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde gevelwijzigingen zijn niet kenmerkend in de omgeving. De omgeving van de Nikkelstraat wordt gekenmerkt door gevels in lichtkleurig pleisterwerk of gevelsteen.
Gevels in plaatmateriaal komen niet voor en zijn dan ook niet kenmerkend.
Bovendien is de donkere kleurstelling omwille van de stedelijke opwarming niet gunstig te adviseren.
Tot slot kan worden opgemerkt dat de plannen en snede deze afwerking niet vermelden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woning werd voorzien van een gewijzigde planschikking waarbij een badkamer en slaapkamer werden ingericht op het gelijkvloers ter hoogte van de achtergevel. De aanwezigheid van deze ruimtes op het gelijkvloers zorgt ervoor dat via de smalle keuken de centraal gelegen eetruimte nog weinig lichtinval krijgt.
Op de eerste verdieping werd een bijkomende leefruimte ingericht die geen enkele connectie heeft met de achtertuin door de voorziene badkamer.
Beter zou zijn de badkamer te voorzien in de lage ruimte op de entresol waar nu de slaapkamer is voorzien en op het gelijkvloers de keuken niet te verplaatsen naar de zone van de overdekte koer.
De voorgestelde planschikking komt de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning niet ten goede.
Tot slot wordt opgemerkt dat op de aangeleverde terreinprofielen of snedes enkel het profiel van de links aanpalende bebouwing werd opgetekend.
Daarnaast blijkt het opgetekende profiel van de linker buur niet overeen te stemmen met hetgeen te zien is op de aangeleverde foto’s.
Ook stemt het profiel niet overeen met de bouwdiepte en bouwhoogte van de bebouwing volgens de plannen of aanzichten.
De plannen dienen correct en eenduidig te worden opgesteld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 22 augustus 2023 |
Start openbaar onderzoek | 1 september 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 30 september 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 5 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 4 maart 2024 |
Verslag GOA | 23 november 2023 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 september 2023 | 30 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:
Evaluatie: De realisatie van elk bouwproject veroorzaakt een zekere overlast naar zijn omgeving. Dit is een noodzakelijk kwaad met een tijdelijke dimensie, die bovendien politioneel is geregeld. Het verkrijgen van een vergunning is echter geen vrijgeleide voor aanvrager/aannemer om het politiereglement niet na te leven.
Het bezwaar is ongegrond in het kader van beoordeling van voorliggende aanvraag.
Evaluatie: De aangevraagde werken bevinden zich, op de terrasoverkapping na, binnen het profiel van de bebouwing op het links aanpalende perceel. Het is onduidelijk uit het bezwaarschift op te maken welke handelingen, werken en/of wijzigingen de privacy van de aanpalenden onaanvaardbaar in het gedrang brengt.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.