Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08425 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115511. Korte Gasthuisstraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08425 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115511. Korte Gasthuisstraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08425 - Omgevingsvergunning - OMV_2023115511. Korte Gasthuisstraat 30. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023115511

Gegevens van de aanvrager:

BV VALTEX BELGIQUE met als adres Grasmarkt 44 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Korte Gasthuisstraat 30 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1773

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Herinrichting handelsgelijkvloers + wijzigingen gevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/01/2019: vergunning (20183453) voor het plaatsen van gevelreclame;

-          04/01/2001: vergunning (86#10213) voor het verbouwen van de gelijkvloerse verdieping en wijzigen van de voorgevel;

-          17/07/1980: vergunning (198081086) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie: handelspand met kapsalon op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen onder plat dak; 
  • bouwhoogte van 16,60 m;
  • open ruimte;

-          gevelafwerking:

  • parement;
  • gelijkvloerse plint in lichtkleurige sierbepleistering.

 

Bestaande toestand

gelijkvloers overeenkomstig de vergunde toestand, met volgende aanvullingen/wijzigingen:

-          functie: handelspand met winkel op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in zwart/grijze crepi;
  • zwart geschilderd buitenschrijnwerk;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • publiciteit: reclamebord met witte letters en zwarte achtergrond.

 

Nieuwe toestand

-          functie: handelspand met winkel op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • blauw geschilderd buitenschrijnwerk (RAL 5002);
  • publiciteit: 2 reclameborden met witte letters en blauwe achtergrond:

-          1 lichtgevend reclamepaneel op de voorgevel;

-          1 cirkelvormig bord haaks op de voorgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van de winkel op het gelijkvloers;

-          wijzigen van de voorgevel op het gelijkvloers;

-          aanbrengen van publiciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

12 oktober 2023

13 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gevelwijziging aan een bestaande handelsruimte en is functioneel inpasbaar. Volgens het plan vergunde toestand was er in het verleden een kapsalon gevestigd. In de huidige toestand is er een detailhandelszaak. Een functiewijziging van kapsalon (diensten) naar detailhandel was tot 2015 niet vergunningsplichtig. In elk geval is de huidige functie in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van RUP Binnenstad.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

“Het pand werd recent voorzien van een zwarte houten winkelpui in historiserende neoklassieke stijl. Het plaatsen van dit type pui wordt wetenschappelijk niet geduid maar strookt qua materialisatie en detaillering met de bovenliggende lijstgevel, de typologie van de 19de-eeuwse houten winkelpuien en met de historische context en is dan ook aanvaardbaar. Het aanbrengen van de houten pui werd ook in een vorige vergunningsaanvraag uit 2018 gunstig beoordeeld (20183378).

In dezelfde aanvraag werd volgend advies over de kleurstelling van de bovengevel opgenomen: ‘gezien de inspanningen die gedaan worden om de beeldwaarde van de lijstgevel te versterken door het aanbrengen van een historiserende houten winkelpui op het gelijkvloers is het jammer dat de bovengevel zelf niet wordt opgewaardeerd. Het overschilderen van het grijsbruine parement in een historisch correcte, witte kleur zorgt voor een betere integratie in het straatbeeld waar het gebruik van een grijze kleurstelling a-typisch is. Deze kleurstelling komt niet voor regularisatie in aanmerking indien niet vergund. De bovengevel werd uitgesloten van vergunning, de zwarte kleurstelling bleef bewaard.    

 

In de huidige aanvraag wenst men de pui-omijsting, de raamkaders en de zone boven de winkelpui (tussen omlijsting en raamdorpels) in het Ultramarijnblauw te schilderen, de huiskleur van Cabaia (Ral 5002).  

Vanuit oogpunt Monumentenzorg is dit niet wenselijk. De blauwe kleurstelling is te fel en sluit niet aan bij de donkerblauwe kleurstelling, kenmerkend voor historische houten winkelpuien waaronder Ralkleur 5004. Zo’n kleur kan wel overwogen worden. Een kleurstaal is aangewezen.

De zone boven de winkelpui en onder de raamdorpels kan niet mee in het blauw worden geschilderd aangezien dit gevelvlak deel uitmaakt van de bovengevel. Het schilderen van dit geveldeel in het blauw komt de beeldwaarde niet ten goede. Net zoals in 2018 vragen we om de bovengevel tot boven de pui-omlijsting in een witte kleur te schilderen. 

Het is ook jammer dat de aanvraag geen betrekking heeft op het wijzigen van het pvc schrijnwerk in correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk. Het zou de authenticiteitswaarde en het beeldondersteunend karakter van het pand alleen maar ten goede komen. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning.

Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt, kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking.

Deze uitgangspunten hanteert de dienst Monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of  dorpsgezicht of panden opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Panden in neoklassieke stijl waren in oorsprong voorzien van houten, geprofileerd en geschilderd schrijnwerk dat de architecturale uitwerking van deze stijl ondersteunt. De keuze voor pvc doet afbreuk aan de erfgoedwaarde, zelfs in een kwalitatieve uitvoering die qua vormgeving dicht in de buurt van het oorspronkelijk schrijnwerk komt.  Pvc is immers een atypisch materiaal voor de laat 19de-eeuwse vormentaal en kan omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht. Dit schrijnwerk in pvc komt niet voor regularisatie vergunning in aanmerking. Het is niet duidelijk of het pvc schrijnwerk vergund is.

De pvc-omkasting van de kroonlijst doet eveneens afbreuk aan de beeldwaarde net als de forse valbeveiliging. Ook deze gevelelementen dienen herbekeken bij een toekomstige gevelverfraaiing. 

Voor al deze ingrepen kan beroep gedaan worden op de stedelijke handelspandenpremie.

Aangezien de handelszaak al geopend is, is het weinig zinvol om de interne aanpassingen aan het handelsgelijkvloers te beoordelen. Op het plaatsen van een losse wand om de stockruimte te vergroten en het voorzien van vast meubilair waaronder een toonbank en een kast lijken de ingrepen weinig impact te hebben op de erfgoedwaarde van het pand.

De reclame dient afgetoetst aan de regelgeving ter zake.

Volgende voorwaarden moeten worden opgelegd:

-          De bestaande zwarte gevelkleur wordt uitgesloten en de bovengevel (vanaf de pui-omlijsting) inclusief de kroonlijst is op termijn in een historisch correcte, witte kleur te schilderen.

-          Het bestaande pvc-schrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning en is op termijn te vervangen door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk. Detailtekeningen van 19de-eeuwse t-ramen zijn te verkrijgen op de stedelijke dienst Monumentenzorg.

-          De atypische valbeveiliging wordt eveneens uitgesloten.

-          Te bekijken of de oorspronkelijke houten kroonlijst bewaard bleef onder de huidige pvc-omkasting en opnieuw zichtbaar te maken.

-          De blauwe kleurstelling op de pui-omlijsting en de raamkaders, zijnde Ralkleur 5002 wordt uitgesloten van vergunning en is te vervangen door een historisch meer correcte donkerblauwe kleurstelling (bvb. Ral 5004). Een kleurstaal dient teruggekoppeld met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

-          Het schilderen van het geveldeel tussen de pui-omlijsting en de raamdorpels van de eerste verdieping in een blauwe kleur wordt uitgesloten van vergunning.”

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt gezien de belangrijke beeldbepalende ligging in de binnenstad bijgetreden. In de voorwaarden bij de vergunning wordt hierover het volgende opgenomen:

  • De werken, wijzingen en handelingen aan de bovengevel (vanaf de pui-omlijsting) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.
  • De pui-omlijsting en de raamkaders zijn te schilderen in een historisch correcte donker(blauw)e kleurstelling.
De gevraagde publiciteit voldoet aan de regelgeving ter zake.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De werken, wijzingen en handelingen aan de bovengevel (vanaf de pui-omlijsting) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.
  2. De pui-omlijsting en de raamkaders zijn te schilderen in een historisch correcte donker(blauw)e kleurstelling.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 september 2023

Volledig en ontvankelijk

12 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

12 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

10 januari 2024

Verslag GOA

23 november 2023

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De werken, wijzingen en handelingen aan de bovengevel (vanaf de pui-omlijsting) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.
  2. De pui-omlijsting en de raamkaders zijn te schilderen in een historisch correcte donker(blauw)e kleurstelling.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.