Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_CBS_08735 - Vlaams patrimonium. Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool), Noordkasteel 6, 2030 Antwerpen - Beleidsvoorbereidende opdracht aan AG Vespa. 003021. Voorbereiding modaliteiten overname projectbegeleiding voor externe partij. Onderzoeksbudget - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08735 - Vlaams patrimonium. Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool), Noordkasteel 6, 2030 Antwerpen - Beleidsvoorbereidende opdracht aan AG Vespa. 003021. Voorbereiding modaliteiten overname projectbegeleiding voor externe partij. Onderzoeksbudget - Goedkeuring 2023_CBS_08735 - Vlaams patrimonium. Antwerp Maritime Academy (Hogere Zeevaartschool), Noordkasteel 6, 2030 Antwerpen - Beleidsvoorbereidende opdracht aan AG Vespa. 003021. Voorbereiding modaliteiten overname projectbegeleiding voor externe partij. Onderzoeksbudget - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Onder het bewind van Napoleon, werd in 1800, in Antwerpen een zeevaartschool opgericht. Na verschillende locaties te hebben gekend, werd een Modernistisch schoolgebouw gebouwd in 1931-33 naar ontwerp van de Brusselse architecten Josse Van Kriekinge. Deze interbellum architectuur werd in 1995 als monument geklasseerd.

Ondertussen breidde het onderwijsaanbod in deze Vlaamse maritieme hogeschool uit (nu Antwerp Maritime Academy) en was er meer plaats nodig voor de verschillende opleidingsonderdelen.  

In 2013 besloot de Hogere Zeevaartschool een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor een nieuw gebouw, dat naast het originele gebouw van 1933 zou worden opgericht. De aanstelling van een ontwerper gebeurde in samenwerking met de stad Antwerpen. De stadsbouwmeester ondersteunde onder meer het opzetten van de procedure, de opmaak van het bestek en de projectdefinitie, de selectie van een ontwerpteam d.m.v. een ontwerpwedstrijd.

Het Team AKT (Atelier Kempe Thill BV uit Rotterdam) en aNNo architecten (restauratie architecten uit Gent) kregen de opdracht voor respectievelijk de nieuwbouw en de restauratie van de bestaande gebouwen.

De Vlaamse Overheid – het ministerie van Onderwijs – voorzag (bouwkost)subsidies voor het totale bouwproject en het projectmanagement. Ook voor de restauratie werd er een subsidie aangevraagd aan en toegekend door Onroerend Erfgoed Vlaanderen.

De schooldirectie nam de taak van bouwheer en leidend ambtenaar op zich. De overheidsopdracht voor werken werd gepubliceerd in 2019 en het aannemingsbedrijf IBO diende de meest economisch voordelig offerte in. Tijdens de uitvoering ontstonden er verschillende juridische geschillen tussen de aannemer, de opdrachtgever en de architect van de nieuwbouw, die zich ontwikkelden in een juridisch conflict, waardoor de bouwwerken werden stilgelegd.

De school tracht nu reeds twee jaar de geschillen in der minne op te lossen door middel van twee dadingen, voor zowel de aannemer IBO en de architect AKT.

Vlaanderen vraagt ondersteuning aan de stad Antwerpen om het bouwproject terug op gang te trekken, door het inzetten van een expert zoals AG Vespa, om te onderzoeken hoe de projectbegeleiding zou kunnen overgenomen worden.  De stad Antwerpen geeft AG Vespa daarom de opdracht  om eerst het doel en de taakstelling van haar aanstelling te kunnen onderzoeken, en vraagt AG Vespa gelijktijdig de concrete modaliteiten voor de overname van het project te onderzoeken. 

In een tweede collegebesluit zullen de details en budgetten voor de concrete overname van de projectbegeleiding afgestemd, vastgelegd en goedgekeurd worden.

Juridische grond

Binnen het kader van de beheersovereenkomst 2019-2024, die werd vastgelegd tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, kan onder artikel 7. Bijzondere opdrachten, in art. 7.1. worden gelezen :

Binnen het kader van artikel 5 van de statuten van AG Vespa kan het college van burgemeester en schepenen een beroep doen op AG Vespa inzonderheid voor:

- het begeleiden van bijzondere vastgoed/bouwprojecten die niet vallen binnen de overeenkomsten met specifieke klanten of onder een PPS constructie.

Argumentatie

De Antwerp Maritime Academy is uniek en enig in België en vormt een aantrekkingspool voor talent van over de hele wereld. Samen met onze andere internationaal gerenomeerde hogescholen (Mode Academie) en onze universiteiten brengt ze talentvolle jonge mensen uit binnen- en buitenland naar de stad Antwerpen. De aanwezigheid van studenten in de binnenstad en op de buitencampussen is een verrijking met groot economisch, maatschappelijk en cultureel potentieel.

Voor een belangrijke havenstad als Antwerpen is het essentieel om de HZS te mee ondersteunen in haar werking en huisvesting. Niet alleen wordt er een up-to-date campus gebouwd, ook het erfgoed uit 1933 moet dringend gerestaureerd worden, om opnieuw een aantrekkelijk geheel te vormen aan de toegangspoort tot de haven.

Het Antwerps economisch profiel moet weerspiegeld worden in het onderwijsaanbod  en specifiek voor onze Antwerpse sterkhouders haven, industrie, zorg en startende bedrijven is dit een aandachtspunt. De maritieme opleidingen aan deze hogeschool zijn zeer belangrijk om het juiste talent te laten vloeien naar de Belgische belangrijke exportindustrie. Dankzij de inspanningen van de HZS behoort Vlaanderen tot de top 16 van ’s werelds grootste exporteurs en is één op de drie jobs in Vlaanderen direct of indirect afhankelijk van de expertise. 

De stad Antwerpen zorgt ervoor dat  het netwerk van bedrijven, universiteiten en onderzoekscentra, start-ups, ontwikkelaars de nodige infrastructuur en alle stedelijke data ter beschikking hebben, om innovatieve producten en diensten uit te testen. Het maritiem onderwijs maakt gebruik van geavanceerde vaar-simulatoren (het MISSIM-project) om studenten op te leiden en stellen hen dankzij innovatieve technologie in staat om realistische scenario’s te ervaren en multidisciplinaire vaardigheden te ontwikkelen om het werk en de expertise in de haven en in Vlaanderen tot een hoger niveau te tillen.

De Provincie Antwerpen en The Port of Antwerp Bruges investeren momenteel in een nieuw Havenbelevingscentrum op het droogdokkenpark; om extra aandacht en job-aantrekkelijkheid in de haven te bevorderen, en ook hier wordt een link met het hoger onderwijs gelegd.

Conclusie: het is voor de stad Antwerpen belangrijk dat ze de voortgang van het bouwproject mee ondersteunen en het onderzoek naar de mogelijke overname van de projectbegeleiding (in functie van de heropstart van de bouwopdracht) laten uitvoeren door AG Vespa.

In tweede instantie en in verdere besluitvorming zal het detail van de juridische ondersteuning en fiscale impact, nodig voor de toekomstige samenwerking, verder worden toegelicht en voorgelegd ter goedkeuring.

Algemene financiële opmerkingen

AG Vespa voert de voorbereidende onderzoeksopdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De stad Antwerpen maakt bij goedkeuring van dit besluit de nodige financiële middelen vrij. Vlaanderen zal op haar beurt tijdig de nodige budgetten aan de stad Antwerpen bezorgen.

Het budget voor de beleidsvoorbereidende studies voor het project Hogere Zeevaartschool / Antwerp Maritime Academy bedraagt:

29 702,41 EUR exclusief 21% btw, voor de maanden november en december 2023, en januari en februari 2024.

De doorfacturatie naar Vlaanderen moet nog geformaliseerd worden. Dit zal volgen in verdere besluitvorming. De ontvangst hiervoor zal bij AMJP8 gebudgetteerd worden.

De kosten zullen verrekend worden op: Budgetplaats: 2400/5291500000/260/2SBS070203V03021/2SA080119/SUB_NR

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat de onderzoeksopdracht in functie van de overname van de projectbegeleiding voor de Hogere Zeevaartschool wordt opgenomen door AG Vespa.

Artikel 2

Het college keurt de vastlegging en uitbetaling ten bedrage van 35.936,92 EUR inclusief btw aan AG Vespa goed.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

AHOVOKS 

Koning Albert II-laan 15, 

1210 BRUSSEL, 


NBE0316.380.841.


35 936,92 EUR inclusief btw

Budgetplaats: 5291500000

Budgetpositie:150300

Functiegebied: 2SBS070203V03021

Subsidie: SUB_NR

Begrotingsprogramma: 2SA080119

Budgetperiode: 2400

Onder voorbehoud van formalisering subsidie.
nvt

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

NBE0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
35.936,92 EUR inclusief btw

Budgetplaats: 5291500000

Budgetpositie: 260

Functiegebied: 2SBS070203V03021

Subsidie: SUB_NR

Begrotingsprogramma: 2SA080119

Budgetperiode: 2400
4005585585