Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_08875 - District Wilrijk. Lotusstraat en Cliviastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08875 - District Wilrijk. Lotusstraat en Cliviastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_08875 - District Wilrijk. Lotusstraat en Cliviastraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lotusstraat in het district Wilrijk: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 17 december 2021 (jaarnummer 10218);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Valaar Oost';
  • maakt deel uit van de wijk 'Valaar' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De Cliviastraat in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 20 oktober 2023 (jaarnummer 7366);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Valaar Oost';
  • maakt deel uit van de wijk 'Valaar' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Op vraag van het district Wilrijk wordt in de Lotusstraat en de Cliviastraat het bermparkeren ingevoerd als proefopstelling.
Omwille van een toekomstige ontwikkeling in de wijk wordt er meer doorgaand verkeer verwacht. Om toekomstig sluipverkeer tegen te gaan, worden de rijrichtingen van de Lotusstraat en de Cliviastraat aangepast als proefopstelling. Dit voor een periode van minimaal zes maanden.

Argumentatie

In deze wijk is er een zeer hoge parkeerdruk, om de parkeerdruk te verlagen, wordt bij proefopstelling beperkt eenrichtingsverkeer en bermparkeren ingevoerd zodat parkeren langs beide zijden mogelijk wordt. 
De Cliviastraat wordt enkelrichting van de Orchideeënstraat naar de Lotusstraat en van de Valaarstraat naar de Lotusstraat. De Lotusstraat wordt enkel richting van de Cliviastraat naar de Chrysantenstraat.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er voldoende rijbaanbreedte overblijft zodat de veiligheid niet in het gedrang komt.

De parkeerbalans is positief, door het parkeren langs beide zijden toe te laten zijn er 22 plaatsen meer.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 21 november 2023 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een 6-maand durende proefopstelling in de Lotusstraat en Cliviastraat.  Wel moet er rekening gehouden worden om minstens 1.5 m vrije doorgang te behouden voor de voetgangers bij het invoeren van het bermparkeren.

De afdeling mobiliteit houdt rekening met deze opmerking en voorziet een vrije ruimte van minstens 1,5 m vrije doorgang op het voetpad.

Districtsraad Wilrijk, advies van 13 november 2023 (jaarnummer 228) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lotusstraat en de Cliviastraat. De proefopstelling bermparkeren zal gecombineerd worden met een aantal groene accenten in de straten. Zo brengt district Wilrijk het aanbod van Groenbouwers extra onder de aandacht in een hittegevoelige buurt met veel verharding. Bewoners worden gestimuleerd tot het aanleggen van gevelslingers of – groen in samenwerking met klimplant vzw. Deze extra vergroening heeft geen impact op het aantal parkeerplaatsen en vertraagt het invoeren van het bermparkeren niet. Verder zal op een schets nog aangeduid worden waar in de straat met groenbouwers nog extra groen kan voorzien worden, die schets wordt binnen de week nog toegevoegd aan het huidige ontwerp.

De proefopstelling dient na zes maanden grondig geëvalueerd te worden en indien gunstig, wordt deze verlengd tot aan de definitieve heraanleg. Het districtscollege zal, naar analogie van andere plannen openbaar domein, de buurt bevragen en een inspraaktraject voorzien van de ontwerpen (concept en definitief ontwerp). Het bermparkeren is een tijdelijke maatregel tot de definitieve heraanleg van de straten.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Lotusstraat en Cliviastraat, district Wilrijk, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231124_CliviastraatM.pdf
  • 20231124_LotusstraatM.pdf
  • 20231108_Cliviastraat1.pdf
  • 20231108_Cliviastraat2.pdf
  • 20231108_Lotusstraat1.pdf
  • 20231108_Lotusstraat2.pdf