Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_08872 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08872 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_08872 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. De omgeving van het nieuwe ziekenhuis ZNA/ZAS Cadix wordt opgenomen in de bestaande zone 30 "wijk Cadix".

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Vlakbij Park Spoor Noord, is het nieuwe ziekenhuis ZNA/ZAS Cadix officieel in gebruik genomen. De ingebruikname gaat gepaard met een toenemende verkeersdruk op het openbaar domein in de onmiddellijke omgeving (voetgangers, fietsers, automobilisten, trams en bussen, laad-en losverkeer, ziekenwagens, enzovoort). Om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers in de omgeving van het nieuwe ziekenhuis te vergroten, wordt voorgesteld om de maximale snelheid terug te brengen naar 30 km/u.

De omgeving van het nieuwe ziekenhuis grenst aan de bestaande zone 30 "wijk Cadix" die wordt uitgebreid tot de Houtdok-Zuidkaai en de Kempischdok-Westkaai. Deze uitgebreide zone 30 wordt verder uitgebreid met de Kempenstraat (dewelke werd omgebouwd tot vrije tram- en busbaan), Kempischdok-Zuidkaai, Kempischdok-Oostkaai, Asiadok-Westkaai en Asiadok-Zuidkaai tot één aaneengesloten zone. Alle voornoemde straten zijn in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat.

Het uitbreiden van de zone 30 "wijk Cadix"  heeft geen invloed op de parkeerbalans.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 20 november 2023 (jaarnummer 138) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 8 november 2023 Gunstig advies
Vervoersmaatschappij De Lijn, advies van 2 november 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen