In de zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. De omgeving van het nieuwe ziekenhuis ZNA/ZAS Cadix wordt opgenomen in de bestaande zone 30 "wijk Cadix".
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Vlakbij Park Spoor Noord, is het nieuwe ziekenhuis ZNA/ZAS Cadix officieel in gebruik genomen. De ingebruikname gaat gepaard met een toenemende verkeersdruk op het openbaar domein in de onmiddellijke omgeving (voetgangers, fietsers, automobilisten, trams en bussen, laad-en losverkeer, ziekenwagens, enzovoort). Om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers in de omgeving van het nieuwe ziekenhuis te vergroten, wordt voorgesteld om de maximale snelheid terug te brengen naar 30 km/u.
De omgeving van het nieuwe ziekenhuis grenst aan de bestaande zone 30 "wijk Cadix" die wordt uitgebreid tot de Houtdok-Zuidkaai en de Kempischdok-Westkaai. Deze uitgebreide zone 30 wordt verder uitgebreid met de Kempenstraat (dewelke werd omgebouwd tot vrije tram- en busbaan), Kempischdok-Zuidkaai, Kempischdok-Oostkaai, Asiadok-Westkaai en Asiadok-Zuidkaai tot één aaneengesloten zone. Alle voornoemde straten zijn in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat.
Het uitbreiden van de zone 30 "wijk Cadix" heeft geen invloed op de parkeerbalans.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.