Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_08663 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120189. Grotebeerstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08663 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120189. Grotebeerstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_08663 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120189. Grotebeerstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023120189

Gegevens van de aanvrager:

de heer Christiaan Dappers met als adres Grotebeerstraat 44 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotebeerstraat 44 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1263W8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van het gelijkvloers van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Geen relevante voorgeschiedenis;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6813.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

Geen LVT

 

Bestaande toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte van 12,04 meter;
  • bouwhoogte van 12,40 meter;
  • open ruimte van 31,09 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking in wit pleisterwerk en plint in arduin;
  • schrijnwerk in taupe geschilderd hout;

-          inrichting:

  • rijwoning met stadstuin.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte van 12,04 meter;
  • bouwhoogte van 12,40 meter;
  • open ruimte van 8,41 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking in wit pleisterwerk en plint in arduin;
  • schrijnwerk in taupe geschilderd hout;

-          inrichting:

  • rijwoning met stadstuin en een verhard terras van 10,93m².

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

20 oktober 2023

22 november 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. De riolering staat niet opgetekend op het rioleringsplan;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

de aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel. De aansluiting moet voldoen aan volgende voorwaarden:

  • elk van de aansluitingspunten moet voorzien zijn van een toezichtsput, gemerkt "DWA" of "RWA" overeenkomstig het type afvalwater. De toezichtsput is gelegen op het private perceel en zo dicht mogelijk bij de perceelsgrens. Indien de gevellijn en de perceelgrens samenvallen dient zo mogelijk op particulier domein toch een toezichtsmogelijkheid voorzien te worden, bijvoorbeeld in de kelder door een afsluitbare opzetbuis (T – stuk) op de afvoerleiding. Het plaatsen van een eventuele toezichtsput op de openbare ruimte gebeurt uitsluitend door de rioolbeheerder. In geen geval wordt op het openbare domein een straatputdeksel geplaatst;
  • de aansluitpunten moeten minstens 0,20 meter en hoogstens 0,50 meter uiteen gelegen zijn;
  • Artikel 43 Septische putten:
    het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. De septische put staat niet opgetekend op het rioleringsplan.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de verbouwing van een eengezinswoning waarbij het gelijkvloers gereorganiseerd wordt naar hedendaags comfort. In de bestaande toestand is de gelijkvloerse verdieping achteraan gefragmenteerd in kleine ruimten. Achter de hoofdbouw bevindt zich een ondiepe, perceelsbrede aanbouw, waarvan de rechterzijde even hoog is als het gelijkvloers in de hoofdbouw en de linkerzijde lager. De functionele indeling is atypisch met een douchekamer aan de tuin, waardoor de connectie tussen de leefruimten en de tuin beperkt is.

 

In de nieuwe toestand wordt het lage deel van de aanbouw opgehoogd tot een volwaardige verdiepingshoogte. Deze volume-uitbreiding valt binnen het gabarit van de naastgelegen woningen. In het achterste gedeelte van het gelijkvloers worden de tussenmuren afgebroken, waardoor een ruime woonkeuken aan de tuin gerealiseerd kan worden. De leefruimte wordt in de voorste ruimte geplaatst. Verder wordt aan de keuken een perceelsbreed terras gemaakt en wordt het bestaande toilet vergroot.

 

De verbouwing van het gelijkvloers vergroot de woonkwaliteit aanzienlijk en wordt positief geadviseerd. Op de bovenliggende verdiepingen betreft de aanvraag geen wijzigingen. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien de aanvraag betrekking heeft op een pand dat opgenomen is in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed werd advies opgevraagd bij de stedelijke dienst monumentenzorg. Het advies laat zich als volgt samenvatten:

“Dit neoclassicistische ensemble van vijf woningen werd ontworpen door architect Albert Arnou in 1889 in opdracht van Graaf de Brouchoven de Bergeyck. […] Het ensemble dat de heren hier realiseerden bestaat uit twee groepen. De drie rechtse woningen (36-40) springen door omvang en versiering in het oog, terwijl de twee meest linkse woningen van de groep kleiner en soberder zijn. Het volledige ensemble is voorzien van een verzorgde bepleistering van de lijstgevels, met houten kroonlijsten, hardstenen plinten en kordonlijsten als structurerende elementen. Het rechter gedeelte met de hogere huizen bestaat in totaal uit zeven traveeën, met de centrale woning die drie traveeën telt, geflankeerd door twee smallere woningen van twee traveeën.

 

De nummers 42-44 zijn soberder uitgewerkt en vormen een aparte eenheid. Het betreft twee neoclassicistische enkelhuizen van twee traveeën met twee bouwlagen onder een zadeldak. De venstertraveeën worden geaccentueerd door een gebroken en een driehoekig fronton, op de begane grond ondersteund door vlakke pilasters met kapitelen. Het oorspronkelijke schrijnwerk in de raamopeningen bleef bewaard. De inkomdeur van het nummer 44 werd vernieuwd en er werd een opzetrolluik voorzien ter hoogte van de gelijkvloerse raamopening.

Het pand nummer 44 is, samen met het ensemble, beeldbepalend. Een object/complex is beeldbepalend wanneer voor het exterieur de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog zijn.

 

De aanvraag omvat een herinrichting en verbouwing van de gelijkvloerse verdieping en achtergevel. De andere delen van de woning blijven ongewijzigd. De geplande ingrepen werden voorafgaand aan de aanvraag besproken met de stedelijke dienst monumentenzorg.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de geplande wijzigingen. Het wegnemen van de keuken uit het voorname salon vooraan, wordt als een verbetering beschouwd en de overige aanpassingen doen geen onaanvaardbare afbreuk aan de aanwezige erfgoedelementen.

De voorgevel bevat een hoge architecturale en historische waarde. Met uitzondering van de recente inkomdeur en de opzetrolluik op het gelijkvloers, bleef de authenticiteit van de gevel bewaard. […]

 

Gelet op het bovenstaande wordt een gunstig advies verleend onder de volgende voorwaarde: vernieuwing van het schrijnwerk in de voorgevel dient te gebeuren in hout naar oorspronkelijk model. Typedetails dienen voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.

Aan het college wordt voorgesteld om de wederrechtelijk uitgevoerde wijzigingen van de voorgevel (vernieuwing inkomdeur en opzetrolluik) uit te sluiten van vergunning.”


Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De geformuleerde voorwaarde betreffende eventuele vernieuwing van het schrijnwerk wordt gevolgd. De bouwheer zal hier rekening mee moeten houden bij een toekomstige vernieuwing van het buitenschrijnwerk, hierin zit eveneens de voordeur vervat. Bij een toekomstige vervanging van de voordeur dient terug te worden gegaan naar het historisch model. De uitsluiting van het opzetrolluik wordt overgenomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aangezien de riolering niet opgetekend staat op het kelderplan kan niet beoordeeld worden of de aanvraag voldoet aan artikel 40 en 41 van de bouwcode. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de woning voorzien moet zijn van een gescheiden rioolstelsel conform artikel 40. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient te gebeuren conform artikel 41.

Op de plannen staat ook geen septische put opgetekend. Volgens artikel 43 van de bouwcode is het verplicht om bij verbouwingen waar het afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. De aangevraagde verbouwing valt onder dit artikel aangezien de keuken van plaats wijzigt en de douchekamer wordt afgebroken. Het voorzien van een septische put conform artikel 43 wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het opzetrolluik in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. Een septische put te plaatsen conform artikel 43 van de bouwcode.

4. Een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien conform artikel 40 van de bouwcode.

5. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel voorzien conform artikel 41 van de bouwcode.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 september 2023

Volledig en ontvankelijk

20 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

20 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

18 januari 2024

Verslag GOA

29 november 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het opzetrolluik in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. Een septische put te plaatsen conform artikel 43 van de bouwcode.

4. Een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien conform artikel 40 van de bouwcode.

5. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel voorzien conform artikel 41 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.