Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023103725 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Kristof Buermans met als contactadres Strijdhoflaan 5 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | de heer Kristof Buermans met als contactadres Strijdhoflaan 5 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Marie-Josélaan 64-66, Strijdhoflaan 5 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nrs. 233S5, 233H3, 233L4 en 233T7 |
waarvan: |
|
- 20201008-0071 | afdeling 23 sectie C nrs. 233S5, 233H3, 233T7 en 233L4 (Beenhouwerij) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen van een rijwoning en het exploiteren van een beenhouwerij |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Marie-Josélaan 64-66 en Strijdhoflaan 3-5 te 2600 Berchem (Antwerpen):
- 08/12/2022: vernietiging (2021194) verbouwen van een meergezinswoning naar een meergezinswoning met slagersatelier en het exploiteren van een beenhouwerij en een distributiecabine;
- 15/01/2021: weigering (20203679) voor het verbouwen van een rijwoning en uitbaten van een beenhouwerij met winkel werkplaats/atelier en koelcellen;
Marie-Josélaan 64:
- 16/04/2015: proces-verbaal (BE/2015/VPV/0301) voor het wijzigen van het aantal woonentiteiten;
- 29/04/1964: vergunning (957#1270) voor het bouwen van een luifel aan de voorgevel van het pand;
- 20/05/1924: toelating (961#7361) voor het bouwen van een woning;
Marie-Josélaan 66 en Strijdhoflaan 3-5:
- 14/09/2012: vergunning (3553#4959) voor zaakgebonden publiciteit;
- 23/12/2011: vergunning (3508#7762) bouwen van een handelsgelijkvloers met 3 bovenliggende appartementen na sloop gebouw;
Marie-Josélaan 66:
- 02/12/1993: vergunning (961#10576) voor een verbouwing;
Strijdhoflaan 5:
- 20/05/2002: vergunning (961#11454) voor het verfraaien van een winkelpui;
- 06/06/1988: reclamevergunning (410#4325) voor reclame zonnetent;
- 20/02/1952: toelating (956#4884) voor vergrotings- en verbouwingswerken aan het huis.
Vergunde/vergund geachte toestand
Marie-Josélaan 64:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking: gecementeerde gevel met arduinen plint en houten buitenschrijnwerk;
Strijdhoflaan 3-5:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Marie-Josélaan 66:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking: witte betonsteen op de verdiepingen en donkere betonsteen op het gelijkvloers.
Huidige toestand
Marie-Josélaan 64:
- functie: meergezinswoning met 5 woonentiteiten.
Marie-Josélaan 66:
- voortuinverharding met fietsstalplaatsen.
Strijdhoflaan 3-5:
- donkergrijze gevelafwerking, fietsstalplaatsen zijn verdwenen.
Gewenste toestand
Marie-Josélaan 64:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van Marie-Josélaan 64;
- uitbreiden van de slagerij over het gelijkvloers (en kelder) van 4 panden (Strijdhoflaan 3-5 en Marie-Josélaan 64-66);
- voorgevelwijzigingen (Marie-Josélaan 64 en Strijdhoflaan 3-5).
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 26 juni 2015 nam het college akte van de milieumelding met kenmerk MV2015/123 voor de exploitatie van de beenhouwerij Buermans, gelegen aan de Strijdhoflaan 3-5 in 2600 Berchem (Antwerpen). Op 15 januari 2021 werd de vergunning OMV_2020140887 voor het verbouwen van een meergezinswoning naar een meergezinswoning met slagersatelier en het exploiteren van een beenhouwerij en een distributiecabine toegekend. Op 8 december 2022 werd de beslissing omtrent de vergunning OMV_2020140887 vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Inhoud van de aanvraag
De huidige aanvraag betreft het herinrichten van een kelderverdieping en een gelijkvloers tot slagersatelier.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) Beenhouwerij
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | +16,80 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 13 oktober 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Fluvius/ Fluvius | 13 oktober 2023 | 16 oktober 2023 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen - Bouwadvies | 13 oktober 2023 | 14 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 13 oktober 2023 | 26 oktober 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 13 oktober 2023 | 17 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 oktober 2023 | 17 oktober 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§4 de fietsenstalling en eventuele verharding in de voortuinstrook is strijdig met dit artikel;
de 6 vergunde fietsstalplaatsen in Strijdhoflaan 3 worden gesupprimeerd waardoor de appartementen op de verdiepingen geen eigen fietsstalplaatsen meer hebben;
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De woning te Marie-Josélaan 64 is vergund geacht voor 2 woongelegenheden. Het is echter onvoldoende af te leiden uit de voorliggende gegevens waar deze zich exact in het pand bevonden. De 2 woongelegenheden worden gereorganiseerd omwille van de uitbreiding van de handelszaak aan de Strijdhoflaan 3-5. Hierdoor wordt het gelijkvloers van het pand aan de Marie-Josélaan 64 eerder achterkant van het handelsgeheel, zoals ook het geval is voor de Marie-Josélaan 66.
Het inrichten van het gelijkvloers van de Marie-Josélaan 64 als deel van de handelszaak wordt gunstig beoordeeld. Ook de dienst Business en Innovatie geeft hiervoor een gunstig advies:
“Gunstig advies voor het herinrichten van een bestaande handelsruimte (slagerij) gelijkvloers van panden gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. De beperkte uitbreiding die in deze aanvraag voorligt, voldoet dus aan de beleidsvisie omtrent detailhandel.”
Het is echter onduidelijk uit voorliggende aanvraag af te leiden of de voorgestelde ruimte op het gelijkvloers een ‘levendige ruimte’ betreft die vaak gebruikt wordt door mensen, waar zij ook een tijd blijven en waarbij regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat mogelijk is. In de aanvraag werden 13 grondplannen aangeleverd waarvan 3 voor de gelijkvloerse verdieping. Op OA.985_VBRW_P_N_02 en OA.985_VBRW_P_N_08 is te zien dat de werkplaats zich uitstrekt tot tegen de gevel van het pand in Marie-Josélaan 64 en dat contact met de straat mogelijk is. Plan OA.985_VBRW_P_N_13 toont echter een situatie waarbij een diepvriescel wordt ingericht ter hoogte van de voorgevel waardoor geen contact mogelijk is met de straat en het pand niet langer is voorzien van een levendige plint conform artikel 12 van de bouwcode. Het laatste plan, waarbij een diepvriescel het contact met de straat onmogelijk maakt, wordt dan ook uitgesloten uit de vergunning.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande achtergevel van de Marie-Josélaan 64 wordt gewijzigd en voorzien van isolatie, waardoor over alle verdiepingen de grondoppervlakte met circa 0,5 m² wijzigt. De aanvraag betreft ook het verhogen van de dakverdieping met circa 0,5 meter, dit tot een totale hoogte van circa 14,30 meter. Hierdoor beschikt de bovenste verdieping over een voldoende vrije hoogte om verblijfsruimtes (slaapkamer) te voorzien. De impact op de omliggende woningen blijft voldoende beperkt.
Volgens het archiefplan van 1924 is het pand in de Marie-Josélaan 64 voorzien van een kleine open koer van circa 5 m². Deze wordt in voorliggende aanvraag gewijzigd, zodat een nieuwe koer ontstaat van circa 6 m². Conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode, dient bij functiewijziging minstens 20% van het perceel op het niveau van het gelijkvloers ontpit te worden, dit is niet het geval. Gelet op de specifieke context van deze ondiepe percelen en gelet op het feit dat de nieuwe koer groter is, kan een afwijking op de bouwcode echter positief geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken, is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de wooneenheid op de eerste verdieping onvoldoende wooncomfort biedt.
Ter hoogte van de eerste verdieping van de Marie-Josélaan wordt een studio ingericht. De studio heeft (volgens plan) een verblijfsruimte met een netto-vloeroppervlakte van circa 34,5 meter.
Ter hoogte van de tweede en derde verdieping van de Marie-Josélaan wordt een een-slaapkamerappartement voorzien met een netto-vloeroppervlakte van circa 76,5 m² en een overdekt terras van circa 5,3 m². Dit is voldoende kwalitatief.
In de voortuinzone worden een trap naar de half bovengrondse verdieping en helling naar de half ondergrondse verdieping van het pand aangelegd. Deze werken zijn aanvaardbaar. Daarnaast wordt een fietsenstalling voor het stallen van 4 fietsen ingericht in de voortuin. Fietsenstallingen (in een beugel en zonder een bijkomende constructie) in een voortuin zijn eventueel aanvaardbaar op voorwaarde dat deze worden voorzien op of naast de mogelijke verhardingen conform de bouwcode artikel 27 en op voorwaarde dat de tuin wordt afgesloten conform artikel 19.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel te Marie-Josélaan 66 blijft ongewijzigd.
Te Marie-Josélaan 64 worden de gevelopeningen rechts in de voorgevel (ter hoogte van de inkom en traphal) gewijzigd. De hoogtes van de nieuwe deuropening en raamopening worden afgestemd op de raamopeningen links. Dit komt de samenhang van de voorgevel ten goede. Alle voorgevelramen in wit geschilderd hout worden vervangen door aluminium schrijnwerk. Dit is aanvaardbaar.
De gevel te Strijdhoflaan 3-5 stemt niet overeen met de laatst vergunde toestanden uit 2012 en 2011. De gevel werd uitgevoerd in donkergrijs pleisterwerk in plaats van lichtkleurig pleisterwerk, de opdeling van het buitenschrijnwerk wijkt af, de gelijkvloerse gevelpui werd anders uitgevoerd en ook de gevelreclame stemt niet overeen. Er wordt opgemerkt dat de opdeling van het buitenschrijnwerk op de verdiepingen en de locatie van de banier volgens de plannen niet overeenstemt met hetgeen te zien is op de aangeleverde foto’s. Daarnaast is een donkere gevelafwerking niet gunstig te beoordelen omwille van de stedelijke opwarming. Om bovenvermelde redenen worden de gevelwijzigingen ter hoogte van de Strijdhoflaan 3-5 uitgesloten uit de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt én de functiewijziging van de kelderruimte naar slagersatelier (voor de bestaande winkel) geen invloed heeft op de parkeerbehoefte.
Fietsvoorzieningen:
Er wordt opgemerkt dat de 6 vergunde fietsstalplaatsen in de Strijdhoflaan 3 worden gesupprimeerd. Hierdoor hebben de appartementen op de verdiepingen geen eigen fietsstalplaatsen meer hetgeen strijdig is met artikel 29 van de bouwcode. Het behoud van de fietsstalplaatsen wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In de huidige aanvraag wenst de exploitant de bestaande ingedeelde inrichtingen of activiteiten te actualiseren. Rubriek 3.4.1.a voor het lozen van bedrijfsafvalwater en rubriek 45.4.d voor de verkoop van producten van dierlijke oorsprong worden ongewijzigd overgenomen uit de basisvergunning. De exploitant vraagt de vergunde totaal geïnstalleerde drijfkracht van 35 kW op te trekken naar 51,8 kW. Het koelvermogen van de koelkamers en toonbanken bedraagt 44 kW en 7,8 kW voor de diepvriesruimtes. Het elektrisch vermogen bedraagt 34 kW. CO2 wordt gebruikt als koelmiddel.
De exploitant wenst de vergunde totaal geïnstalleerde drijfkracht op te trekken van 35 kW naar 51,8 kW. 51,8 kW slaat echter op de som van het koelvermogen en zegt niets over het elektrisch vermogen. Koelinstallaties worden ingedeeld op basis van de totaal geïnstalleerde drijfkracht. De totaal geïnstalleerde drijfkracht komt overeen met het elektrisch vermogen van de installatie. Zoals aangeven in de m.e.r.-screeningsnota, bedraagt het elektrisch vermogen 34 kW en is de aanvraag bijgevolg zonder voorwerp.
De vergunningsaanvraag wat betreft het luik ingedeelde inrichtingen en activiteiten, is zonder voorwerp.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voortuinstrook te Marie-Josélaan 64-66 moet maximaal groen worden ingericht en dient afgesloten te worden conform artikel 19 en 27 van de bouwcode.
3. Het platte deel van het dak te Marie-Josélaan 64 moet ingericht worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
5. Het gescheiden rioolstelsel dient gescheiden aangeboden te worden aan de straat conform artikel 41 van de bouwcode.
6. Er dient een septische put met een minimale inhoud van 2.000 liter te worden geplaatst conform artikel 43 van de bouwcode.
7. De 6 inpandige fietsstalplaatsen in Strijdhoflaan 3 dienen bewaard te blijven conform artikel 29 van de bouwcode.
8. Het plan met benaming OA.985_VBRW_P_N_13, waarop een diepvriescel is ingericht achter de voorgevel van Marie-Josélaan 64, wordt uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op het plan.
9. De gevelwijzigingen ter hoogte van Strijdhoflaan 3-5 worden uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op de geveltekening.
10. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.8.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aangezien de ingedeelde inrichtingen of activiteiten zonder voorwerp zijn, kan de gevraagde rubriek wat het milieuluik betreft, niet vergund worden.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | zonder voorwerp |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 1,00 m³/uur |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 34,00 kW |
45.4.d) | verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen; | 1 verkooppunt |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 12 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 11 maart 2024 |
Verslag GOA | 28 november 2023 |
Naam GOA | Cynthia Steurs en Bieke Geypens |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voortuinstrook te Marie-Josélaan 64-66 moet maximaal groen worden ingericht en dient afgesloten te worden conform artikel 19 en 27 van de bouwcode.
3. Het platte deel van het dak te Marie-Josélaan 64 moet ingericht worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
5. Het gescheiden rioolstelsel dient gescheiden aangeboden te worden aan de straat conform artikel 41 van de bouwcode.
6. Er dient een septische put met een minimale inhoud van 2.000 liter te worden geplaatst conform artikel 43 van de bouwcode.
7. De 6 inpandige fietsstalplaatsen in Strijdhoflaan 3 dienen bewaard te blijven conform artikel 29 van de bouwcode.
8. Het plan met benaming OA.985_VBRW_P_N_13, waarop een diepvriescel is ingericht achter de voorgevel van Marie-Josélaan 64, wordt uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op het plan.
9. De gevelwijzigingen ter hoogte van Strijdhoflaan 3-5 worden uitgesloten uit de vergunning zoals in rood aangeduid op de geveltekening.
10. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.8.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 1,00 m³/uur |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 34,00 kW |
45.4.d) | verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong (vlees, vis en gevogelte), alsook de aan die verkoopspunten verbonden uitsnijderijen; | 1 verkooppunt |