Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023127430 |
Gegevens van de aanvrager: | Jarryd Stoop met als adres Kalmthoutsebaan 36 te 2040 Antwerpen en Kerstin Van Kogelenberg met als adres Kalmthoutsebaan 36 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kalmthoutsebaan 36 te 2040 Zandvliet-Lillo-Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie C nr. 520R34 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een volume-uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/06/2022: weigering (OMV_2022050551) voor het bouwen van een tuinhuis;
- 18/02/2022: weigering (OMV_2021183163) voor het bouwen van een tuinhuis;
- 02/12/2021: weigering (OMV_2021099003) voor het bouwen van een tuinhuis en een oprit;
- 07/05/2021: weigering (OMV_2021036262) voor het bouwen van een tuinhuis en een oprit;
- 22/03/2019: vergunning (OMV_2019001653) voor het vellen van 3 hoogstammige bomen;
- 29/07/2005: vergunning (3167#113) voor het verbouwen van een woning.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume conform vergunde toestand met uitzondering van:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- wijzigen van de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Het klimaatbeheersingstoestel dat geplaatst werd tegen de linker zijgevel en zichtbaar is op de foto's, toegevoegd aan voorliggende aanvraag is in strijd met de voorschriften van dit artikel. Dergelijke toestellen mogen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte en niet uitwendig tegen voor- of zijgevels geplaatst mogen worden.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen en uitbreiden van een bestaande eengezinswoning. De voorgestelde werken tasten de bestaande functie van de eengezinswoning niet aan.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het perceel bevat een vrijstaande woning met twee volwaardige bouwlagen en een zolder onder het zadeldak.
Op het gelijkvloers wordt aan de linkerzijde van de woning een uitbreiding voorgesteld tot op 3,04 meter van de linker perceelsgrens. Het volume springt zowel vooraan als achteraan 0,15 meter terug ten opzichte van de gevels van het bestaande volume. Hierdoor wordt het nieuw toegevoegde volume minder diep dan het bestaande volume en zijn zowel de hoofdbebouwing als de hier voorgestelde toevoeging duidelijk leesbaar in zowel de voor- als de achtergevel. Aangezien de bouwdiepte van 10,8 meter refereert naar de bestaande bouwdiepte van 11,1 meter van het hoofdvolume, kan ze toegestaan worden.
Visueel-vormelijke elementen
Het nieuwe volume wordt in zijn geheel afgewerkt met sierpleister in een lichte aardekleur met onderaan de gevel een plint in blauwe steen.
Eenzelfde afwerking wordt tevens voorgesteld voor de bestaande constructie, het hoofdgebouw, een bestaande uitbreiding boven de garage alsook voor een tuinberging rechts van het perceel. In de omgeving van de woning is een volledig bepleisterde gevel niet kenmerkend. Wel zijn er enkele woningen aanwezig waar een gedeelte van de gevel afgewerkt is in een beigekleurige bepleistering. Vanuit die optiek kan bepleistering als afwerking voor de nieuwe toevoeging toegestaan worden alsook voor een eerdere uitbreiding boven de garage en de tuinberging rechts van het perceel. Het hoofdvolume behoudt bij voorkeur de bestaande afwerking in rood gevelmetselwerk. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de bij het dossier gevoegde foto’s is duidelijk zichtbaar dat er tegen de linker zijgevel van het bestaande hoofdgebouw een klimaatbeheersingstoestel aanwezig is.
Conform artikel 16 van de bouwcode mogen dergelijke toestellen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte en niet uitwendig tegen voor- of zijgevels geplaatst worden.
Dit toestel zal verplaatst moeten worden om te kunnen voldoen aan voornoemd artikel. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 20 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 18 februari 2024 |
Verslag GOA | 30 november 2023 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.