Sinds ruim een half jaar is de dienstverlening van de Stad gereorganiseerd. Een reorganisatie die jammer genoeg neerkomt op een afbouw van de dienstverlening.
Er kwamen 4 regio-loketten in Deurne, Merksem, Antwerpen en Wilrijk en 6 stadsloketten met heel beperkte openingsuren in Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Borgerhout, Ekeren, Hoboken en op Linkeroever. De openingsuren van de stadsloketten werden beperkt tot twee openingsmomenten en 1 avondopening. Voor de stadsloketten in de districten betekende dit een halvering van de openingsuren. Met het project ‘Loket op maat’ kan je wel via elk scherm toegang tot de dienstverlening krijgen, en er kwamen een aantal onbemande contactpunten (“service”zuilen).
De wachttijden om een afspraak te kunnen maken lopen inmiddels steeds meer op. Wie digitaal een afspraak maakt moet vaak weken of zelfs maanden wachten. Helaas zijn vele inwoners niet zo digitaal vaardig en voor hen wordt de drempel om beroep te doen op de dienstverlening van de Stad nog hoger. Sommige mensen kunnen het niet, andere mensen zijn misschien wel digitaal vaardig maar bespreken hun vraag of dossier liever met een medewerker dan op een onpersoonlijke manier met een “service” zuil.
Vanzelfsprekend hebben ook organisaties die werken op het terrein van samenlevingsopbouw en het algemeen welzijnswerk hun rol te vervullen bij het ondersteunen van sociaal zwakkeren, maar stedelijke partners zoals SAAMO zien ook in Borgerhout de druk nu sterk toenemen. Meer mensen komen hulp vragen, omdat ze de basisdienstverlening niet meer vinden aan het stadsloket van ons district.
De districtsraad van Borgerhout neemt daarom volgende motie aan:
Art. 1: De districtsraad van Borgerhout vraagt aan het districtscollege om het huidige functioneren van de loketwerking bij het stedelijke CBS aan te kaarten en hierover het gesprek aan te gaan
Art. 2: De districtsraad van Borgerhout vraagt aan het districtscollege er bij het stedelijke CBS op aan te dringen in te zetten op een toegankelijk en laagdrempelig dienstverlening, ook voor wie niet digitaal vaardig is of voor wie fysiek contact met een medewerker verkiest omdat de vraag die hij wil stellen zit niet in een bepaald vakje past