De districtsraad vergaderde op 24 november 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De districtsraad keurt de notulen van 24 november 2022 goed.
De districtsraad vergaderde op 22 december 2022.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De districtsraad keurt de notulen van 22 december 2022 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand november 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
De districtsraad neemt kennis van de volgende maandtabel van districtscollegebeslissingen over opdrachten investeringsbudget november 2022:
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Correctiebestelling voor onderhoudswerken aan rijwegen en voetpaden in de Glasstraat
Verbruggen BV | 19.488,33 EUR | 4105061808 | 5072500000 | Zitting 10 november 2022 Jaarnummer 293 |
Vernieuwen openbare verlichting Fort van Merksem
Fluvius System Operator | 87.576,46 EUR | 4005534515 | 5074000000 | Zitting 10 november 2022 Jaarnummer 295 |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand december 2022 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Bouwwerken Welpenlokaal voor vzw 24e Scoutsgroep Sint-Franciscus |
120.000,00 EUR |
4505145825 | 5071000000 | Zitting 12 december 2022 Jaarnummer 315 |
Wijkbudget bijenhotel en boombankset | 5.971,35 EUR | 4505147348 | 5075000000 | Zitting 12 december 2022 Jaarnummer 317 |
De Fortsteenweg in het district Merksem:
Het aanvullend verkeersreglement wordt tevens aangepast aan de huidige situatie in de straat. De wijzigingen die werden gereglementeerd bij de vorige aanpassing van het reglement (circulatieplan voor busverkeer), werden uiteindelijk niet doorgevoerd. Het districtsbestuur heeft dit (informeel) beslist aangezien er uiteindelijk te veel fysieke ingrepen nodig bleken te zijn om deze wijzigingen veilig te faciliteren (aanpassingen ter hoogte van de in- en uitrit van die parking in functie van zichtbaarheid/draaicirkels).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fortsteenweg in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8982).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Kastanjeboomplein in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 januari 2022 (jaarnummer 783).
Het Lindeboomplein in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op vraag van het district Merksem wordt het toegangsverbod voor ieder bestuurder, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, verwijderd. Op deze manier wordt het parkeren toegelaten voor niet-bewoners van de straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Lindeboomplein in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 juni 2017 (jaarnummer 5582).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Overhout in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (jaarnummer 2340).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 7 oktober 2022 (jaarnummer 8255) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Merksem goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Merksem en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor de publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Merksem
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. In principe wordt er per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Aangezien er voor de Laaglandlaan meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht. Aangezien er voor de Rerum Novarumlaan en Wildert
meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Merksem
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Merksem' gunstig, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen', zoals goedgekeurd door het college op 7 oktober 2022 (jaarnummer 8255).
Geachte Schepen,
Het perron van de halte Gasthuishoeve is reeds meer dan een jaar in gebruik. Toch kan men hier m.i. nog niet van een afgewerkt perron spreken; op de 2 perrons samen -goed voor zo’n 100 meter aan wachtruimte- is welgeteld één vuilbak te vinden. Bovendien moeten heel wat mensen in weer en wind onbeschut staan wachten en is er voor ouderen of minder mobiele mensen geen mogelijkheid om te zitten. Van schuilhuisjes of zitbanken is immers na meer dan een jaar nog geen sprake. Ook de halteaanduiding is nog niet in orde, aangezien er nog steeds palen met 'Tijdelijke Halte' staan.
Het Duvelsplein zelf daartegen is wel volledig afgewerkt. Echter zijn ook daar nog wat problemen. De grote betonnen vlakte is uitermate geschikt voor de spelende jeugd, maar qua waterhuishouding zorgt dit m.i. toch wat voor problemen. Bij de eerste degelijke regenbui staat het pad naast het plein volledig onder water. Verder staat dezelfde padenstructuur haaks op de kortste wandelrichting, waardoor heel wat mensen door de groenzones wandelen en zorgen voor verzanding en modder. Tot slot is de oude postbus voor de werken weggenomen en nog niet vervangen.
Graag had ik dan ook vernomen:
-Zal het district aandringen bij De Lijn op de plaatsing van meer vuilbakken, schuilhuisjes, zitbanken en een duidelijke halteaanduiding?
-Zijn er technische vergissingen gemaakt bij de nivellering en richting van de padenstructuur. Ziet u een oplossing hiervoor?
-Wanneer zal de postbus aan het Duvelsplein terug worden geplaatst?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Antwoord door Districtsschepen Jari Frensch:
Het straatmeubilair zoals schuilhuisjes, zitbanken, vuilbakken en de groenaanplantingen,… aan beide halteplaatsen ‘Merksem Gasthuishoeve’ is in beheer van de stad.
Ten tijde van de werken en ook een hele tijd nadien, konden er geen bushokjes worden besteld omdat het raamcontract afgelopen was. We kunnen op dit moment dan ook geen concrete timing meegeven, wanneer ze geplaatst worden, maar ze zullen er dus nog komen. De Lijn zal na het aanbrengen van de schuilhuisjes door de stad het officiële haltebord op het schuilhuisje plaatsen en de tijdelijke haltepalen verwijderen. De Lijn bekijkt ook de mogelijkheid om na afwerking door de stad een digitaal informatiebord te plaatsen op beide locaties.
De vuilbakken werden geplaatst door de aannemer volgens plan. Als er maar 1 vuilbak staat, betekent dit dat er ook maar 1 vuilbak was voorzien op deze locatie. We kunnen vragen aan stadsreiniging om te bekijken of hier nog extra vuilbakken noodzakelijk zijn, maar ik kan u nu al zeggen dat ik het antwoord daarop weet.
In verband met het water op het Duvelsplein: we geven dit aan de stad door of er nog iets aan kan gebeuren.
Wat betreft de doorsteken door de groenzone: zogenaamde olifantenpaadjes zijn onvermijdelijk, maar hoeven niet per se problematisch te zijn. In principe was er hier een graszone voorzien in het ontwerp en is het ook niet erg als mensen hier door wandelen. Alleen moet het gras de kans krijgen om te groeien. Recent werden er ook extra kabelwerken uitgevoerd in de groenzone in functie van het LED-scherm. Hier heeft het gras nog geen kans gekregen om opnieuw te groeien. We zullen met de groendienst bekijken wat hier mogelijk is.
Tot slot, het districtsbestuur heeft langdurig gepleit voor het behoud van de brievenbus. Oorspronkelijk was het dan ook het plan om deze na de werken terug te plaatsen.
Door de slechte staat waarin deze zich bevond, werd ze echter op bevel van politie vroeger verwijderd dan voorzien omwille van veiligheidsredenen. B-post liet ons weten dat de brievenbus te erg beschadigd was. Ondanks inspanningen van hun technische diensten, was een herstelling en terugplaatsing niet mee mogelijk.
Op de vraag of de bus alsnog kon worden gedoneerd aan de Heemkundige Kring werd eveneens negatief geantwoord door B-post: om veiligheidsredenen was dit niet meer mogelijk.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
do 02/02/2023 - 10:02Geachte Schepen,
Volgens meldingen die ik krijg zou het ING-kantoor op de Bredabaan de laatste tijd frequent voor overlast zorgen door jongeren die in de ruimte van de geldautomaten een ideale plek hebben gevonden om ‘s avonds te schuilen voor het koude winterweer. Hoewel ik vind dat jongeren vrij moeten zijn om te gaan waar ze willen is een bankkantoor geen café noch jeugdhuis en begrijp ik dat bezoekers van de geldautomaten zich hierdoor niet op hun gemak voelen. Bovendien blijft er blijkbaar vaak ook wel wat zwerfvuil liggen.
Graag had ik daarom geweten:
- Kwamen er reeds meldingen (eventueel ook over andere bankkantoren) binnen bij het district over dit fenomeen?
- Wat ziet u als oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Antwoord door Districtsschepen Sonja De Meyer:
Bij het district zelf kwam er geen melding binnen van dit probleem, wel bij de politie, die dan momenteel er ook verhoogd toezicht houdt.
Als de overlast zich afspeelt in het ING-gebouw, dan is het in de eerste plaats natuurlijk aan ING om maatregelen te treffen. We hebben dan ook contact opgenomen met de directieverantwoordelijke van de provincie van ING. Hij vertelde ons dat ze werken aan een oplossing in samenspraak met de politie.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
Beste schepen,
Binnenkort gaat sporthal Roosendael tegen de grond. Zo ontstaat er ruimte voor een urban sports terrein, waar City Pirates een oogje in het zeil kan houden, hun werking kan verbreden en dus meer jongeren kan accomoderen. Een goede zaak.
Ik had daarover twee vragen:
- Wordt deze ruimte geïntegreerd in de huidige concessie van City Pirates en zal het een aaneensluitend geheel vormen?
- Zal het terrein ook op bepaalde momenten afgesloten kunnen worden?
Alvast bedankt voor uw antwoorden.
Antwoord door districtsschepen Patrick Van den Bempt
We kunnen inderdaad enkel blij zijn met het verdwijnen van een oude versleten baskethal, die al werd vervangen door een ultramoderne basketcampus aan de Gasthuishoevstraat en de komst van een publiek toegankelijk extra urban sports terrein te midden van het groene hart van Merksem. Door hun sterke binding met de buurtjongeren weet de club perfect wat de wensen en noden zijn en zullen ze samen met hun jongeren aan de slag zullen gaan om er een prachtige sportplek van te maken die aansluit bij de leefwereld van de Merksemse jongeren.
De City Pirates hebben een erfpachtovereenkomst voor de terreinen in de Terlindenhofstraat voor 27 jaar, lopende tot 31 oktober 2046. Ook de twee kleine kunstgrasveldjes zitten mee in de erfpachtovereenkomst. De bedoeling is om een concessie af te sluiten voor het perceel van de vroegere sporthal Roosendael. Gelet op de dreef gelegen tussen beide percelen, lijkt het mij niet mogelijk hier een aaneensluitend geheel van te maken. De onderhandelingen met de stedelijke sportdienst en VESPA zijn nog lopende, dus het juist juridische plaatje moet nog vorm krijgen.
Of het terrein al dan niet omheind wordt, moet nog bepaald worden in het ontwerpproces, maar het onze bedoeling dat het vrij toegankelijk wordt voor iedereen en dus dat het een open karakter zal hebben. Met andere woorden, het urban sports terrein met onder meer skatevoorzieningen zal toegankelijk zijn voor alle Merksemse jongeren (of ouderen die zich er ook aan willen wagen), dus ruimer dan de jeugd van City Pirates.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
Carrefour Bredabaan wordt bijna dagelijks bevoorraad dit zorgt dat automobilisten au de busbaan moeten rijden, een opmerking die ik van ex-collega’s van de lijn kreeg.
De bevoorrading gebeurde een tijd geleden rond 7uur maar nu is het vaak rond 8uur wat de doorstroming tijdens de piek hindert meer nog : wagens die rechtdoor rijden en op de busbaan staan komen in conflict met de voortuigen die linksaf Van Straelenlei inrijden.
Wat zijn de afspraken met de Carrefour om de doorstroming te verzekeren nu dat hinder ongetwijfeld groter gaat worden met de afsluiting van afrit Groenendaallan?Antwoord door Districtsschepen Sonja De Meyer:
Uiteraard dient Carrefour correct te laden en te lossen, conform de wegcode. Er is een laad- en loszone voorzien voor de Carrouche, waar ze gebruik van kunnen maken.
Vanuit district Merksem zelf zijn er geen afspraken gemaakt, omdat verkeer en handhaving geen bevoegdheden zijn van het district. Wel is er contact geweest met de zaakvoerster, ook zij is zich bewust van de problematiek, omdat de laad-en loszone vaak volgeparkeerd staat. Het is inderdaad zo dat door de drukte van de feestdagen een aantal maal later geleverd is, maar dat was dus uitzonderlijk. Toch heeft ze ook aan Carrefour gevraagd om haar winkel als eerste te bevoorraden, namelijk tussen 6u en 6u30, en dit enkel op maandag en donderdag. Ik ga er dus vanuit dat dit probleem zich in de toekomst niet meer zal voordoen.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.