Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Straatverlichting

districtsraad Merksem
do 26/10/2023 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Dominique Kums, districtsschepen; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2023_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Straatverlichting 2023_MV_00087 - Mondelinge vraag van raadslid Philippe Elst: Straatverlichting

Motivering

Indiener(s)

Philippe Elst

Gericht aan

Luc Bungeneers

Tijdstip van indienen

wo 25/10/2023 - 18:18

Toelichting

In verschillende wijken van ons district gaat de straatverlichting uit om 01.00 en gaat terug aan om 5.00 u s morgens. Dit is zonder grote aankondiging gebeurt omdat men waarschijnlijk ervan uitgaat dat de bewoners hier niets van zouden merken. Niets is minder waar, het doven van de lichten komt meermaals ter sprake en ook onze fractie wordt hier meermaals op aangesproken. Het leeft dus wel onder de mensen.

Het zou om een besparingsmaatregel gaan, nochtans zijn er straten waar overdag ook de lichten branden. Er worden ook veel vragen gesteld over de onveiligheid in onze wijken. Vooral in de horeca krijgen we signalen dat klanten zich onveilig voelen tijdens het naar huis gaan, fietsers die zich onveilig voelen in het verkeer omdat het donker is.  Ook voor criminele activiteiten in de wijken is een donkere omgeving een welgekomen geschenk. Ik denk maar aan de vele bomaanslagen. Mensen passen hun gedrag aan, beveiligen hun huis met automatische verlichting omdat ze zich niet meer veilig voelen. Kortom het onveiligheidsgevoel is terug aan het stijgen.

Steeds meer gemeenten kiezen om de verlichting s’nachts terug aan te steken.

Als er moet bespaart worden kan goed zijn maar wij vinden niet dat er op veiligheid moet bespaart worden. 

We moeten beter investeren in slimme led verlichting wat het onveiligheidsgevoel zal wegnemen en tevens een besparing op energie is.

  • Wie heeft beslist om de straatverlichting te doven en is het districtscollege hier mee akkoord gegaan,
  • Zijn er reeds plannen om onze straatverlichting met slimme led verlichting te vervangen?
  • Gaat men bij de heraanleg van straten tevens een veiligheidsevaluatie doen voor slimme led verlichting conform wat men nu doet met de watertoets en gaat er budget voorzien worden? 
  • Onze fractie vraagt aan  het districtsbestuur om de straatverlichting terug aan te laten tijdens de volledige nacht in alle wijken. Is het districtsbestuur van plan om dit op hoger niveau aan te kaarten?


Bespreking

Antwoord

Antwoord districtsburgemeester Luc Bungeneers:

Eind vorig jaar werden we op wereldniveau geconfronteerd met een energiecrisis en sterk verhoogde energiefacturen. Iedereen zette toen de verwarming wat lager en lette wat meer op zijn of haar elektriciteitsverbruik. Zo ook de stad, dit was dus een stedelijke beslissing.

Vanuit Fluvius kwam de suggestie om de verlichting te doven tussen 23u en 5u ’s morgens om energie te besparen. In de meeste steden en gemeenten werd dit ook zo doorgevoerd. De stad koos echter voor een genuanceerdere aanpak waarbij enkel ‘niet-strategische’ zones worden gedoofd en ook voor een beperktere periode, namelijk tussen 1u en 5u ‘s nachts. 

De aanpassing van het brandregime vereist bij oudere toestellen een fysieke aanpassing aan het lichtpunt zelf waardoor de ingreep wel wat tijd vraagt. Het plan was om deze aanpassing in de loop van 2023 over heel het grondgebied door te voeren. Voor nieuwe toestellen met communicatiemodule was dat veel eenvoudiger en kon dit al in januari doorgevoerd worden. 

De aanpassing wordt district per district uitgevoerd. Linkeroever, Berendrecht, Zandvliet, Lillo, Ekeren, Merksem en Deurne zijn al afgewerkt. Borgerhout, Berchem, Wilrijk en Hoboken worden voor het eind van dit jaar nog aangepast. 

Veiligheid is een stedelijke bevoegdheid. De stad, maatschappelijke veiligheid, bracht in samenspraak met de districtsadministratie, en de lokale politie strategische zones in kaart, rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden. Om de veiligheid te garanderen, is de verlichting niet gedoofd op volgende locaties:

  • Drukke en gevoelige verkeersassen;
  • Plekken met veel horeca en nachtleven;
  • Langsheen de fietsostrades;
  • In het zichtgebied van toezichts- en ANPR-camera's;
  • Aan onderdoorgangen van bruggen;
  • Op 24u/24u industriezones.

Na evaluatie tijdens de zomer zijn een aantal locaties toegevoegd waar de verlichting niet gedoofd zal worden:

  • Alle lichtpunten binnen de Groene Singel 
  • Lichtpunten in straten waar werken worden uitgevoerd.  

De stad heeft het actieplan 100% led goedgekeurd. Dit plan staat voor een wijk-gebonden aanpak waarbij alle lichtpunten tegen 2030 zowel ver-LED, als smart moeten zijn.  

Bij heraanleg van straten wordt de openbare verlichting steeds vernieuwd. Zowel bij LED-wijken, als bij heraanleg worden de posities van de lichtpunten geëvalueerd en indien nodig aangepast. Voor de nieuwe inplanting en definitie wordt het lichtplan van Stad Antwerpen als ontwerpbasis gevolgd. 

Voor district Merksem is nu de verledding van 320 lichtpunten in uitvoering bij Fluvius. 424 lichtpunten zijn in ontwerp en 344 lichtpunten zijn in voorbereiding, beide staan nog deze legislatuur gepland om te vernieuwen.   Alle nieuwe lichtpunten zullen ‘smart’ zijn. Dat wil zeggen dat ze uitgerust worden met communicatiemodule die in contact staat met het beheerprogramma van Fluvius.   

Dus ik vat even samen: aanpassingen gebeuren manueel per lichtpunt dus situatie omkeren is steeds ook een manuele interventie per lichtpunt.  Om dit uit te rollen over de stad heeft men een jaar nodig gehad, overal terug afzetten, zal ook een jaar duren. Bovendien kan deze tijd beter gebruikt worden om inderdaad verder aan verledding te doen. Ik kan niet voorspellen wat de energieprijzen de komende tijd gaan doen, gezien de huidige internationale conflicten kan de situatie snel omkeren.  

Op langere termijn kan dankzij de verledding, een regime op maat van elke straat gemaakt worden omdat men dan via dat beheerprogramma op afstand kan werken. Voor uw vragen betreffende veiligheid verwijs ik u door naar het bevoegde niveau, namelijk de 
ma 13/11/2023 - 11:00