De districtsraad vergaderde op 28 september 2023.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 28 september 2023 goed.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw’s Lokaal Cultuur-/Vrijetijdsbeleid vertegenwoordigd.
Op 28 februari 2019 (jaarnummer 22) stemde de districtsraad Merksem de afvaardigingen voor de vzw Lokaal Cultuurbeleid.
Op 21 augustus 2023 diende mevrouw Tania Dekesel haar ontslag in als districtsraadslid van Merksem.
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichten van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (2017_GR_00300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Artikel 24 van de statuten bepaalt dat de districtsraadsleden/bestuurders worden aangeduid door de gemeenteraad, op advies van de districtsraad van het district Merksem.
Voor wat de raad van bestuur betreft, bepalen de statuten dat de stad Antwerpen wordt vertegenwoordigd door minstens één afgevaardigd districtsraadslid per fractie uit de districtsraad, aangevuld met een zodanig aantal bijkomende districtsraadsleden/bestuurders namens de meerderheidsfracties van het district, opdat de meerderheidsfracties minstens één bestuurder meer hebben dan de oppositiefracties (artikel 24).
Verder vermelden de statuten dat ten hoogste twee derde van de voorgedragen districtsraadleden/bestuurders van hetzelfde geslacht is.
Gelet op de bepalingen in de statuten stelt de districtsraad van Merksem het volgende voor aan de gemeenteraad:
De districtsraad van Merksem adviseert het volgende aan de gemeenteraad:
Op 27 oktober 2022 keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 75) goed. Daarin werd aan City Pirates Foundation Stichting, Bredabaan 571, 2170 Merksem, 0629.677.280 een nominatieve ondersteuning toegekend van 250.000,00 EUR voor de ondersteuningsopdracht 'Urban sportfaciliteiten met skateinfrastructuur'.
Op 18 augustus 2023 heeft City Pirates Foundation Stichting laten weten dat investeringsondersteuningen via Koninklijke Sporting Club City Pirates vzw verlopen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Er werd afgesproken dat de investeringsondersteuning zal gegeven worden aan Koninklijke Sporting Club City Pirates vzw voor de ondersteuningsopdracht 'Urban sportfaciliteiten met skateinfrastructuur'.
In dit kader dient de begunstigde van de ondersteuning van 250.000,00 EUR te wijzigen van City Pirates Foundation Stichting naar Koninklijke Sporting Club City Pirates vzw.
Het ondersteuningsbedrag van 250.000,00 EUR dat voorzien was in 2023 is verschoven naar 2024 via een interne kredietaanpassing light.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2400/5071000000/664800/2MER010103A00000.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 250.000,00 euro aan Koninklijke Sporting Club City Pirates vzw, Terlindenhofstraat 211, 2170 Merksem, 0406.471.570 voor de ondersteuningsopdracht 'Urban sportfaciliteiten met skateinfrastructuur' goed.
In verschillende wijken van ons district gaat de straatverlichting uit om 01.00 en gaat terug aan om 5.00 u s morgens. Dit is zonder grote aankondiging gebeurt omdat men waarschijnlijk ervan uitgaat dat de bewoners hier niets van zouden merken. Niets is minder waar, het doven van de lichten komt meermaals ter sprake en ook onze fractie wordt hier meermaals op aangesproken. Het leeft dus wel onder de mensen.
Het zou om een besparingsmaatregel gaan, nochtans zijn er straten waar overdag ook de lichten branden. Er worden ook veel vragen gesteld over de onveiligheid in onze wijken. Vooral in de horeca krijgen we signalen dat klanten zich onveilig voelen tijdens het naar huis gaan, fietsers die zich onveilig voelen in het verkeer omdat het donker is. Ook voor criminele activiteiten in de wijken is een donkere omgeving een welgekomen geschenk. Ik denk maar aan de vele bomaanslagen. Mensen passen hun gedrag aan, beveiligen hun huis met automatische verlichting omdat ze zich niet meer veilig voelen. Kortom het onveiligheidsgevoel is terug aan het stijgen.
Steeds meer gemeenten kiezen om de verlichting s’nachts terug aan te steken.
Als er moet bespaart worden kan goed zijn maar wij vinden niet dat er op veiligheid moet bespaart worden.
We moeten beter investeren in slimme led verlichting wat het onveiligheidsgevoel zal wegnemen en tevens een besparing op energie is.
Antwoord districtsburgemeester Luc Bungeneers:
Eind vorig jaar werden we op wereldniveau geconfronteerd met een energiecrisis en sterk verhoogde energiefacturen. Iedereen zette toen de verwarming wat lager en lette wat meer op zijn of haar elektriciteitsverbruik. Zo ook de stad, dit was dus een stedelijke beslissing.
Vanuit Fluvius kwam de suggestie om de verlichting te doven tussen 23u en 5u ’s morgens om energie te besparen. In de meeste steden en gemeenten werd dit ook zo doorgevoerd. De stad koos echter voor een genuanceerdere aanpak waarbij enkel ‘niet-strategische’ zones worden gedoofd en ook voor een beperktere periode, namelijk tussen 1u en 5u ‘s nachts.
De aanpassing van het brandregime vereist bij oudere toestellen een fysieke aanpassing aan het lichtpunt zelf waardoor de ingreep wel wat tijd vraagt. Het plan was om deze aanpassing in de loop van 2023 over heel het grondgebied door te voeren. Voor nieuwe toestellen met communicatiemodule was dat veel eenvoudiger en kon dit al in januari doorgevoerd worden.
De aanpassing wordt district per district uitgevoerd. Linkeroever, Berendrecht, Zandvliet, Lillo, Ekeren, Merksem en Deurne zijn al afgewerkt. Borgerhout, Berchem, Wilrijk en Hoboken worden voor het eind van dit jaar nog aangepast.
Veiligheid is een stedelijke bevoegdheid. De stad, maatschappelijke veiligheid, bracht in samenspraak met de districtsadministratie, en de lokale politie strategische zones in kaart, rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden. Om de veiligheid te garanderen, is de verlichting niet gedoofd op volgende locaties:
Na evaluatie tijdens de zomer zijn een aantal locaties toegevoegd waar de verlichting niet gedoofd zal worden:
De stad heeft het actieplan 100% led goedgekeurd. Dit plan staat voor een wijk-gebonden aanpak waarbij alle lichtpunten tegen 2030 zowel ver-LED, als smart moeten zijn.
Bij heraanleg van straten wordt de openbare verlichting steeds vernieuwd. Zowel bij LED-wijken, als bij heraanleg worden de posities van de lichtpunten geëvalueerd en indien nodig aangepast. Voor de nieuwe inplanting en definitie wordt het lichtplan van Stad Antwerpen als ontwerpbasis gevolgd.
Voor district Merksem is nu de verledding van 320 lichtpunten in uitvoering bij Fluvius. 424 lichtpunten zijn in ontwerp en 344 lichtpunten zijn in voorbereiding, beide staan nog deze legislatuur gepland om te vernieuwen. Alle nieuwe lichtpunten zullen ‘smart’ zijn. Dat wil zeggen dat ze uitgerust worden met communicatiemodule die in contact staat met het beheerprogramma van Fluvius.
Dus ik vat even samen: aanpassingen gebeuren manueel per lichtpunt dus situatie omkeren is steeds ook een manuele interventie per lichtpunt. Om dit uit te rollen over de stad heeft men een jaar nodig gehad, overal terug afzetten, zal ook een jaar duren. Bovendien kan deze tijd beter gebruikt worden om inderdaad verder aan verledding te doen. Ik kan niet voorspellen wat de energieprijzen de komende tijd gaan doen, gezien de huidige internationale conflicten kan de situatie snel omkeren.
Op langere termijn kan dankzij de verledding, een regime op maat van elke straat gemaakt worden omdat men dan via dat beheerprogramma op afstand kan werken. Voor uw vragen betreffende veiligheid verwijs ik u door naar het bevoegde niveau, namelijk de ma 13/11/2023 - 11:00"De vzw Boven De Wolken heeft de afgelopen jaren het verlies van sterrenkinderen op de kaart gezet in Vlaanderen. In hun beginjaren focusten ze zich voornamelijk op het fotograferen van deze kindjes zodat ouders een mooie, warme herinnering hebben. Het maakt hun werk zichtbaar en hiermee ook het verlies waar heel wat ouders mee te maken hebben.
Boven de Wolken is jaar na jaar gegroeid. Ze focussen zich op het bredere plaatje om het zo te zeggen. Ze zetten niet alleen in op het fotograferen van kindjes maar voorzien onder andere ook in ondersteuning van vroedvrouwen, zij zijn vaak samen met gynaecologen een eerste aanspreekpunt voor ouders die hun kindje verliezen.
De organisatie wijst ook regelmatig op pijnpunten binnen de wetgeving. Baby’tjes die geboren worden voor een periode van 140 dagen bestaan volgens de letter van de wet niet. Vanaf een zwangerschap van 140 dagen hebben ouders het recht om hun kindje aan te geven maar zijn ze daar niet toe verplicht. Na 180 dagen is er een verplichte aangifte door een arts.
Doordat baby’tjes geboren voor een periode van 140 dagen wettelijk niet bestaan krijgen de ouders ook geen erkenning voor hun kindje. Het is voor de ouders nochtans een moeilijke periode, een verlies dat ze meedragen voor de rest van hun leven.
Het zou goed zijn mocht ons district dan ook een blijk van erkenning geven dat het kindje effectief bestaan heeft. Dat is een eerste stap in de verwerking van hun verdriet.
Gegeven dat burgerlijke stand een bevoegdheid van het district is en zeker gegeven dat deze blijk van erkenning in de praktijk er gewoon op neer komt dat er een eenvoudige digitale lijst wordt bijgehouden op het districtshuis met de namen van sterrenkinderen waarvan de ouders vragen om hen op te nemen, is er geen reden waarom we als district ouders deze vorm van erkenning niet zouden geven.
Motie
De districtsraad van Merksem vraagt het college om ouders van doodgeboren kinderen of kinderen die sterven kort na de geboorte een vorm van erkenning te geven aan de hand van een symbolisch sterrenregister."
De districtsraad keurt bij monde van fractie voorzitters het voorstel tot motie niet goed met 15 stemmen tegen, 3 stemmen voor en 3 stemmen onthouding.
Tegen: fractie N-VA, Vooruit en CD&V
Voor: fractie Groen en open Vld
onthouding: fractie Vlaams Belang
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 13/11/2023 - 11:08Sinds 1 april 2023 ging er een nieuw retributiereglement in voegen omtrent de logistieke ondersteuning van evenementen in onze stad. De grootste en opvallendste wijziging was die van het invoeren van transportkosten voor het laten leveren van uitleenmateriaal zoals banken, muziekinstallaties, licht, nadars,.. Een wijziging die wel een grote impact heeft, voornamelijk op evenementen van kleine verenigingen. Zo moet er voortaan een bedrag van €242 betaald worden per type materiaal dat geleverd wordt. Voor sommige categorieën van organisatoren en verenigingen binnen het evenementenkader is er een voordeliger tarief uitgewerkt van zo'n €60,50 per type materiaal. Materiaal ontlenen en ophalen bij de stadsdiensten is wel nog steeds gratis. Echter is het merendeel van het aanbod van de uitleendienst niet geschikt voor het vervoeren in een gewone personenwagen of bestelwagen, hierdoor worden verenigingen toch verplicht beroep te doen op de betaalde levering door de stadsdienst.
De invoering van deze transportkosten gebeurde zonder enige inspraak van de ontleners, voornamelijk de lokale verenigen. Zo werd bv. de verschillende jeugdraden niet bevraagd en vielen zij ook uit de lucht bij bekendmaking van dit nieuwe retributiereglement. Ontleners uit het verleden, verenigingen, adviesraden,... kregen dus niet de kans om vanuit het perspectief aanbevelingen te doen rond deze besluitvorming. Hierdoor konden zij geen alternatieve tarieven aanbevelen of de feedback kunnen geven dat het grootste deel van het materiaal dat ze voornamelijk ontlenen aangepast vervoer vereisen en dat bij de aankoop van nieuwe materialen hier aandacht aan besteed moet worden om het zelf vervoeren ook meer mogelijk te maken. Ook de regel dat er per type materiaal betaald moet worden, had met enige inspraak ook anders vorm gegeven kunnen worden. In plaats van puur te rekenen op het type materiaal, had men ook kunnen kiezen om enkel een extra kost te verrekenen als er een medewerker van de stadsdiensten op het terrein een aansluiting (bv. op het water- of elektriciteitsnet) moet voorzien.
Vermits dit retributiereglement nu al 6 maanden van kracht is en dat verenigingen nu met het plannen van nieuwe evenementen voor dit werkjaar ook de gevolgen van dit nieuwe reglement ondervinden is het wel eens tijd om het te gaan evalueren. Daar waar bij het invoeren van het reglement verenigingen en adviesraden geen inspraak kregen, kan men dit nu wel gaan rechtzetten door hen op te nemen in een evaluatie.
Met ons district willen we onze verenigingen zoveel mogelijk ondersteunen en hen aanmoedigen om ons district bruisend te houden door het organiseren van allerhande activiteiten en daarom vraagt de districtsraad aan het college van burgemeester en schepenen van de Stad Antwerpen:
- Een grondige evaluatie van het 'Retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2023-2025' waarbij de verschillende ontleners en de verschillende adviesraden uit de districten betrokken worden.
De districtsraad keurt bij monde van fractie voorzitters het voorstel tot motie niet goed met 15 stemmen tegen, 3 stemmen voor en 3 stemmen onthouding.
Tegen: fractie N-VA, Vooruit en CD&V
Voor: fractie Groen en open Vld
onthouding: fractie Vlaams Belang
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 13/11/2023 - 11:09