Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Notulen  districtsraad Merksem

do 21/12/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad

Agendapunten

1.

2023_DRME_00078 - Districtsraad - Notulen districtsraad 23 november 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
1.

2023_DRME_00078 - Districtsraad - Notulen districtsraad 23 november 2023 - Goedkeuring

2023_DRME_00078 - Districtsraad - Notulen districtsraad 23 november 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De districtsraad vergaderde op 23 november 2023.

Juridische grond

Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad. 

Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.

Argumentatie

De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de notulen van 23 november 2023 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2023_DRME_00076 - District Merksem. Afbouw verkeerslichten - K710 Voetgangersoversteekplaats Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat. Bestendigen proefopstelling. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2.

2023_DRME_00076 - District Merksem. Afbouw verkeerslichten - K710 Voetgangersoversteekplaats Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat. Bestendigen proefopstelling. Advies - Goedkeuring

2023_DRME_00076 - District Merksem. Afbouw verkeerslichten - K710 Voetgangersoversteekplaats Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat. Bestendigen proefopstelling. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

In mei 2022 schakelden de verkeerslichten aan de gemarkeerde voetgangersoversteek ter hoogte van de Terlindenhofstraat en de Annuntiatenstraat permanent op knipperstand wegens een technisch defect aan de verkeersregelaar. Om de verkeerslichten terug operationeel te krijgen, moet de regelaar worden vervangen.

In zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5787) keurde het college de opstart van de stapsgewijze uitschakeling van voornoemde verkeerslichten (K710) goed. Om een voldoende hoog niveau van verkeersveiligheid en oversteekcomfort voor de voetgangers en fietsers te kunnen blijven garanderen, werd net vóór de oversteekplaats een fysieke snelheidsremmer aangebracht. 

In zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2040) nam het college kennis van de positieve evaluatie van fase 1 van de uitschakelproef en keurde het college de opstart van fase 2 van de uitschakelproef goed.

Na een proefperiode van in totaal ongeveer 19 maanden met uitgeschakelde verkeerslichten werd de proefopstelling, conform de goedgekeurde procedure, geëvalueerd op basis van een aantal parameters. Gezien de positieve eindbalans kunnen de maatregelen nu definitief worden bestendigd.

Regelgeving: bevoegdheid

De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.

Argumentatie

Conform de procedure werd de betreffende locatie getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Uit deze eerste analyse bleek reeds dat de verkeerslichten niet noodzakelijk zijn om een goede en veilige oversteekbaarheid te kunnen garanderen.

Proefopstelling

De verkeerslichten ter hoogte van de voetgangersoversteek hebben quasi een volledig jaar (mei 2022 - 27 april 2023) op 'geeloranje' knipperlicht gestaan, waarbij de drukknoppen inactief waren. Voetgangers konden bij het oversteken bijgevolg geen 'groen' licht (meer) aanvragen, maar wel 'in de voorrang' oversteken over het aanwezige zebrapad.

Om een voldoende hoge mate van verkeersveiligheid te (blijven) garanderen, werd in september 2022 een prefab rijbaankussen geplaatst net vóór de oversteekplaats. Hierdoor wordt het gemotoriseerd verkeer afgeremd bij het naderen van de oversteekplaats (en kruispunt met de Annuntiatenstraat).

Na een positieve tussentijdse evaluatie werd overgegaan naar fase 2 van de uitschakelproef en werden de verkeerslichten op 28 april 2023 volledig 'gedoofd'. Aan beide straatzijden werd op de betreffende locatie een infopaneel aangebracht om passanten te informeren over de lopende proefopstelling met een verwijzing naar de website van stad Antwerpen en een meldpunt voor het delen van eventuele meningen en ervaringen.

Evaluatie

Na een periode van in totaal bijna 19 maanden werd de proefopstelling nu geëvalueerd op basis van een aantal parameters:

  • objectieve verkeers(on)veiligheid: ongevallengegevens werden opgevraagd bij de lokale verkeerspolitie voor zowel de periode vóór de proefopstelling als de periode tijdens de proefopstelling. Daaruit blijkt dat er zich geen ongevallen hebben voorgedaan op of in de onmiddellijke omgeving van het kruispunt;
  • subjectieve verkeers(on)veiligheid: om een beeld te krijgen op het verkeers(on)veiligheidsgevoel bij weggebruikers werden alle klachten en meldingen tijdens de proefperiode verzameld. In totaal werden twee meldingen van burgers ontvangen. Beiden vinden ze dat het verwijderen van de verkeerslichten zorgt voor méér onveiligheid bij het oversteken en vinden ze de maatregel onverantwoord gezien de aanwezigheid van onder meer een lagere school, kindercrèche, parkje en Chiro en Scouts lokalen;
  • doorstroming en afwikkeling: voetgangers hoeven niet meer te drukken en te wachten op 'groen' vooraleer te kunnen oversteken;
  • (gedrags)observaties ter plaatse: meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Door de aanwezigheid van het rijbaankussen remmen de meeste voertuigen zichtbaar af bij het naderen van de oversteekplaats en wordt in het merendeel van de gevallen ook 'voorrang' verleend aan voetgangers die willen oversteken. Op sommige momenten werd een goede en voldoende zichtbaarheid op de oversteekplaats verhinderd door een geparkeerd voertuig in de parkeerstrook aan de 'even' straatzijde tot vlak vóór de oversteekplaats.

Op basis van voornoemde vaststellingen kan worden besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten gunstig is verlopen en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen. In functie van het verder verbeteren van de zichtbaarheid op de oversteekplaats zal het parkeren tot op minder dan 5m van het zebrapad fysiek worden verhinderd.

Extra zebrapad ter hoogte van Runctvoortpark?

Op vraag van het district Merksem werd ook onderzocht of een extra oversteekplaats ter hoogte van Runctvoortpark kan worden voorzien. Sommige voetgangers en vooral ook fietsers komende van of naar het woonerf dwarsen immers vandaag op die plaats de Terlindenhofstraat. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) is van oordeel dat het verschuiven van het huidige zebrapad naar of het voorzien van een extra zebrapad ter hoogte van de aansluiting met Runctvoortpark (in de huidige situatie) niet voldoende verkeersveilig is. Enerzijds dienen op de betreffende locatie twee tegengestelde verkeers- en fietsstromen in één beweging te worden gekruist, net na een bocht en zonder opstelruimte en noemenswaardige snelheidsremming. Anderzijds is het risico reëel dat voertuigen die links de Annuntiatenstraat willen indraaien en wachten op een 'bruikbaar' hiaat in de tegenovergestelde verkeersstroom, het zicht belemmeren op overstekende voetgangers voor het verkeer rijdend van zuid naar noord (en omgekeerd). Dit kan leiden tot potentiële conflicten tussen voetgangers en gemotoriseerd verkeer op de oversteekplaats. De vraag en nood voor een bijkomende gemarkeerde oversteekplaats ter hoogte van Runctvoortpark is zeker terecht, maar kan pas (voldoende veilig) gerealiseerd worden als het kruispunt wordt aangepast met een verhoogde inrichting én een gewijzigde voorrangsregeling.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten (K710) Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat. 

Artikel 2

De districtsraad adviseert het definitief bestendigen van de proefopstelling aan de verkeerslichten (K710) Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat en het definitief verwijderen van de verkeerslichten.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2023_DRME_00074 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
3.

2023_DRME_00074 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2023_DRME_00074 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
De Campiniastraat in het district Merksem:  
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 26 februari 2021 (jaarnummer 1676); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Campiniastraat-Winterling"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van de wijk "IJskelder" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd voor laden en lossen.

Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Campiniastraat 12 is een van de inkomende dossiers.
Op 26 oktober 2023 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in Campiniastraat ter hoogte van huisnummer 12. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Tussen de inritten van huisnummer 12 en 10 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • ter hoogte van huisnummer 12 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak ingericht (artikel 6).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 16 november 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Campiniastraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1676).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2023_DRME_00075 - District Merksem. Doelhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
4.

2023_DRME_00075 - District Merksem. Doelhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2023_DRME_00075 - District Merksem. Doelhofstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Doelhofstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 januari 2021 (jaarnummer 606);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 4 september 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Doelhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De Doelhofstraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). Ten gevolge van de heraanleg wordt het districtscollegebesluit van 5 oktober 2023 (jaarnummer 199) ingetrokken.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummers 31-33 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Doelhofstraat op nummer 29, voldoet aan de voorwaarden;
  • de parkeerplaatsen voor personen met een handicap werden na de heraanleg onderzocht, twee plaatsen ter hoogte van nummers 8 en 44 werden behouden (artikel 3);
  • een oversteekplaats werd aangebracht ter hoogte van nummers 29-32 (artikel 5).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 16 november 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege beslist zijn besluit van 5 oktober 2023 (jaarnummer 199) in te trekken.

Artikel 2

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Doelhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 januari 2021 (jaarnummer 606).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2023_DRME_00077 - District Merksem. Kasterveldenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Dominique Kums, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Afwezig
Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris
Secretaris
Katia Nauwelaerts, districtssecretaris
Voorzitter
Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
5.

2023_DRME_00077 - District Merksem. Kasterveldenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2023_DRME_00077 - District Merksem. Kasterveldenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Kasterveldenstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;   
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 maart 2018 (jaarnummer 2461);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30, gekend als "Merksem Heide" en "Omgeving Jan Palfijn"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Het college keurde op 25 november 2022 (jaarnummer 9418) de proefopstelling "Schoolstraat" voor de Kasterveldenstraat goed. De schoolstraat kreeg vervolgens een positieve evaluatie. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "Sint Ludgardis campus KVO" en het district Merksem stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de straat wordt afgesloten met een schoolstraatafsluiting aan de beide toegangen van de schoolstraat:
    • ter hoogte van de Rerum Novarumlaan;
    • ter hoogte van de Meereigen;
  • de verkeersborden die de toegang verbieden (C3 met onderbord "schoolstraat - op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 8.30 uur, en van 15.05 tot 15.35 uur, en op woensdag van 8.00 tot 8.30 uur en van 12.05 tot 12.35 uur, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs") worden aan de toegangen van de schoolstraat, kant Rerum Novarumlaan en Meereigen geplaatst.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 13 november 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kasterveldenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 maart 2018 (jaarnummer 2461).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.