De districtsraad vergaderde op 23 november 2023.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 23 november 2023 goed.
In mei 2022 schakelden de verkeerslichten aan de gemarkeerde voetgangersoversteek ter hoogte van de Terlindenhofstraat en de Annuntiatenstraat permanent op knipperstand wegens een technisch defect aan de verkeersregelaar. Om de verkeerslichten terug operationeel te krijgen, moet de regelaar worden vervangen.
In zitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5787) keurde het college de opstart van de stapsgewijze uitschakeling van voornoemde verkeerslichten (K710) goed. Om een voldoende hoog niveau van verkeersveiligheid en oversteekcomfort voor de voetgangers en fietsers te kunnen blijven garanderen, werd net vóór de oversteekplaats een fysieke snelheidsremmer aangebracht.
In zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2040) nam het college kennis van de positieve evaluatie van fase 1 van de uitschakelproef en keurde het college de opstart van fase 2 van de uitschakelproef goed.
Na een proefperiode van in totaal ongeveer 19 maanden met uitgeschakelde verkeerslichten werd de proefopstelling, conform de goedgekeurde procedure, geëvalueerd op basis van een aantal parameters. Gezien de positieve eindbalans kunnen de maatregelen nu definitief worden bestendigd.
De districtsraad heeft adviesbevoegdheid ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.
Conform de procedure werd de betreffende locatie getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Uit deze eerste analyse bleek reeds dat de verkeerslichten niet noodzakelijk zijn om een goede en veilige oversteekbaarheid te kunnen garanderen.
Proefopstelling
De verkeerslichten ter hoogte van de voetgangersoversteek hebben quasi een volledig jaar (mei 2022 - 27 april 2023) op 'geeloranje' knipperlicht gestaan, waarbij de drukknoppen inactief waren. Voetgangers konden bij het oversteken bijgevolg geen 'groen' licht (meer) aanvragen, maar wel 'in de voorrang' oversteken over het aanwezige zebrapad.
Om een voldoende hoge mate van verkeersveiligheid te (blijven) garanderen, werd in september 2022 een prefab rijbaankussen geplaatst net vóór de oversteekplaats. Hierdoor wordt het gemotoriseerd verkeer afgeremd bij het naderen van de oversteekplaats (en kruispunt met de Annuntiatenstraat).
Na een positieve tussentijdse evaluatie werd overgegaan naar fase 2 van de uitschakelproef en werden de verkeerslichten op 28 april 2023 volledig 'gedoofd'. Aan beide straatzijden werd op de betreffende locatie een infopaneel aangebracht om passanten te informeren over de lopende proefopstelling met een verwijzing naar de website van stad Antwerpen en een meldpunt voor het delen van eventuele meningen en ervaringen.
Evaluatie
Na een periode van in totaal bijna 19 maanden werd de proefopstelling nu geëvalueerd op basis van een aantal parameters:
Op basis van voornoemde vaststellingen kan worden besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten gunstig is verlopen en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen. In functie van het verder verbeteren van de zichtbaarheid op de oversteekplaats zal het parkeren tot op minder dan 5m van het zebrapad fysiek worden verhinderd.
Extra zebrapad ter hoogte van Runctvoortpark?
Op vraag van het district Merksem werd ook onderzocht of een extra oversteekplaats ter hoogte van Runctvoortpark kan worden voorzien. Sommige voetgangers en vooral ook fietsers komende van of naar het woonerf dwarsen immers vandaag op die plaats de Terlindenhofstraat. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) is van oordeel dat het verschuiven van het huidige zebrapad naar of het voorzien van een extra zebrapad ter hoogte van de aansluiting met Runctvoortpark (in de huidige situatie) niet voldoende verkeersveilig is. Enerzijds dienen op de betreffende locatie twee tegengestelde verkeers- en fietsstromen in één beweging te worden gekruist, net na een bocht en zonder opstelruimte en noemenswaardige snelheidsremming. Anderzijds is het risico reëel dat voertuigen die links de Annuntiatenstraat willen indraaien en wachten op een 'bruikbaar' hiaat in de tegenovergestelde verkeersstroom, het zicht belemmeren op overstekende voetgangers voor het verkeer rijdend van zuid naar noord (en omgekeerd). Dit kan leiden tot potentiële conflicten tussen voetgangers en gemotoriseerd verkeer op de oversteekplaats. De vraag en nood voor een bijkomende gemarkeerde oversteekplaats ter hoogte van Runctvoortpark is zeker terecht, maar kan pas (voldoende veilig) gerealiseerd worden als het kruispunt wordt aangepast met een verhoogde inrichting én een gewijzigde voorrangsregeling.
De districtsraad neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten (K710) Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat.
De districtsraad adviseert het definitief bestendigen van de proefopstelling aan de verkeerslichten (K710) Terlindenhofstraat x Annuntiatenstraat en het definitief verwijderen van de verkeerslichten.
Stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden.
Inkomende dossiers worden nu apart bekeken. De Campiniastraat 12 is een van de inkomende dossiers.
Op 26 oktober 2023 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in Campiniastraat ter hoogte van huisnummer 12. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Tussen de inritten van huisnummer 12 en 10 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Campiniastraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1676).
De Doelhofstraat in het district Merksem:
Op 4 september 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Doelhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De Doelhofstraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). Ten gevolge van de heraanleg wordt het districtscollegebesluit van 5 oktober 2023 (jaarnummer 199) ingetrokken.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het districtscollege beslist zijn besluit van 5 oktober 2023 (jaarnummer 199) in te trekken.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Doelhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 17 januari 2021 (jaarnummer 606).
De Kasterveldenstraat in het district Merksem:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit), de school "Sint Ludgardis campus KVO" en het district Merksem stellen daarom voor om de schoolstraat definitief te bestendigen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kasterveldenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 maart 2018 (jaarnummer 2461).