Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022109942
Gegevens van de aanvrager: mevrouw Laura Abittan met als contactadres Molenlei 110 te 2170 AntwerpenLigging van het project: Molenlei 110 te 2170 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 41 sectie B nr. 289F2
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: uitbreiden woning en wijzigen gelijkvloerse functie
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/01/1983: vergunning (1974#9329) voor het verbouwen van een woning.
Vergunde toestand
- functie:
o eengezinswoning met gelijkvloerse garage en bergplaats;
- bouwvolume:
o hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak met achteraan een stuk mansardedak;
o aanbouwen aan van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken;
o open koer achteraan perceel;
- voorgevelafwerking:
o witte gevelplaketten;
o gelijkvloerse garagepoort.
Bestaande toestand
- functie:
o eengezinswoning met gelijkvloers schoonheidssalon;
- bouwvolume:
o dichtgebouwde koer;
o terras op plat dak van eerste verdieping;
o gewijzigd mansardedak aan achtergevel;
- voorgevelafwerking:
o roodbruine baksteen met schrijnwerk in PVC met witte kleur;
o teruggetrokken voordeur
o raam in plaats van garagepoort;
- inrichting:
o ontharde voortuin.
Nieuwe toestand
- zoals bestaande toestand, uitgezonderd:
- bouwvolume:
o verwijderd dakterras.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen gelijkvloerse functie naar schoonheidssalon;
- dichtbouwen gelijkvloerse verdieping;
- verwijderen dakterras;
- wijzigen voorgevel;
- wijzigen scheimuren;
- ontharden voortuin.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies
gevraagd |
Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie |
19 oktober 2022 |
27 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
19 oktober 2022 |
27 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening
grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan
Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom
ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan,
in een gebied voor service-residentie. De gebieden die als gebied voor service-residentie zijn aangeduid,
zijn bestemd voor residentiële bebouwing ten
behoeve van personen die niet, of slechts moeilijk in hun verzorging
kunnen voorzien, met bijhorende
accommodatie die betrekking heeft op de diverse aspecten van de nagestreefde dienstverlening. De aard van
de residentiële bebouwing wordt door de plaatselijke
omstandigheden bepaald. Kunnen onder meer worden toegelaten: homes, paviljoenen, woningen, flats,
appartementen en in het algemeen elke vorm van
residentiële huisvesting.
In dit gebied wordt
de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende
criteria:
-
de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
-
de eigen
aard van het betrokken gebied;
-
de breedte
van het voor het gebouw gelegen
openbaar domein.
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag
is in overeenstemming met de
bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5
juli 2013 houdende vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen
en gescheiden lozing van afvalwater
en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening
hemelwater kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
-
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse
regering van 5 juni 2009 tot vaststelling
van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening
toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de
aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
-
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse
regering van 29 april 1997 houdende
de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd
verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief
RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake
wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening
voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING
> Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing
op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige
verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de
gemeenteraad in zitting van
28 april 2014 en goedgekeurd
bij besluit van de deputatie van de provincie
Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u
raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen
in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van
de bouwcode op volgende punten:
o
artikel 21 Minimale hoogte
van ruimten:
verblijfsruimtes
dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte
in het schoonheidssalon is soms slechts 2,57 m;
o
artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
elke
verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht;
elke
verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke
wijze geventileerd kan worden. De opening
dient direct uit te monden in de open lucht. Het schoonheidssalon heeft achteraan geen toetreding van
daglicht of de mogelijkheid om te ventileren;.
o
artikel 27 Open ruimte:
bij
toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het
niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De open
koer werd dichtgebouwd;
o
artikel
30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
Er verdwijnt 1 inpandige parkeerplaats;
Sectorale regelgeving
-
MER-screening: de overheid die beslist
over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER
moet worden opgesteld. De
betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de
vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening
houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
-
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het
decreet van 18 juli 2003 betreffende
het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het
voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in
alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen
schadelijk effect wordt veroorzaakt.
-
Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten
over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in
uitvoering van de Vlaamse codex Wonen
van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via
www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit
Vlaamse codex Wonen van 2021) De aanvraag valt onder het toepassingsgebied
van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
-
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15
mei 2009.
(De
VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten >
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele
inpasbaarheid
De aanvraag is
gesitueerd in de Molenlei, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt
gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.
De aanvraag omvat
het inrichten van een schoonheidssalon op de gelijkvloers verdieping in een bel-etagewoning als
ondersteunende functie bij de hoofdfunctie
wonen.
Voorliggende
aanvraag omvat dus geen functiewijziging en kan gunstig worden geadviseerd.
Het pand is gelegen
in de zone voor verspreide bewinkeling (zone C, type 2) van de Beleidsnota Detailhandel 2020. In deze
zone zijn volgens de nota bijkomende kleinschalige commerciële functies gelijkvloers
mogelijk <150 m² bruto.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De afwijking op artikel 27 is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Tegenover de laatst
vergunde toestand is de vorm van het perceel gewijzigd. Waar het perceel nog recht liep en dieper was,
loopt het nu schuin en is het verkleind. Deze
wijzigingen zijn in de loop der tijd gebeurd, waardoor het niet meer
duidelijk is of het perceel volledig volgebouwd was of niet.
De bestaande
verharding in de voortuin wordt verwijderd en vervangen door lage beplanting wat een aangenamer uitzicht is
in de Molenlei. Dit bevordert de leefkwaliteit
van bewoners en omwonenden. Verder blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet
aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
De bestaande
garagepoort wordt gesupprimeerd en vervangen door een raampartij bestaande uit 1 volledig glaspartij. De
wijziging aan de voorgevel vormt een eerlijke
vertaling van de achtergelegen nevenfunctie – het schoonheidssalon.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot
– veiligheid in het algemeen
De afwijking op
artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De vrije hoogte in het schoonheidssalon
is soms slechts 2,57 m in plaats van de vereiste 2,6 m.
De afwijking
bedraagt slechts 3 cm en kan dus als minimaal worden beschouwd. Een hoogte van 2,57 m kan nog als een
voldoende vrije hoogte worden beschouwd om een
minimale verblijfskwaliteit aan te bieden.
Naar voorwaarden
wordt meegenomen om het schrijnwerk tussen de voorste en achterste ruimte van het schoonheidssalon te voorzien van doorzichtig glas.
Samen met de
dakkoepel – met een oppervlakte van circa 1,08 m² – wordt hierdoor gegarandeerd dat het achterste gedeelte
ook voldoende daglichttoetreding heeft. Om voldoende
verluchting aan te bieden moet de dakkoepel geopend kunnen worden. Dit wordt
meegenomen naar de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing
parkeerbehoefte)
Het algemene
principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te
vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk)
wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit
is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en
stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd
bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging,
volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de
werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een
compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. Het schoonheidssalon met beperkte oppervlakte is een ondergeschikte functie aan de wooneenheid. De parkeerbehoefte hiervoor is 0.Bij de verbouwingen verdwijnt er een inpandige parkeergarage. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden blijven. Dit wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. |
De plannen
voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal
te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 . Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en
autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1
– 0 = 1 . Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of
autoparkeerplaatsen wordt belast op basis
van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019.
In deze aanvraag is dit dus van toepassing op
1 plaats. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college
wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de
werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten,
opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van
2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen
van 2021.
2. Het schrijnwerk
tussen het voorste en het achterste gedeelte van het schoonheidssalon moet voorzien worden van doorzichtig glas,
zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.
3. De dakkoepel moet
kunnen geopend worden, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de
bouwcode.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Scheidsmuren, beschadiging: Bij de werken is een scherm gezet midden op de scheidingsmuur met de eigendom van de bezwaarindiener. Deze muur is gemeenschappelijk en dus was enig overleg beter geweest.
Het scherm is bevestigd met 2 bouten per paaltje, dwars door de dekstenen. De bezwaarindiener heeft last van vochtproblemen door het insijpelen van water. Echter kan niet worden uitgesloten of deze langs de bouten komen. Hij vreest ook dat bij vorst de dekstenen kunnen barsten.
De opdrachtgever wenst een andere wijze van vastmaken van de paaltjes en vernieuwing van de dekstenen.
Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Volgens de plannen van de nieuwe toestand wordt het bestaande dakterras en de schermen verwijderd.
Verder heeft de omgevingsvergunning een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. Het optreden van schade aan de naburige percelen kan hierdoor reeds vermeden worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Het schrijnwerk tussen het voorste en het achterste gedeelte van het schoonheidssalon moet voorzien worden van doorzichtig glas, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.
3. De dakkoepel moet kunnen geopend worden, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.