Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022125105
Gegevens van de aanvrager: BVBA blowUP media Belgium met als contactadres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen
Ligging van het project: Volkstraat 76 en Graaf van Egmontstraat 59A te 2000 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 11 sectie L nr. 3629D
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: het plaatsen van een steigerdoek met niet- zaakgebonden publiciteit gedurende 3 maanden
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde / Geacht vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies
gevraagd |
Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg |
17 oktober 2022 |
9 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening
grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad,
goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6: zone
voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen
(RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De
aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5
juli 2013 houdende vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen
en gescheiden lozing van afvalwater
en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening
hemelwater kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
-
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse
regering van 5 juni 2009 tot vaststelling
van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening
toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de
aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
-
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse
regering van 29 april 1997 houdende
de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd
verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief
RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake
wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening
voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen
voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing
op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige
verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de
gemeenteraad in zitting
van
28 april 2014 en
goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u
raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen
in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van
de bouwcode op volgend(e) punt(en):
o artikel 32
Niet-zaakgebonden publiciteit:
§5.2.:
voor steigerdoeken aan gebouwen gelegen in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde
monumenten, binnen stads- of dorpsgezichten
en/of binnen een beschermd landschap dat de publiciteit op deze steigerdoeken maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte
van het doek mag beslaan. Minimaal
1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de nieuwe toestand.
Volgens
de aangeleverde tekening wordt slechts circa 25% voorzien van een fotosimulatie, waarbij dus circa 75%
voorbehouden is voor de publiciteit.
Sectorale regelgeving
-
MER-screening: de overheid die beslist
over de ontvankelijkheid en volledigheid van
de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat
op het ogenblik van de beslissing over de
ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van
ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de
aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke
milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
-
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het
decreet van 18 juli 2003 betreffende
het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het
voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in
alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
-
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde
decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De
kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u
raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit
Vlaamse codex van 2021”)
De
aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De
VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten >
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke en cultuurhistorische aspecten:
Er werd advies
gevraagd aan de dienst Monumenten zorg, dat advies luidt als volgt: Het
pand is gelegen in che-gebied. Op basis van de aangeleverde informatie is het ons niet duidelijk of er een
vergunning werd verleend in het verleden voor
het ontpleisteren van de
gevel.
Het
wit schilderen van de gevel zorgde ervoor dat deze zich beter inpast in de context, maar het zou een verbetering
betekenen voor zowel het pand zelf als het
straatbeeld wanneer er zou worden overgegaan tot het correct historisch herpleisteren van de voorgevel.
Tegen
het plaatsen van een reclamedragend steigerdoek is er vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar aangezien
het een tijdelijke ingreep betreft.
Vermits het pand
gelegen is in CHE-gebied en gelegen is nabij beschermd stadsgezicht kan een reclamedragend zeildoek slechts worden
toegestaan, indien de publiciteit op
deze steigerdoeken maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek mag beslaan. Minimaal 1/3 van de
oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien
van een fotosimulatie van de bestaande of nieuwe toestand. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in
de vergunning.
Het
steigerdoek mag enkel geplaatst worden tijdens de duur van de werken, de duur wordt in deze aanvraag beperkt tot 3
maanden, gelet op de aard van de gevelwerken
en de motivering in de
beschrijvende nota.
Op de aangeleverde
informatie is te zien dat 1/4e slechts als
fotosimulatie wordt voorzien en 34/e
is voorbehouden voor publiciteit. Dit is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om artikel 33 na te leven.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Bij het beoordelen
van de aanvraag behoort het tot de autonome bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid te
oordelen of het aangevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.
Publiciteit
mag geen hinder veroorzaken voor de woonfunctie, de woonkwaliteit mag niet in het gedrang komen. Om lichthinder
te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend
steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag
de verlichting enkel van onderuit op het doek
zelf gericht zijn.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Om
te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de
bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het
zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat
deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college
wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De handelingen
waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 3 maanden in stand blijven. Na het verstrijken van de
geldigheidsduur van de vergunning
moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond
vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
2. Maximaal 2/3e van de oppervlakte
van het reclamedragend steigerdoek mag worden
ingenomen door reclame, het overige deel moet worden voorzien van een simulatie van de gevel, conform artikel
33 van de bouwcode.
3. Het reclamedragend
steigerdoek mag enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot
23u en de verlichting mag enkel van onderuit
en op het doek zelf gericht zijn.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Bevraging aanpalenden
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.