Er werd een aanvraag
voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld
wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het
Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022129831
Gegevens van de aanvrager:
Ligging van het
project: Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne (Antwerpen)
Kadastrale percelen: afdeling
32 sectie B nr. 1010L2
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/02/1949: toelating (626#11868) voor het oprichten van een
woning.
Vergund geachte toestand
-
functie: eengezinswoning;
-
bouwvolume:
o
2 bouwlagen
met plat dak;
o
bouwdiepte tegen de linkerbuur 14,55 m en tegen
de rechterbuur 10,25 m;
o
bouwhoogte van
6,81 m;
-
gevelafwerking:
o
gevels in geelbeige gevelsteen;
o
buitenschrijnwerk
in hout, donkerbruin geschilderd;
-
inrichting: achtertuin
met een oppervlakte van circa 110 m².
Bestaande toestand
-
functie: eengezinswoning;
-
bouwvolume:
o
naast de
keuken een veranda aangebouwd;
o
bouwdiepte op
het gelijkvloers over de gehele breedte 14,75 m;
o
wasplaats in de kelder vervangen door een garage;
-
gevelafwerking:
o
vernieuwde inkomdeur
en garagepoort in hout, natuurkleurig;
o
ramen in
de voorgevel in bruin PVC;
o
achtergevel van de uitbouw
geïsoleerd en bekleed met houten beplankingen, natuurkleurig geschilderd;
o
ramen in
de achterbouw vervangen door antracietkleurig aluminium.
Nieuwe toestand
-
functie: eengezinswoning;
-
bouwvolume:
o
2 bouwlagen
met plat dak;
o
bouwdiepte op
het gelijkvloers over de gehele breedte 14,75 m;
o bouwdiepte
op de verdieping tegen de linkerbuur 14,75 m en tegen de rechterbuur 10,45
m;
o
bouwhoogte van
6,81 m;
o
garage in
de kelder;
-
gevelafwerking:
o
inkomdeur en
garagepoort in hout, natuurkleurig;
o
ramen in
de voorgevel in bruin PVC;
o
achtergevel van de uitbouw
geïsoleerd en bekleed met houten beplankingen, natuurkleurig geschilderd;
o
ramen in
de achterbouw vervangen door antracietkleurig aluminium;
-
inrichting: achtertuin
(met terras) met een oppervlakte van circa 110 m².
Inhoud van de aanvraag
-
uitbreiden van
het bouwvolume met een veranda;
-
wijzigen van de voorgevel;
-
wijzigen van de scheimuren;
-
doorvoeren van interne
constructieve werken;
-
aanleggen van
een terras.
Adviezen
Er werden geen adviezen
gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening
grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan
Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom
ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan,
in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen
tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook
voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en
Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel
en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn
bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze
taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke
ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor
sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare
nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische
bedrijven. Deze bedrijven,
voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de
onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk
Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen
en de gewestplannen).
In dit gebied wordt
de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende
criteria:
-
de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
-
de eigen
aard van het betrokken gebied;
-
de breedte
van het voor het gebouw gelegen
openbaar domein.
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag
is in overeenstemming met de
bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5
juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening
inzake hemelwaterputten,
infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
(verder genoemd verordening hemelwater). (De
verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
-
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse
regering van 5 juni 2009 tot vaststelling
van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid
kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de
aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
-
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse
regering van 29 april 1997 houdende
de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd
verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief
RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake
wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening
voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING
> Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing
op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige
verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de
gemeenteraad in zitting
van
28 april 2014 en
goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u
raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen
in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van
de bouwcode op volgend punt:
o Artikel 21 Minimale
hoogte van ruimten:
De
hoogte van de eetruimte in de nieuwe achterbouw bedraagt minder dan de minimaal vereiste
2,60 m voor verblijfsruimten.
Sectorale regelgeving
-
MER-screening: de overheid die beslist
over de ontvankelijkheid en volledigheid van
de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid
doet dat op het ogenblik van de beslissing over
de ontvankelijk- en
volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90
dagen na de datum van ontvankelijk-
en volledigheid.
Rekening
houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
-
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het
decreet van 18 juli 2003 betreffende
het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het
voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in
alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
-
Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten
over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De
kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u
raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit
Vlaamse codex Wonen
van 2021”)
De aanvraag
valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
-
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15
mei 2009.
(De
VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten >
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8
is niet van toepassing op de
aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende
aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is
daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van
Steenlandstraat.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De vergunde woning
omvat een hoofdbouw van twee bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een achterbouw van twee bouwlagen onder
plat dak langs de linker
perceelsgrens tot een bouwdiepte van 14,55 m. In de bestaande toestand werd een veranda toegevoegd langs de
rechterzijde van het perceel en werden de achtergevels
geïsoleerd. In voorliggende aanvraag wenst men de bestaande veranda te verwijderen en te vervangen door een
nieuwe achterbouw van één bouwlaag
onder
een plat dak met
grote hellende daklichtkoepel. De nieuwe gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt circa 14,75 m over de volledige breedte van het perceel.
De voorgestelde
werken zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er nog voldoende
ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.
Bodemreliëf
Op de snede van de
vergunde en de bestaande toestand is er een hoogteverschil te zien tussen het vloerpeil van de
gelijkvloerse verdieping en de tuinzone. Volgens het archiefplan bedraagt het hoogteverschil ongeveer
55 cm, in de bestaande
toestand is er een verschil van circa 41 cm. Het terras
dat in de nieuwe toestand wordt voorzien tegen
de achtergevel wordt hoger aangelegd waardoor het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenruimte wordt beperkt tot
een verschil van 15 cm. De beperkte wijzigingen van het bodemreliëf zijn aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel in gele
gevelsteen werd voorzien van een nieuwe houten voordeur en nieuwe ramen in bruine pvc. De deur die
volgens het archiefplan toegang gaf tot de wasruimte
met fietsenberging op de ondergrondse bouwlaag werd vervangen door een bredere
houten poort met twee opengaande vleugels.
De aangebrachte gevelwijzigingen zijn stedenbouwkundig inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In functie van de
nieuwe achterbouw wordt de scheimuur met de rechter aanpalende opgehoogd. De scheimuur wordt
opgetrokken evenwijdig met de helling van de
glazen lichtkoepel waardoor de ophoging circa 1,70 m bedraagt op het
hoogste punt en 0,50 m ter hoogte
van de achtergevel. Er wordt door de uitbreiding van de scheimuur geen groot nadeel met betrekking tot bezonning
verwacht voor het aanpalende perceel.
De achtergevel van
de nieuwe aanbouw wordt voorzien van een groot raam richting de aangrenzende tuin waardoor het contact
tussen de gelijkvloerse verblijfsruimten en
de buitenruimte wordt versterkt. Dit komt de algemene woonkwaliteit ten
goede en wordt dan ook gunstig beoordeeld.
Wel wordt opgemerkt
dat de eetruimte die zich in de nieuwe achterbouw bevindt, niet overal
een hoogte heeft van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel
21 van de bouwcode. Onder het platte
dak is de hoogte beperkt tot 2,50 m. Aangezien de zone onder de daklichtkoepel een hoogte heeft van minstens 3,30
m, en alle andere gelijkvloerse
verblijfsruimten wel voldoen aan de minimale hoogte conform artikel 21 van de
bouwcode, kan hierop een afwijking worden
toegestaan.
Mits het naleven van
de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft
hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder
andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene
principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de
parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt
afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren
maximaal op eigen terrein te
voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf
is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning
waarbij de functie en het aantal woongelegenheden
ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. Door het vervangen van de deur, die via de
helling in de voortuin toegang gaf tot de ondergrondse
wasruimte met fietsenberging, door een garagepoort kan de ondergrondse bouwlaag nu echter ook
gebruikt worden als autogarage. Dit wordt gunstig
beoordeeld op voorwaarde dat er voldoende ruimte wordt vrijgehouden voor het stallen
van fietsen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college
wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1.
Op de ondergrondse verdieping moet voldoende ruimte
bewaard blijven voor het stallen van fietsen.
2.
Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de
elementaire veiligheids-, gezondheids-
en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de
Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Bevraging aanpalenden
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarchriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.