Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022104034
|
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Annie Vyverman met als adres Jos De Ceulaerdestraat 24 bus 01 te 2660 Antwerpen en mevrouw Emilienne Denys met als adres Grotesteenweg 146 bus 6,2 te 2600 Antwerpen
|
Ligging van het project:
| Sparrenstraat 7 te 2020 Antwerpen
|
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nr. 2311G3
|
Vergunningsplichten:
| Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 7 naar 8
|
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/05/2016: vergunning (2016274) voor het regulariseren van twee appartementen tot één appartement op het gelijkvloerse.
Vergunde toestand
- functie:
o appartementsgebouw;
o één 4-slaapkamerappartement gelijkvloers;
o 1ste, 2de en 3de verdieping telkens twee 3-slaapkamerappartementen;
- bouwvolume:
o 4 bouwlagen met plat dak;
- gevelafwerking:
o donkerrode handvorm gevelsteen;
o houten buitenschrijnwerk;
o dorpels, plint, deuromlijsting in blauwe hardsteen;
o hout en ijzerwerk ivoorkleurig geschilderd.
Bestaande toestand
- gevelafwerking:
o gewijzigde raamindeling;
o ijzerwerk van voordeur en borstwering aan de ramen zijn verdwenen en gewijzigd.
Nieuwe toestand
- functie:
o vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 7 naar 8, voor de nieuwe woongelegenheden op het gelijkvloers zijn volgende gegevens beschikbaar;
- twee éénslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 92 m²;
o bovenliggende verdiepingen ongewijzigd;
- gevelafwerking:
o gewijzigde raamindeling;
o ijzerwerk van voordeur en borstwering aan de ramen zijn verdwenen en gewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 7 naar 8.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone
1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA |
26 oktober 2022 |
24 november 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies
gevraagd |
Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ |
19 oktober 2022 |
20 oktober 2022 |
Klantencontacten
en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering |
|
|
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
19 oktober 2022 |
20 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten >
Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het verleden werd er op het gelijkvloers achter de centrale trapkern een verbinding gemaakt tussen de twee appartementen waardoor er één groot appartement ontstond. In het huidig ontwerp wenst men het gelijkvloers appartement opnieuw op te splitsen naar twee appartementen volgens origineel model. De functie van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De wijzigingen gebeuren louter intern. Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het aspect schaal en ruimtegebruik niet beoordeeld wordt.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de hand van google streetview wordt er opgemerkt dat de indeling van het schrijnwerk van de voorgevel is gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. Het ijzerwerk van de voordeur en de borstwering is eveneens verdwenen en gewijzigd. De toegevoegde plannen van de voorgevel zijn echter zowel in de vergunde, bestaande en nieuwe toestand identiek. Aangezien er geen vergunning kan verleend worden op basis van enkel foto’s en Streetview, worden de vergunning plichtige gevelwijzigingen uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Na opsplitsing ontstaan er twee ruime één slaapkamer appartementen. Er is voldoende plaats om al het nodige meubilair te plaatsen. De slaapkamer is in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte. De twee woningen beschikken bovendien over een ruime tuinzone. Er wordt geoordeeld dat er voldoende woonkwaliteit gecreëerd wordt voor beide woningen.
Voor het bijkomende appartement moeten er volgens het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit 3 fietsstalplaatsen voorzien worden (1 bijkomend appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra = 3). Men telt hierbij de berging mee als slaapkamer en stelt dat er dus geen fietsstalplaatsen zijn. De fietsstalplaatsen die ingetekend zijn, zouden ook niet meegeteld worden vermits men met de fiets door de hal moet en er ook geen vrije ruimte van 1m70 achter de fiets is.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons niet aan bij het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit voor wat betreft de fietsenberging. Eerst en vooral berust de beoordeling op een veronderstelling, bovendien wordt het project slechts vergund zoals het op de aangeleverde plannen opgetekend staat. Bovendien bestond de planschikking van het appartementsgebouw in de originele vergunde toestand uit twee appartementen op het gelijkvloers. In voorliggend ontwerp wenst men terug te gaan naar deze toestand. In beide woningen wordt er daarbij intern een ruime berging voorzien waar voldoende plaats is om ook fietsen te stallen. De berging bevindt zich uiteraard ook op het gelijkvloers. Indien er een fietsenberging in de kelder zou voorzien worden, zou de trap de bereikbaarheid ervan bemoeilijken. Bijgevolg kan er akkoord worden gegaan om de fietsenberging in het appartement te voorzien.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. 1 appartement > 90m² met parkeernorm 1.35 à 1 x 1.35 = 1.35 De werkelijke parkeerbehoefte is 1. |
De plannen
voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal
te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Dit perceel betreft een hoekperceel grenzend aan de Sparrenstraat en Hortensiastraat. De appartementen worden opnieuw opgesplitst volgens de originele indeling van het gebouw. Het voorzien van een garagepoort zou de architecturale uitwerking en geleding van de gelijkvloerse pui uit evenwicht brengen. Het creëren van een bijkomende autostaanplaats betreft bovendien een structurele ingreep aan het gebouw die niet evenredig is met de aangevraagde werken. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en
autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1
– 0 = 1. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of
autoparkeerplaatsen wordt belast op basis
van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019.
In deze aanvraag is dit dus van toepassing op
1 plaats. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt worden nageleefd.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Alle wijzigingen aan de gevel worden uitgesloten van vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 19 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.