Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

2023_RVBKUNSTEN_00010 - Organisatiebeheersing - Governance audit. Plan van aanpak - Goedkeuring

raad van bestuur Kunsten
do 12/10/2023 - 18:00 te bepalen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nabilla Ait Daoud; Koen Palinckx; Luk Lemmens; Annelies Thoelen; Tatjana Scheck; Filip Marsboom; Lebuin D'Haese; Jasper Steurs; Yolande Avontroodt; Steven  Thielemans, Bedrijfsdirecteur Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving

Voorzitter

Nabilla Ait Daoud
2023_RVBKUNSTEN_00010 - Organisatiebeheersing - Governance audit. Plan van aanpak - Goedkeuring 2023_RVBKUNSTEN_00010 - Organisatiebeheersing - Governance audit. Plan van aanpak - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In opdracht van Stad Antwerpen voerde Deloitte een governance audit uit. De audit was voornamelijk gericht op de inrichting en uitwerking van de governance en omvatte slechts in beperkte mate de operationele validatie van de effectiviteit van interne controles. Deloitte formuleerde een antwoord op de volgende vragen: 

  1. Hoe verloopt de huidige organisatiebeheersing en governance binnen deze entiteiten?  
  2. Hoe worden de (financiële) middelen vandaag besteed?
  3. Hoe loopt de rapportering naar Stad Antwerpen?  
  4. Wat zijn de aanbevelingen om bovenstaande elementen te optimaliseren?

In samenspraak met de administratie van Stad Antwerpen heeft Deloitte concrete controleobjectieven en -activiteiten gedefinieerd. Dit resulteerde in een auditplan, aangepast aan de scope van de interne audit. Aan de hand van dit auditplan heeft Deloitte de aanpak grondig geanalyseerd door middel van interviews en een documentstudie. De aanbevelingen zijn specifiek op maat van de stad Antwerpen geformuleerd, vertrekkend vanuit enerzijds relevante wettelijke kaders (bv. Decreet Lokaal Bestuur) en enkele beste praktijken (bv. Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen). De audit werd uitgevoerd in het voorjaar 2023. Het ontwerprapport werd aan de opdrachtgever afgeleverd in juli 2023. De management reactie werd hieruit opgesteld door de Stad, waarna Deloitte de aanpassingen doorvoerde en het finale rapport werd afgeleverd (september 2023).

Deloitte presenteerde de resultaten van het auditrapport op de raad van bestuur op 4 september 2023. 

Voorliggend besluit stelt een plan van aanpak voor op basis van de aanbevelingen uit het auditrapport. 

Juridische grond

Artikel 10 van de beheersovereenkomst, goedgekeurd door de stad op 14 december 2020 (jaarnummer 737) en het agentschap op 17 december 2020 (jaarnummer 17), stelt dat het agentschap in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dient te voorzien. Dit organisatiesysteem behelst minstens de regels met betrekking tot het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole en de ondertekening van de girale betalingsorders.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 15 §1 van de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2020 (jaarnummer 89) stelt dat de raad van bestuur gemachtigd is alle nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om de doelstellingen van het AGB te verwezenlijken.

Argumentatie

Het objectief van deze audit was het beoordelen van de governance structuur, processen en praktijken van het AG CIA Erfgoed/ Kunsten in het kader van transparantie, verantwoording en effectief bestuur. Er werden in deze audit vier onderzoeksvragen vooropgesteld die aan de hand van vijf elementen van governance in detail werden onderzocht. 

  • Onderzoeksvraag 1: Hoe verloopt de huidige organisatiebeheersing en governance binnen deze entiteiten?
  • Onderzoeksvraag 2 & 3: Hoe worden de (financiële) middelen vandaag besteed? Hoe loopt de rapportering naar de Stad Antwerpen?
  • Onderzoeksvraag 4: Wat zijn de aanbevelingen om bovenstaande elementen te optimaliseren?

Elementen: 

  1.  Organisatie- en overlegstructuur
  2. Governance en besluitvorming 
  3. Organisatiebeheersing
  4. Rapportering en monitoring
  5. Projectmanagement

Uit de resultaten van deze doorlichting, en gegeven de beschikbare informatie werden de volgende beoordelingen gegeven: 

  1. Globaal genomen is er een degelijke governance structuur aanwezig.
  2.  De ‘organisatie- en overlegstructuur’ en ‘besluitvoering’ binnen de AG CIA Kunsten en AG CIA Erfgoed werd als hoog matuur ingeschaald. 
  3. ‘Organisatiebeheersing en ‘rapportering en monitoring’’ werden als gemiddeld matuur beschouwd. 
  4. Vanwege de aard van de AG’s is een evaluatie van het projectmanagement niet van toepassing.

Op basis van de besproken punten tijdens de raad van bestuur, wordt een plan van aanpak opgemaakt over de audit:

Domein

Aanbeveling

Actie 

Verantwoordelijke

Streefdatum

Organisatie- en overlegstructuur

Zet in op een verhoogde gestructureerde uitwisseling van kennis en informatie binnen de organisatie.

  1. Opstellen van een strategisch plan voor de netwerkstructuur in functie van de verschillende stakeholders (oa raad van bestuur, directiecomité, directeurs, zakelijk medewerkers). 
  2. Opzetten van een performant systeem van kennisdeling. 

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijk medewerkers

Q4/2023

Governance en besluitvorming

Verfijn en communiceer het afsprakenkader rond de inhoudelijke bevoegdheden van de directeurs van de instellingen.

  1. Concretiseren en verduidelijken van de rol en verantwoordelijkheden van de museumdirecteurs (oa bevoegdheden rond artistieke visie, collectiebeheer,…). 
  2. Communiceren van bevoegdheden museumdirecteurs aan de verschillende stakeholders (oa raad van bestuur, directiecomité, directeurs, zakelijk medewerkers). 

Netwerkcoördinator podia en musea, in samenwerking met de directeurs van de instellingen

Q4/2024

Organisatiebeheersing

Actualiseer het kader organisatiebeheersing met een systematische en organisatiebrede aanpak voor het identificeren, prioriteren en beheersen van risico’s en pas dit toe in de praktijk: opmaak risicomatrix.

  1. Opstellen van een risicomatrix.
  2. Methodologie ontwikkelen voor evalueren interne werking (zelfevaluatie).
  3. Uitwerken systematische manier van rapportering aan bestuursorganen.

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijke medewerkers

Permanente evaluatie

Organisatiebeheersing

Onderzoek de mogelijkheden tot (geautomatiseerde) aanvullende controles op de delegatie van bevoegdheden naar de instellingen.

  1. Uitvoeren van steekproefsgewijze controles op gevoelige processen en de naleving van de delegatie bevoegdheden.
  2. Uitvoeren van systematische interne controles

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijke medewerkers

  1. Q2/2024
  2. Q4/2024

Rapportering & monitoring

Versterk de (contractuele) afspraken omtrent meet- en rapportagecriteria tussen de instellingen, bestuursorganen en de Stad. Daarnaast dient ook de periodieke evaluatie van de meet- en rapportagesystemen bepaald te worden.

  1. Bepalen van de meet- en rapportagecriteria tussen de instellingen, bestuursorganen en de Stad.
  2. Definiëren en communiceren van rapportagevereisten.
  3. Evalueren van meet- en rapportagesysteem.

TV/zakelijke cel cultuur, in samenwerking met IT-verantwoordelijke TV

  1. Q2/2024
  2. Q2/2024
  3. Q4/2024

 

Besluit

De raad van bestuur kunsten beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur neemt kennis van het governance auditrapport. 

Artikel 2

De raad van bestuur keurt het plan van aanpak ten gevolge van de governance audit goed. 

Domein

Aanbeveling

Actie 

Verantwoordelijke

Streefdatum

Organisatie- en overlegstructuur

Zet in op een verhoogde gestructureerde uitwisseling van kennis en informatie binnen de organisatie.

  1. Opstellen van een strategisch plan voor de netwerkstructuur in functie van de verschillende stakeholders (oa raad van bestuur, directiecomité, directeurs, zakelijk medewerkers). 
  2. Opzetten van een performant systeem van kennisdeling. 

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijk medewerkers

Q4/2023

Governance en besluitvorming

Verfijn en communiceer het afsprakenkader rond de inhoudelijke bevoegdheden van de directeurs van de instellingen.

  1. Concretiseren en verduidelijken van de rol en verantwoordelijkheden van de museumdirecteurs (oa bevoegdheden rond artistieke visie, collectiebeheer,…). 
  2. Communiceren van bevoegdheden museumdirecteurs aan de verschillende stakeholders (oa raad van bestuur, directiecomité, directeurs, zakelijk medewerkers). 

Netwerkcoördinator podia en musea, in samenwerking met de directeurs van de instellingen

Q4/2024

Organisatiebeheersing

Actualiseer het kader organisatiebeheersing met een systematische en organisatiebrede aanpak voor het identificeren, prioriteren en beheersen van risico’s en pas dit toe in de praktijk: opmaak risicomatrix.

  1. Opstellen van een risicomatrix.
  2. Methodologie ontwikkelen voor evalueren interne werking (zelfevaluatie).
  3. Uitwerken systematische manier van rapportering aan bestuursorganen.

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijke medewerkers

Permanente evaluatie

Organisatiebeheersing

Onderzoek de mogelijkheden tot (geautomatiseerde) aanvullende controles op de delegatie van bevoegdheden naar de instellingen.

  1. Uitvoeren van steekproefsgewijze controles op gevoelige processen en de naleving van de delegatie bevoegdheden.
  2. Uitvoeren van systematische interne controles

Zakelijke cel, in samenwerking met netwerk zakelijke medewerkers

  1. Q2/2024
  2. Q4/2024

Rapportering & monitoring

Versterk de (contractuele) afspraken omtrent meet- en rapportagecriteria tussen de instellingen, bestuursorganen en de Stad. Daarnaast dient ook de periodieke evaluatie van de meet- en rapportagesystemen bepaald te worden.

  1. Bepalen van de meet- en rapportagecriteria tussen de instellingen, bestuursorganen en de Stad.
  2. Definiëren en communiceren van rapportagevereisten.
  3. Evalueren van meet- en rapportagesysteem.

TV/zakelijke cel cultuur, in samenwerking met IT-verantwoordelijke TV

  1. Q2/2024
  2. Q2/2024
  3. Q4/2024

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230901_Rapport_Stad_Antwerpen_IA_Governance_FINAL.pdf