Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Motie parkeernormen bij nieuwbouwprojecten - opvolging

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 23/10/2023 - 20:00 districthuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Annick Kersten, districtsraadslid

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2023_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Motie parkeernormen bij nieuwbouwprojecten - opvolging 2023_MV_00081 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Motie parkeernormen bij nieuwbouwprojecten - opvolging

Motivering

Indiener(s)

Marc Maes

Gericht aan

Carl Geeraerts

Tijdstip van indienen

vr 20/10/2023 - 18:04

Toelichting

Beste Carl

Op de zitting van 19 december 2022 werd het voorstel tot motie ‘Parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten” door deze districtsraad goedgekeurd.

In de motie werd geadviseerd om voor de huidig geldende parkeernorm bij grote nieuwbouwprojecten in het “overig gebied” Berendrecht Zandvliet Lillo (zoals opgenomen in de Bouwcode dd 09-10-2014 – artikel 30) aan te passen als volgt; 

“De parkeernorm vast te stellen op 2.0 voor alle woongelegenheden in het project 

  • Één verplichte (aan te kopen) parkeer- of stalplaats per woongelegenheid (ondergronds of openlucht) 
  • Eén parkeerplaats per woongelegenheid (ondergronds of openlucht) als deel van het bouwproject en te realiseren binnen de perimeter/oppervlakte van het nieuwbouwproject. 

Parkeerplaatsen in open lucht moeten worden ingericht in waterdoorlatend en gras-doorgroei-baar materiaal zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen.”

Op dit ogenblik wordt de bouwcode van de Stad Antwerpen herzien – tegelijk ontvangen we signalen dat inwoners zich zorgen maken over de toenemende parkeerdruk en het ontbreken van voldoende parkeerplaatsen bij nieuwbouwprojecten.

Tijdens zijn uiteenzetting op zaterdag 14 oktober laatstleden heeft burgemeester De Wever duidelijk gesteld dat parkeerproblemen bij nieuwbouwprojecten niet ‘op het openbaar domein mogen worden afgewenteld’.

Graag zou ik van u vernemen

  • Wanneer en welke actie ondernomen werd als gevolg van het in de motie vervatte advies
  • Welke instantie werd hierover aangeschreven?
  • Is er inmiddels een antwoord ontvangen? Hiervoor verwijs ik naar het BOSA, Artikel 26: Districtsadviezen worden binnen een termijn van 40 werkdagen beantwoord door het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen. (art. 138 DLB) 

 

Bespreking

Antwoord

Districtsraadslid Marc Maes stelt zijn mondelinge vraag.
Districtsburgemeester Carl Geeraerts geeft antwoord.

De motie werd door de districtsadministratie overgemaakt aan de stad en op het stadscollege toegewezen aan schepen Kennis.
De districtsburgemeester heeft een inhoudelijke reactie op de motie ontvangen.

  • Het openbaar domein geleidelijk vrijwaren van geparkeerde auto's is een must voor een toekomstbestendige stad, de stad zet hiervoor ook in op flankerend beleid - de bouwcode alleen kan dit niet verwezenlijken.
  • De nieuwe bouwcode hanteert normen gebaseerd op geactualiseerd autobezit en -gebruik, bereikbaarheids- en stedelijkheidsgraad van het gebied.
  • De bouwcode is generiek voor het hele grondgebied. Individuele dossiers worden beoordeeld op de draagkracht van het project in zijn directe omgeving (bv. gekende parkeerdruk).
  • Koppelverkoop wordt niet opgelegd aan projectontwikkelaars en is niet afdwingbaar, parkeerplaatsen kunnen vrij vermarkt worden met hetzelfde resultaat (openbaar domein vrijwaren van geparkeerde auto's).

Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).

di 24/10/2023 - 09:00