Beste Carl,
In het bestuursakkoord voor ons district wordt onder de hoofding “een bereikbaar district” aandacht besteed aan de circulatie van zwaar verkeer in de dorpskommen.
Zowel in resolutie 17 (Vrachtwagenroutes in het district worden uitgewerkt, duidelijk aangegeven in de stedelijke routeplanner en bewegwijzerd om overlast van vracht/werfverkeer te minimaliseren.) als in resolutie 18 (Stop sluipverkeer en zwaar werfverkeer in de straten van het district.) wordt het zwaar verkeer en vrachtwagens nominatief vermeld in het bestuursakkoord.
Op 18 september sloot Stad Antwerpen met de lokale afdeling van de bouwfederatie een werfcharter af. Dat moet leiden tot een verkeersveilige en duurzame logistiek in Antwerpen.
Het charter heeft als onderwerp alle vrachtverkeer (+3.5 ton) van de bouwsector van en naar werven gelegen op het grondgebied Antwerpen.
De bouwsector engageert zich om zowel het transport van en naar de werf als de voertuigen en het materiaal zo verkeersveilig en duurzaam mogelijk te organiseren, en hinder zoveel mogelijk te beperken. Transport moet gebeuren via de meest geschikte route, en met het meest geschikte vervoermiddel (emissieloos, niet gemotoriseerd…).
Stad Antwerpen zet verder in op de ontwikkeling van een duidelijke routekaart, en ook op de ontwikkeling van een routeplanner die automatisch de meest geschikte route voor zware voertuigen kan genereren (bv. vermijden van kwetsbare locaties zoals schoolomgevingen).
Met een aantal toekomstige werven en grote bouwwerken in ons district is dit ‘werfcharter’ een goede stap richting veiligheid in onze dorpen.
Zijn er in ons district vrachtwagenroutes uitgewerkt?
Kan het districtscollege bij de bevoegde schepen aandringen om ons district prioritair als ‘pilootdistrict’ voor het werfcharter te willen opnemen?
En kan, in afwachting van de aangekondigde routeplanner alvast ingezet worden op de handhaving van zwaar verkeer naar werven en andere bestemmingen in ons district?
Districtsraadslid Marc Maes stelt zijn mondelinge vraag.
Districtsburgemeester Carl Geeraerts geeft antwoord.
Er zijn geen vrachtwagenroutes uitgewerkt voor ons district, we zullen voorstellen het district als piloot voor het charter te gebruiken en de handhaving op zwaar verkeer wordt doorgegeven aan de politie.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
di 26/09/2023 - 14:10