Beste schepen van Mobiliteit,
Beste Sandra,
Een jaar geleden, tijdens de districtsraad van 22 september 2022, diende ik volgende vraag in.
>>
In ons district willen we allen inzetten op een gedegen fietsbeleid en veiligheid van alle inwoners en weggebruikers.
Deze doelstelling komt ook aan bod in de bestuursnota onder de titel “Berendrecht-Zandvliet-Lillo is een bereikbaar district”, specifiek punt 14 waar gepleit wordt voor het verbeteren van ontbrekende fietsverbindingen.
Graag vestig ik jullie aandacht op het “kruispunt” Antwerpsebaan en Zandweg. Deze verkeersknoop voldoet aan geen van deze voorwaarden en is al langer aanleiding voor onduidelijke en ronduit gevaarlijke situaties.
Dagelijks passeren we hier en worden we opnieuw geconfronteerd met deze uiterst onveilige situatie. Het is geen kwestie óf er hier ongelukken gaan gebeuren, maar “wanneer”.
We beseffen dat deze straat geen bevoegdheid is van het district. We vragen echter met aandrang erkenning van dit probleem en het opnemen van de bestuursverantwoordelijkheid om dit probleem aan te (blijven) kaarten en een oplossing te eisen voor deze situatie.
We suggereren dat er minimum drie aanpassingen nodig zijn:
>>
Bij deze vraag ik jullie om een update:
- Werd dit aangekaart bovenlokaal, zo ja, wat was de reactie?
- Belijning in de Zandweg werden nog niet toegevoegd hoewel dit een districtsbevoegdheid is. Hoe komt dit?
- Wat is de status van het project om schoolroutes op te nemen in het subsidiedossier van het stadscollege?
- Hoeveel (bijna) ongevallen moeten er nog gebeuren alvorens het districtscollege de bezorgdheden rond verkeersveiligheid in ons district au serieux neemt en ook overgaat tot acties ipv woorden?
Alvast bedankt!
Mvg
Bart Goris
PRO2040
Districtsraadslid Bart Goris stelt zijn mondelinge vraag.
Districtsschepen Sandra Suykerbuyk geeft antwoord.
De dienst mobiliteit zal de belijning op het kruispunt bekijken en indien mogelijk optimaliseren. In de Zandweg is geen belijning nodig omwille van de voorrang aan rechts. Aanduiding op het kruispunt aanbrengen voor de fietser is niet wenselijk omdat die zou insinueren dat zij daardoor voorrang krijgen. Verder wordt aangegeven dat het niet wenselijk is de voorrangsregeling op één kruispunt van de Antwerpsebaan te herbekijken - er moet een volledige studie komen naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het wijzigen van de voorrangsregeling van de volledige Antwerpsebaan.
De districtsschepen hoopt dat de volledige heraanleg van de Antwerpsebaan/Steenovenstraat op de bovenlokale agenda komt in de volgende legislatuur.
Districtsraadslid Bart Goris vraagt in zijn wederwoord om niet te wachten op de volgende legislatuur om iets te doen aan het kruispunt.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het audioverslag van de districtsraad (Stadsarchief).
di 26/09/2023 - 14:33