In de zitting van 29 april 2019 (jaarnummers 61 en 60) vaardigde de raad voor maatschappelijk welzijn mevrouw Yasmia Setta af als lid van de algemene vergadering en raad van bestuur van de welzijnsvereniging Beschut Wonen Antwerpen.
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 78, tweede lid, 5° van het Decreet over het Lokaal Bestuur stelt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor de beslissingen tot het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen.
Er wordt aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorgesteld om mevrouw Karen Maes af te vaardigen namens OCMW Antwerpen als lid van de algemene vergadering en raad van bestuur van Beschut Wonen Antwerpen, ter vervanging van mevrouw Yasmia Setta.
De algemeen directeur overhandigt de tijdig ingediende aktes van voordracht voor kandidaat-lid van de algemene vergadering en raad van bestuur van Beschut Wonen Antwerpen
aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat deze aktes van voordracht voldoen aan de voorwaarden. De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn verklaart de aktes ontvankelijk.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat - ter vervanging van mevrouw Yasmia Setta - mevrouw Karen Maes, het voorgedragen kandidaat-lid van de algemene vergadering van Beschut Wonen Antwerpen, verkozen wordt verklaard als lid van de algemene vergadering van Beschut Wonen Antwerpen.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt er kennis van dat - ter vervanging van mevrouw Yasmia Setta - mevrouw Karen Maes, het voorgedragen kandidaat-lid van de raad van bestuur van Beschut Wonen Antwerpen, verkozen wordt verklaard als lid van de raad van bestuur van Beschut Wonen Antwerpen.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de afgevaardigden bij het uitoefenen van de verplichtingen verbonden aan de afvaardiging steeds het bestuursakkoord als uitgangspunt moeten nemen en waar nodig dienen te overleggen met het vast bureau.
De notulen van de raadszittingen van 26 juni 2023 zijn digitaal raadpleegbaar in eBv.
Met het oprichten van het Zorgbedrijf Antwerpen (ZBA) werd patrimonium van het OCMW Antwerpen in volle eigendom overgedragen naar het ZBA. Deze inbrengen werden in verschillende aktes notarieel vastgelegd. Met akte van 23 augustus 2011 werd de site Melgeshof, De Lunden 2 te 2170 Merksem door het OCMW Antwerpen overgedragen aan ZBA. De site is kadastraal gekend onder Antwerpen, 41ste Afdeling Merksem, 3de afdeling, sectie B nummer 401F.
Om de site van voldoende elektriciteit te voorzien, dient in de tuinzone een bovengrondse distributiecabine te worden geplaatst. ZBA wenst hiervoor met Fluvius een erfpacht met erfdienstbaarheidsstrook af te sluiten. Fluvius betaalt hiervoor geen vergoeding, aangezien de cabine wordt opgericht op onbebouwd terrein (enkel bij inpandige cabines is een vergoeding gebruikelijk). Fluvius zal wel de kosten voor aankoop en plaatsing van de cabine dragen, evenals de notariële kosten.
Artikel 78 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement zijn bevoegdheden kan overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).
In de overdrachtsakte van 23 augustus 2011 werd opgenomen dat ZBA voor iedere vervreemding, bezwaring met zakelijke rechten of wijziging van bestemming van deze eigendommen de goedkeuring moet vragen aan de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Antwerpen. In dit vervreemdings- en bezwaringsverbod werd niet opgenomen dat deze vervreemding, bezwaring of wijziging moet kaderen binnen bepaalde doelstellingen.
Er zijn aan dit besluit noch kosten, noch opbrengsten verbonden voor het OCMW Antwerpen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het Zorgbedrijf Antwerpen aan Fluvius een erfpachtrecht met erfdienstbaarheidsstrook verleent op haar site Melgeshof, De Lunden 2 te 2170 Merksem, en dit voor het plaatsen van een distributiecabine die de site Melgeshof zal voorzien van de nodige elektriciteit.
Op 26 september 2022 (jaarnummer 32) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Antwerpen de verkoop goed van volgende nood-, doorstart- en ontvoogdingswoningen:
Op 25 november 2019 (jaarnummer 99) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de overeenkomst 2019-2024 betreffende geïntegreerd patrimoniumbeheer AG Vespa goed. Artikel 4, 2. bepaalt dat AG Vespa instaat voor de uitvoering en afhandeling van alle in- en uitgaande overdrachten van zakelijke rechten met betrekking tot het OCMW patrimonium. De beleidsbeslissing hiertoe ligt bij het OCMW. Een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn is vereist voor elke beslissing tot verwerving of vervreemding van zakelijke rechten op OCMW patrimonium.
Artikel 78 Decreet Lokaal Bestuur: "De raad voor maatschappelijk welzijn kan bij reglement zijn bevoegdheden overdragen aan het vast bureau. De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd:
- 11° de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).
De verkoopprocedure via Biddit is ondertussen afgelopen voor volgende appartementen: Frans De Vriendtstraat 34 in 2600 Berchem, Sneeuwbeslaan 27 in 2610 Wilrijk en Frederik Van Eedenplein 6 in 2050 Antwerpen. Tijdens de publiciteitsperiode op Biddit was er zeer weinig interesse (slechts een viertal plaatsbezoeken voor de drie appartementen samen) wat resulteerde in geen of te lage biedingen tijdens de biedingsperiode. Geen enkel van deze drie appartementen kon dan ook worden toegewezen. We stellen vast dat de verkopen via de Biddit-procedure steeds moeizamer verlopen en het succes van de eerste verkopen (voornamelijk midden de Covid-periode) niet meer gehaald worden. De verkoopkosten verbonden aan de Biddit-procedure zijn ook hoger dan bij de procedure via biedingen onder gesloten omslag.
De dienst Vastgoedtransacties van AG Vespa adviseert dan ook om de resterende appartementen niet meer via de Biddit-procedure te koop te stellen maar wel via de door AG Vespa courant gebruikte procedure van biedingen onder gesloten omslag. Het betreft nog de verkoop van volgende eigendommen:
Verkoopwijze:
Het is aangewezen deze eigendommen via biedingen onder gesloten omslag te koop aan te bieden aan de voormelde minimumprijs. Zodra deze wordt bekomen, kan zonder verdere tussenkomst van de raad voor maatschappelijk welzijn een overeenkomst met de koper gesloten worden. Indien de biedingen onder gesloten omslag geen kandidaat-koper opleveren, kan het eigendom verder aan vaste prijs te koop gesteld worden.
Verkoopvoorwaarden:
Op deze verkoop zijn de algemene verkoopsvoorwaarden, zoals vastgesteld in de modelteksten, goedgekeurd door het directiecomité van AG Vespa in zitting van 28 augustus 2017, van toepassing.
Doordat afgestapt wordt van de Biddit-procedure, zullen de hieraan verbonden kosten ook wegvallen. Bestelbon 4005521199 ten bedrage van 150.000,00 EUR die werd opgenomen in het RMW-besluit van 26 september 2022 (jaarnummer 32) kan in die zin verminderd worden naar 30.000,00 EUR (3 x 10.000,00 EUR voor de drie verkopen die reeds via Biddit zijn verlopen).
De geraamde verkoopprijs van de nog te verkopen eigendommen bedraagt 1.466.000,00 EUR. De werkelijk gerealiseerde inkomsten uit deze verkopen zullen integraal toekomen aan het vastgoedfonds.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verkoop van volgende nood-, doorstart- en ontvoogdingswoningen goed:
De verkoop gebeurt onder volgende voorwaarden:
De raad voor maatschappelijk welzijn ontslaat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van het nemen van een ambtshalve inschrijving naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers van de stad hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Verkoopsopbrengst diverse nood-, doorstart- en ontvoogdingswoningen | 1.466.000,00 EUR | budgetplaats: 5291520000 budgetpositie: 260I functiegebied: 2SBS070203A00000 subsidie: SBT11153 fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2300 | N.V.T. |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 30 juni 2023 (jaarnummer 4514) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurde op 28 november 2022 (jaarnummer 38) aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 143, 241 en 489 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op respectievelijk de districten, de autonome gemeentebedrijven en de welzijnsverenigingen.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van stad en OCMW Antwerpen over het eerste semester 2023 van meerjarenplan 2020-2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 27 april 2020 (jaarnummer 16) een nieuwe steunnorm goed voor het bepalen van aanvullende financiële hulp en het gebruik van het referentiebudget voor een menswaardig inkomen (REMI) systeem, zoals ontwikkeld door het Centrum voor budgetadvies en -onderzoek (CEBUD).
Sinds 2022 stimuleert de federale regering de OCMW's om op basis van de REMI-tool aanvullende financiële hulp te voorzien voor gezinnen die over een ontoereikend inkomen beschikken.
Het vast bureau keurde op 3 maart 2023 (jaarnummer 52) de deelname aan het project "Het ter beschikking stellen van het REMI-systeem aan de OCMW's" van de Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) goed. OCMW Antwerpen kreeg bevestiging over zijn deelname en de toekenning van een toelage om enerzijds de licentie voor het REMI-systeem aan te schaffen en anderzijds om de aanvullende maatschappelijke dienstverlening op basis van dit instrument te financieren.
OCMW Antwerpen wil de REMI-tool eveneens inzetten voor de toekenning van alle andere vormen van maatschappelijke dienstverlening, met uitzondering van de maandelijks aanvullende financiële steun (nl. de klimpremie). Anders dan bij de wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie (leefloon), staat het de OCMW’s vrij om zelf de voorwaarden en bedragen te bepalen.
Artikel 1 van de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976 geeft het OCMW de opdracht om maatschappelijke dienstverlening te garanderen zodat iedereen een menswaardig bestaan kan leiden. Het OCMW heeft de plicht om elke hulpvraag ernstig te nemen en te toetsen aan de vraag of een tussenkomst van de gemeenschap onder de vorm van materiële of immateriële hulp is aangewezen op grond van de menselijke waardigheid. De beslissing over welke steun het OCMW verleent, behoort tot de autonomie van een OCMW.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 78, tweede lid, 3° bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is voor het vaststellen van andere reglementen dan die over personeelsaangelegenheden.
OCMW Antwerpen gebruikt het REMI-systeem om de behoeftigheid van een klant/gezin (die een hulpvraag stelt) vast te stellen. Het REMI-systeem is een online tool voor OCMW’s waarbij op maat van iedere klant of gezin een referentiebudget voor een menswaardig inkomen wordt berekend.
Dit referentiebudget - op maat van een klant/gezin - wordt gehanteerd als steunnorm en is bepalend voor het toekennen van vormen van maatschappelijke dienstverlening.
De maatschappelijk werker gebruikt de REMI in het sociaal financieel onderzoek bij vragen naar aanvullende financiële hulp (bijvoorbeeld bij het verlenen van een huurwaarborg of een tussenkomst in medische kosten) en bij aanvragen equivalent leefloon met uitzondering van de klimpremie (waarbij OCMW Antwerpen het twee sporenbeleid gebruikt voor het bepalen van de steunnorm).
Zie besluit 2023_VB_00130 Sociale centra - toetredingsformulier REMI - applicatie voor financieel overzicht.
Voor de subsidie vanuit het KB van 22 januari 2023 werd subsidiefiche SBT11411 opgemaakt.
Het totale bedrag van de subsidie bedraagt 1.869.259,07 EUR waarvan 2.758,80 EUR werd voorzien voor het gebruik van de REMI-tool en 1.866.500,27 EUR om aanvullende financiële steun te verlenen.
Het uitgavenbudget voor het gebruik van de REMI-tool wordt vanuit bestaande uitgavenbudgetten gefinancierd. Het subsidiebedrag wordt opgenomen in de zevende aanpassing van het meerjarenplan.
Boekingsadres uitgavenbudget: SUB_NR /2HMS050303A00000/440/4403015000/648212/2300-2400/2OA040900
Boekingsadres subsidies: SBT11411/2HMS050303A00000/440/4403015000/740532120/2300-2400/2OA040900
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat OCMW Antwerpen REMI inzet voor het bepalen van de behoeftigheid en de toekenning van alle vormen van maatschappelijke dienstverlening met uitzondering van de maandelijkse aanvullende financiële hulp (zogenaamde klimpremie).
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat REMI het maximaal te verlenen bedrag aan equivalent leefloon bepaalt, met uitzondering van samenwonende personen met een niet familiale band, indien iemand uit deze groep inkomsten heeft.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat bovenvermelde artikelen worden toegepast na programmering in e-Vita.
Op 21 juni 2023 keurde de algemene vergadering van Beschut Wonen Antwerpen de jaarrekening 2022 van Beschut Wonen Antwerpen goed.
Artikel 490 § 2 decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de algemene vergadering van de welzijnsvereniging zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft. Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt binnen 20 dagen bezorgd aan de betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Op vraag van Beschut Wonen Antwerpen wordt de jaarrekening 2022 ter kennisneming voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de jaarrekening 2022 van Beschut Wonen Antwerpen.
Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 26 juni 2023, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.