Terug
Gepubliceerd op 28/11/2023

2023_RVBAGSO_00140 - Onderwijsbevoegdheid Volwassenenonderwijs - inrichten Experimenteel studiegebied Ambulante zorg Encora - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 24/11/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen DaniĆ«ls; Bavo Smits; Greet De Vrij; Elke Verhaert; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Claude Marinower

Verontschuldigd

Mie Branders; Sanne Descamps

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00140 - Onderwijsbevoegdheid Volwassenenonderwijs - inrichten Experimenteel studiegebied Ambulante zorg Encora - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00140 - Onderwijsbevoegdheid Volwassenenonderwijs - inrichten Experimenteel studiegebied Ambulante zorg Encora - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In juni 2014 keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs de ‘Toekomst- en strategienota Stedelijk Volwassenenonderwijs’ goed. In die nota werd in naam van Encora het engagement aangegaan om een strategische aanbodoefening uit te voeren.

In mei 2017 (2017_RVBAGSO_00058) delegeerde de raad van bestuur van het AGSO de beslissingsbevoegdheid met betrekking tot het opleidingsaanbod aan Encora, voor zover de keuzes geen strategische impact hebben en een concretisering zijn van de strategische lijnen uitgezet door de raad van bestuur. Dit gezien de vaststelling dat aanbodbeheer een doorlopend proces is en dat in het volwassenenonderwijs (dat flexibel en modulair van opzet is) doorheen het jaar kort op de bal gespeeld moet worden.

In mei 2017 (2017_RVBAGSO_00058) besliste de raad van bestuur van het AGSO  principieel tot fusie van Encora tot één instelling (onder voorbehoud van concrete elementen in nieuwe regelgeving waardoor een fusie tot 2 of 3 instellingen voordeliger zou zijn), met 1 september 2019 als deadline voor de formele implementatie van de fusie.

De Vlaamse Regering besliste op 16 maart 2018 tot bekrachtiging en afkondiging van het decreet dat het financieringssysteem voor het volwassenenonderwijs wijzigt. Deze wijzigende regelgeving heeft consequenties voor het aanbodbeheer.

Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs de strategische aanbodnota ‘Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar – een blik op de toekomst’ goed. 

In deze strategische aanbodnota kiest Encora onder meer voor een arbeidsmarktgericht aanbod. Dit door enerzijds meer in te zetten op arbeidsmarktgerichte opleidingen, en anderzijds door meer diverse types van trajecten aan te bieden zoals werkplekleren.  In deze nota wordt de ambitie geformuleerd om te investeren in diplombeerbare en arbeidsmarktgerichte trajecten binnen het volwassenenonderwijs.

Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00021) keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs de delegatie goed aan het directiecomité, en nam kennis van de subdelegatie aan de netwerkdirecteur volwassenenonderwijs van volgende bevoegdheid : beslissingen met betrekking tot het opleidingsaanbod van het volwassenenonderwijs, voor zover deze beslissingen passen binnen het strategische kader uitgezet in de strategische aanbodnota.

Deze delegatie is niet van toepassing voor:

  • wijzigingen aan de strategische lijnen;
  • het in de markt zetten van een structureel nieuw opleidingsaanbod;
  • het definitief stopzetten van een opleiding (met verlies van de onderwijsbevoegdheid);
  • het aanvragen van nieuwe onderwijsbevoegdheden;
  • het in gebruik nemen van een nieuwe vestigingsplaats (in concreto: buiten het grondgebied Antwerpen). 

De aanvraag van een nieuwe onderwijsbevoegdheid, onderwerp van dit besluit, valt buiten de delegatie. 

Op 26 februari 2021 (2021_RVBAGSO_00029) nam de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs kennis van de strategische aanbodoefening voor de komende 5 jaar van Encora, de parameters die hierbij gehanteerd werden en de concrete beleidskeuzes die gemaakt werden, binnen de strategische lijnen bepaald in de strategisch aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - een blik op de toekomst'. 

De strategische lijnen die hierbij gehanteerd werden: 

   I. Wenselijkheid (de mate waarin een opleiding aansluit bij de missie en visie van het AG Stedelijk Onderwijs en Encora): 

  • Arbeidsmarktgericht aanbod: Encora zet in op cursisten die zich willen om- en bijscholen in functie van een job. We stemmen hiervoor het opleidingsaanbod af op de arbeidsmarkt door structureel samenwerkingsverbanden aan te gaan met sectoren en arbeidsmarktpartners. We organiseren onze opleidingen arbeidsmarktgerichter door flexibel om te gaan met opleidingstrajecten (bv. inzetten op korte, intensieve trajecten, duaal leren, ...) en te investeren in cursistenbegeleiding, om zo reële tewerkstellingskansen te creëren. 
  • Diplomagericht aanbod (tweedekansonderwijs): Encora zet in op de groep jongvolwassenen in de stad Antwerpen die op zoek gaan naar een tweede kans om een diploma secundair onderwijs te behalen. Om dit te realiseren bouwt Encora het aanbod Aanvullende Algemene Vorming (AAV) verder uit; waardoor beroepsopleidingen die gevolgd worden in combinatie met AAV diplomeerbaar zijn. Encora zet hiervoor in op intensieve opleidingstrajecten en structurele zorg- en trajectbegeleiding om de slaagkansen te verhogen. Een kwalificatiegericht aanbod zorgt in het nieuwe financieringsmodel voor het volwassenenonderwijs (in voege vanaf 1 januari 2020) tevens voor extra financieringspunten.
  • Nederlands voor anderstaligen (NT2): Inzetten op integratie via taalverwerving, door het aanbieden van de opleidingen Nederlands voor Anderstaligen, is een grote prioriteit voor Encora. We willen een aanbod NT2 organiseren dat tegemoet komt aan de maatschappelijke noden die Atlas formuleert. We zetten bijkomend extra in op geïntegreerde trajecten met de beroepsgerichte opleidingen, waarbij het leren van taal en een beroep samen gaan. Hierdoor willen we de doorstroom van anderstaligen naar diplomagerichte trajecten versterken. We blijven investeren in een gedifferentieerd aanbod NT2 dat inspeelt op individuele noden van de cursist. 
  • Levensbreed leren: Persoonlijke ontwikkeling is voor velen vandaag een dagelijkse aangelegenheid. Encora wil zich blijven toeleggen op levenslang en levensbreed leren, op basis van de reële noden die er zijn in de samenleving. Om dit te realiseren volgt Encora maatschappelijke tendensen, en blijven we inzetten op een breed aanbod om een divers publiek te kunnen bereiken.   

    II. Organisatorische haalbaarheid (de mate waarin een opleiding organisatorisch haalbaar is om in te richten):

  • Rendement: De verhouding van het aantal geïnvesteerde uren ten opzichte van het aantal leraarsuren die gegenereerd worden met de financierbare cursisten. 
  • Investeringen: Hoeveel kost het aan middelen, uren, inzet, ... om de opleiding kwalitatief te kunnen organiseren en in het aanbod te behouden? 
  • Concurrentiepositie: Wat is het marktaandeel van Encora op Vlaams en Antwerps niveau? Welke andere centra of opleidingsverstrekkers hebben een gelijkaardig aanbod?  
  • Infrastructuur en ruimtegebruik: Welke infrastructuur is nodig? Is deze beschikbaar? Wat is de bezettingsgraad? 
  • Duurzaamheid / verwachte instroom: Wat is het lange termijnperspectief qua instroom? Betreft het een bijsturing van het aanbod met een duurzaam perspectief? 
  • Samenwerkingsverbanden en synergieën: Welke samenwerkingen zijn essentieel om een kwalitatief aanbod te kunnen organiseren? Welke partners hebben we hiervoor nodig? 

Elke opleiding werd op basis van een SWOT-analyse getoetst aan deze parameters. Op deze manier ontstaan er 4 classificaties, waarbij er telkens een combinatie ontstaat tussen een hoge en lage score op wenselijkheid, en een hoge en lage score op organisatorische haalbaarheid. 

Concrete beleidskeuzes met groeipotentieel die hieruit voortvloeiden waren Algemene Aanvullende Vorming, Personenzorg, Techniek en Computer. 

Deze beleidskeuzes worden integraal toegepast op het aanbod. 

Op 20 oktober 2023 keurde de Vlaamse Regering, na onderhandeling met de sociale partners, principieel het besluit goed met de experimentele erkenning van het nieuwe studiegebied 'Ambulante zorg' voor het secundair volwassenenonderwijs. Ze legt tegelijk de modulaire structuur voor dat experimenteel studiegebied vast, en twee opleidingsprofielen: Ambulancier Niet-Dringend Patiëntenvervoer (ANDP) (BK4) en Eventhulpverlener (EV) (BK3). 

Personen die het beroep ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer reeds beoefenen, moeten nu ook nog de (verkorte) opleiding gaan volgen. Deze ambulanciers hebben nu een voorlopige erkenning. Na het volgen van een opleiding van 40 uur (opleiding ANDP) kan een voorlopige erkenning omgezet worden naar een definitieve erkenning en een visum. Nieuwe kandidaten voor het beroep ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer moeten een opleiding van 160 uur volgen.

Dit besluit gaat in op 1 februari 2024. Na uiterlijk 5 jaar zal het experimenteel nieuw studiegebied worden geëvalueerd.

Aanvragen tot onderwijsbevoegdheid moeten voor 15 oktober ingediend worden bij AHOVOKS. Op 15 oktober 2023 diende Encora, na goedkeuring op het formeel vakbondsoverleg van 12 oktober 2023 en onder voorbehoud van goedkeuring door de raad van bestuur, haar aanvraag tot onderwijsbevoegdheid voor het experimentele studiegebied ambulante zorg in. 

Juridische grond

* Decreet betreffende het volwassenenonderwijs van 15 juni 2007

* Decreet met diverse bepalingen volwassenenonderwijs en hoger onderwijs van 23 december 2016

* Decreet onderwijs XXVII - hoofdstuk 5: volwassenenonderwijs - status: principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering op 21 april 2017 en ingediend bij het Vlaams parlement

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor het programmeren van nieuwe opleidingen. 

Argumentatie

Encora heeft een jarenlange ervaring met het aanbieden van zorgopleidingen en wenst haar aanbod te versterken en arbeidsmarktgerichter maken door het inrichten van het studiegebied 'Ambulante Zorg'. Er is een sterke inhoudelijke link met het bestaande zorgopleidingen logistiek assistent/zorgkundige. De nieuwe opleidingen zorgen voor een waardevolle uitbreiding, waarbij een doorstroom naar of heroriëntering binnen de verschillende zorgberoepen flexibel en op maat van de cursist kan gebeuren.  
Gezien de beslissing van de Vlaamse Regering om de opleidingsprofielen 'Ambulancier Niet-Dringend Patiëntenvervoer (ANDP) en Eventhulpverlener (EV)' toe te wijzen aan een nieuw studiegebied, en deze niet onder te brengen onder 'Algemene Personenzorg', wil Encora bevoegdheid aanvragen om ook deze opleidingen te kunnen inrichten.  

De argumenten om de bevoegdheid aan te vragen zijn volgende:

  • Diplomagericht en arbeidsmarktgericht: de opleidingen zetten in op kwalificeren, waarvoor we een bijdrage leveren aan groei- en professionaliseringskansen voor elke cursist, maar ook aan de regionale arbeidsmarkt. 
  • Vraaggestuurd: met de opleidingen uit het studiegebied 'ambulante zorg' richt Encora zich enerzijds op laaggeschoolden en werkzoekenden die hun tewerkstellingskansen willen verhogen via een kwalificatie van een beroepsgerichte opleiding. Anderzijds wil Encora ook een traject ontwikkelen voor de werkende cursist. Er zijn op dit moment immers ongekwalificeerde werknemers aan de slag in de sector. Door de gewijzigde regelgeving dreigen zij hun job te verliezen. We willen een aanbod voorzien om hun kwalificatie te behalen, rekening houdend met de verworven competenties en aanwezige ervaring. Op dit moment zijn er 219 ambulanciers aan de slag in de provincie Antwerpen met een voorlopige erkenning voor vijf jaar. Deze erkenning kan omgezet worden in een definitieve erkenning, mits een aanvullende opleiding van 40 uur. Verder wil Encora ook een aanbod aan bijscholingen uitwerken voor reeds gekwalificeerde werknemers in de sector. Zo kunnen ze zich blijvend ontplooien en voldoen aan de heersende regelgeving. Op dit moment zijn er 419 erkende ambulanciers in de provincie Antwerpen, zij dienen jaarlijks 8 uur verplichte bijscholing te volgen.
  • Aanbodgestuurd: Encora is het enige centrum voor volwassenenonderwijs in de stad Antwerpen die bevoegdheid aangevraagd heeft. We willen hiermee een aanbod in de ruime omgeving creëren. Het aanbod sluit inhoudelijk sterk aan bij de opleidingen Algemene Personenzorg van Encora. 
  • Samenwerkingsverband met sectorfonds: Encora sloot een convenant af met BELGAMBU, het veiligheidsinstituut en de betrokken CVO's. Via deze samenwerking wil Encora de vinger aan de pols houden en snel kunnen schakelen met haar aanbod in functie van de vraag. De convenant met zowel het sectorfonds, als het bredere samenwerkingsverband, zijn toegevoegd als bijlage aan dit besluit. 
  • Haalbaar traject: Encora deed een doelgroepenbevraging, waarbij zowel ziekenwagendiensten als potentiële cursisten bevraagd werden. Met deze input gaat Encora aan de slag om de opleidingen maximaal op maat aan te bieden aan de cursisten, aangezien veel van hen de opleiding zullen combineren met werk.
  • Beperkte impact op personeel of patrimonium die wordt opgevangen binnen de huidige werking. Voor zowel theorie- als praktijklessen wordt samengewerkt met de provinciale veiligheidsschool Campus Vesta en de leden van BELGAMBU voor expertise, materiaal, faciliteiten en infrastructuur.  

In bijlage van dit besluit is het aanvraagdossier, en bijlagen, voor AHOVOKS terug te vinden. Encora wil het nieuwe aanbod inrichten vanaf 1 februari 2024. 

Inspraak

De aanvraag werd formeel goedgekeurd op het vakbondsoverleg van 12 oktober 2023.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het inrichten van de nieuwe onderwijsbevoegdheid 'experimenteel studiegebied Ambulante zorg' van Encora goed. 
 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
inrichten studiegebied Ambulante Zorg   Kathy De Winter  1/2/2024

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Aanvraag OBV Ambulante zorg-20231009.docx
  • bijlage_1_CONVENANT_getekend.pdf
  • 20231012_PA_VWO_programmatie.pdf