Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_RVBAGSO_00124 - Rechtspositie leerlingen - Samenstelling en werking beroepscommissie internaten - Beroepscommissies tucht en evaluatie onderwijs: evaluatie schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 20/10/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen DaniĆ«ls; Greet De Vrij; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Jinnih Beels, Voorzitter; Mie Branders; Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00124 - Rechtspositie leerlingen - Samenstelling en werking beroepscommissie internaten - Beroepscommissies tucht en evaluatie onderwijs: evaluatie schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00124 - Rechtspositie leerlingen - Samenstelling en werking beroepscommissie internaten - Beroepscommissies tucht en evaluatie onderwijs: evaluatie schooljaar 2022-2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

1 Beroepscommissie internaten: samenstelling en werking

Stedelijk Onderwijs Antwerpen is vanaf het schooljaar 2023-2024 decretaal verplicht een beroepscommissie samen te stellen inzake tucht voor haar internaten. Binnen dit orgaan kunnen leerlingen of hun ouders de beslissing van de directeur tot definitieve uitsluiting aanvechten.

2 Beroepscommissies evaluatie en tucht: schooljaar 2022-2023

Stedelijk Onderwijs is decretaal verplicht een beroepscommissie samen te stellen inzake evaluatie en tucht.

Binnen dit orgaan kunnen leerlingen of hun ouders de beslissing van de delibererende klassenraad betwisten. Bij tucht kunnen de leerlingen of hun ouders de beslissing van de directeur tot definitieve uitsluiting aanvechten.

Het directiecomité legt elk schooljaar de data vast waarop de beroepscommissies evaluatie zullen samenkomen.

Een overzicht van de beroepscommissies evaluatie en tucht van de voorbije 5 jaren is als bijlage toegevoegd bij dit besluit (bijlage 1).

2.1 Evaluatie beroepscommissie inzake evaluatie

De beroepscommissie inzake evaluatie heeft in het schooljaar 2022-2023 in totaal 19 beroepen behandeld. Het betrof 17 dossiers uit het secundair onderwijs en 2 dossiers uit het volwassenenonderwijs.

Februari 2023: 1 dossier

  • 1 beslissing bevestigd

Juli 2023: 9 dossiers

  • 7 beslissingen bevestigd
  • 2 beslissingen hervormd

Augustus 2023: 6 dossiers

  • 5 beslissingen bevestigd
  • 1 beslissing hervormd

September 2023: 3 dossiers 

  • 3 beslissingen bevestigd

De 17 dossiers uit het secundair vertegenwoordigen 1% van het aantal beslissingen voor dit niveau waartegen een beroep mogelijk was (oriënteringsattest A met uitsluiting, B of C).

De beroepscommissie stelt een grote transparantie en zorgvuldigheid vast in de dossiers die scholen haar bezorgen. Een andere goede praktijk is dat de klassenraad vaak opnieuw wordt samengeroepen om in antwoord op vragen van een ouder of leerling een beslissing uitgebreider te motiveren. Dit verklaart mee waarom de voorbije schooljaren een groot aantal van de betwiste beslissingen werd bevestigd.

Ter verduidelijking: de categorie 'beslissing hervormd' omvat voor het secundair onderwijs niet alleen beslissingen waarbij de beroepscommissie een ander oriënteringsattest uitreikte, maar ook beslissingen waarbij het oriënteringsattest B bevestigd werd en enkel de clausulering gewijzigd werd.

2.2 Evaluatie beroepscommissie inzake tucht

Scholen uit het leerplichtonderwijs registreren definitieve uitsluitingen via Disicimus:

  • schooljaar 2022-2023 (zoals gekend op 27/09/23): 189 definitieve uitsluitingen, waarvan 173 in het gewoon secundair onderwijs, 11 in het buitengewoon secundair onderwijs en 5 in het gewoon basisonderwijs
  • schooljaar 2021-2022 (zoals gekend op 05/09/22): 112 definitieve uitsluitingen, waarvan 92 in het gewoon secundair onderwijs, 16 in het buitengewoon secundair onderwijs, 3 in het gewoon lager onderwijs en 1 in het buitengewoon lager onderwijs 
  • schooljaar 2020-2021 (zoals gekend op 16/09/21): 85 definitieve uitsluitingen, waarvan 78 in het gewoon secundair onderwijs, 5 in het buitengewoon secundair onderwijs en 2 in het gewoon lager onderwijs

De beroepscommissie inzake tucht behandelde tijdens het schooljaar 2022-2023 in totaal 12 beroepen. Het gaat om 2 dossiers basisonderwijs en 10 dossiers secundair onderwijs.

  • 8 beslissingen werden bevestigd
  • 1 beslissing werd vernietigd
  • 3 beroepen werden als onontvankelijk afgewezen

Juridische grond

  • Decreet van 14 juni 2023 over de onderwijsinternaten
  • Decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997
  • Besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het Secundair Onderwijs van 17 december 2010.
  • Decreet Volwassenenonderwijs van 15 juni 2007
  • Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de samenstelling van de beroepscommissies en voor de goedkeuring van het werkingsreglement van deze beroepscommissies.

Het directiecomité is bevoegd voor de planning van de beroepscommissies evaluatie voor het schooljaar 2023-2024 (onderwerp van dagelijks bestuur).

Argumentatie

1 Samenstelling en werking beroepscommissie internaten

De beroepscommissie tucht voor internaten wordt als volgt samengesteld:

  • de bedrijfsdirecteur van Stedelijk Onderwijs Antwerpen of zijn vervanger (intern lid)
  • een lid van het directiecomité van Stedelijk Onderwijs Antwerpen (intern lid)
  • een netwerkdirecteur van het onderwijsniveau van de leerling (intern lid)
  • een medewerker van de Stad Antwerpen (extern lid)
  • een medewerker van Stedelijk CLB (extern lid)
  • een oud-personeelslid van Stedelijk Onderwijs Antwerpen (extern lid)

De basisprincipes van de werking van de beroepscommissies inzake tucht werden vastgelegd in een werkingsreglement en worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur (bijlage 2). Dit werkingsreglement van de beroepscommissie tucht voor internaten is opgesteld naar analogie met dat van de beroepscommissies tucht in het leerplichtonderwijs.

2 Planning beroepscommissies evaluatie 2023-2024

De data van de beroepscommissie inzake evaluatie moeten worden vastgelegd in het kader van de opmaak van de dienstnota's waarmee de onderwijsniveaus de afspraken voor het einde schooljaar en de organisatie van schoolvakanties vastleggen. Bij het vaststellen wordt rekening gehouden met:

  • De organisatie van zittingsmomenten in juli en in augustus.
  • De beschikbaarheid van de directeurs (als voorzitters van de klassenraden) tijdens de zomervakantie, zoals opgenomen in artikel 25 van het Arbeidsreglement. 
  • De termijn van 15 september waarop alle beroepen volledig afgehandeld moeten zijn.

Bij de planning van de data gaan we uit van het aantal betwistingen in de vorige schooljaren.  

Omdat er de voorbije schooljaren nog verschillende beroepen begin september werden ingediend ten gevolge van bijkomende proeven, voorzien we 2 halve dagen in september om eventuele beroepen zo snel mogelijk te kunnen behandelen.

De beroepscommissies evaluatie voor het schooljaar 2023-2024 worden georganiseerd op:

  • donderdag 4 juli en vrijdag 5 juli 2024
  • maandag 26 augustus, dinsdag 27 augustus en woensdag 28 augustus 2024
  • woensdag 4 september en woensdag 11 september 2024 (telkens halve dag)

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het werkingsreglement voor de beroepscommissie inzake tucht voor internaten goed. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist dat de bedrijfsdirecteur bevoegd is om per dossier de beroepscommissies inzake tucht voor internaten samen te stellen binnen volgend principe:

Interne leden:

  • Bedrijfsdirecteur (of ander lid van directiecomité)
  • Lid van het directiecomité
  • Een netwerkdirecteur van het onderwijsniveau van de intern

Externe leden

  • Medewerker van de Stad Antwerpen (voorzitter)
  • Oud-personeelslid Stedelijk Onderwijs Antwerpen opgenomen in de pool van personeelsleden voor de beroepscommissie
  • Directeur Stedelijk CLB Antwerpen (of afgevaardigde)

Secretaris (maakt geen deel uit van de commissie)

  • Medewerker juridische dienst

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de rapportering van de beroepscommissies voor het schooljaar 2022-2023.

Artikel 4

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de planning van de beroepscommissies evaluatie voor het schooljaar 2023-2024:

  • donderdag 4 juli en vrijdag 5 juli 2024
  • maandag 26 augustus, dinsdag 27 augustus en woensdag 28 augustus 2024
  • woensdag 4 september en woensdag 11 september 2024 

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 6

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Organisatie beroepscommissies tucht en evaluatie  Juridische Zaken  Termijnen bepaald in internaatsreglement 





Bijlagen

  • 20230927 Rapportering beroepscommissie - overzicht 5 jaren.xlsx
  • Werkingsreglement beroepscommissie internen - tucht.pdf