Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_RVBAGSO_00134 - SO2023_2452 Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers ten behoeve van AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 20/10/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen Daniëls; Greet De Vrij; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Jinnih Beels, Voorzitter; Mie Branders; Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00134 - SO2023_2452 Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers ten behoeve van AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00134 - SO2023_2452 Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers ten behoeve van AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst SO2017_864 ‘Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen' liep ten einde op 26 juni 2023. Daarom is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om voor deze opdracht openbare procedure met Europese bekendmaking SO2023_2452 uit te schrijven.

De opdracht omvat het verhuren van afvalcontainers, het leveren en het ophalen van de gehuurde afvalcontainers, alsook het recycleren en/of afvoeren van het verzamelde afval, conform de technische bepalingen van dit bestek. 

De opdracht is opgedeeld in 2 percelen: 

  • Perceel 1 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – diverse locaties 
  • Perceel 2 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – vaste standplaats (Klaproosstraat 51 te 2610 Wilrijk)

De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden. De vermoedelijke begin- en einddatum zijn voorzien in respectievelijk februari 2024 en januari 2028.

Juridische grond

  1. In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
  2. In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
  3. Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
  4. In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument. 

Regelgeving: bevoegdheid

Raad van bestuur conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Argumentatie

De betrouwbaarheid van de inschrijvers zal getoetst worden aan het toegangsrecht zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijver zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren, die de inschrijver bij zijn offerte dient te voegen. 

De totale omzet van de laatste drie boekjaren moet ten minste bedragen:

  • € 370.247,94 exclusief btw of € 448.000,00 inclusief 21% btw (op jaarbasis) zijn voor perceel 1.
  • € 117.355,37 exclusief btw of € 142.000,00 inclusief 21% btw (op jaarbasis) zijn voor perceel 2.

Om zijn technische bekwaamheid aan te tonen, voegt de inschrijver volgende zaken toe aan zijn offerte:

  • Een recente en controleerbare referentielijst met minimum drie gelijkaardige opdrachten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, vergezeld van getuigschrift van goede uitvoering. Het referentiebedrag heeft een minimale waarde van:
    • € 10.000,00 exclusief btw of € 12.100,00 inclusief 21% btw (per referentie) voor perceel 1;
    • € 5.000,00 exclusief btw of € 6.050,00 inclusief 21% btw (per referentie) voor perceel 2.
  • De opdrachtnemer dient over het noodzakelijk en wettelijk registratiebewijs als inzamelaar van afvalstoffen, afvalstoffenhandelaar of -makelaar te beschikken. Ingeval de duurtijd van de aanneming deze vergunning overschrijdt, zal de opdrachtnemer tijdig maatregelen treffen om de verlenging of de vernieuwing te voorzien. Bij niet-naleving hiervan zullen de maatregelen van ambtswege van toepassing zijn.
  • De opdrachtnemer dient over het noodzakelijk en wettelijk registratiebewijs als afvalstoffenvervoerder te beschikken. Ingeval de duurtijd van de aanneming deze vergunning overschrijdt, zal de opdrachtnemer tijdig maatregelen treffen om de verlenging of de vernieuwing te voorzien. Bij niet-naleving hiervan zullen de maatregelen van ambtswege van toepassing zijn

De raamovereenkomst zal worden gesloten met één enkele deelnemer (per perceel) die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend. Hierbij wordt rekening gehouden met volgende gunningscriteria:

Geldig voor perceel 1:

  1. Prijs: 90 punten
    1. Totaal offertebedrag gemengde afvalcontainers: 50 punten
    2. Totaal offertebedrag gefractioneerde afvalcontainers: 20 punten
    3. Totaal offertebedrag vereiste opties: 10 punten
    4. Vergoeding ingeleverde ferrometalen: 10 punten
  2. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen 10 punten

Geldig voor perceel 2:

  1. Prijs: 90 punten
    1. Inventaris: 80 punten
    2. Vergoeding ingeleverde ferrometalen: 10 punten
  2. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen: 10 punten

Alle voorwaarden zijn in de raamovereenkomst bepaald.

Inspraak

Deze overheidsopdracht werd samen met Patrimonium/Facilitaire Diensten uitgeschreven.

Algemene financiële opmerkingen

De totale geraamde uitgave van deze opdracht, voor een looptijd van 4 jaar, bedraagt ca. € 243.801,66 exclusief btw of ca. € 295.000,00 inclusief 21% btw. Deze raming is gebaseerd op de uitgaven tijdens de voorbije jaren. 

  • Perceel 1 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – diverse locaties: ca. € 185.123,97 exclusief btw of ca. € 224.000,00 inclusief 21% btw.
  • Perceel 2 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – vaste standplaats: ca. € 58.677,69 exclusief btw of ca. € 71.000,00 inclusief 21% btw.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt goed dat openbare procedure SO2023_2452 wordt uitgeschreven voor het sluiten van een raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers en keurt eveneens bestek SO2023_2452 goed.

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak

Verantwoordelijke

Timing

Publicatie overheidsopdracht via e-Procurement 

 Financiën/Aankoop 

Na vrijgave beslissing raad van bestuur


Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers t.b.v. AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen:

Perceel 1 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – diverse locaties

De geraamde uitgave voor een looptijd van 4 jaar bedraagt ca. € 185.123,97 exclusief btw of ca. € 224.000,00 inclusief 21% btw.

 

budgetplaats: entiteiten
budgetpositie: 6150 Gereedschappen en materialen buiten schoolproces

functiegebied: 2LWS020504A00000
budgetperiode: 2024 - 2028

 

Raamovereenkomst voor het huren van afvalcontainers t.b.v. AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen:

Perceel 2 - Gemengde en gefractioneerde afvalcontainers – vaste standplaats

De geraamde uitgave voor een looptijd van 4 jaar bedraagt ca. € 58.677,69 exclusief btw of ca. € 71.000,00 inclusief 21% btw.

budgetplaats: B910M00000
budgetpositie: 6150 Gereedschappen en materialen buiten schoolproces

functiegebied: 2LWS020504A00000
budgetperiode: 2024 - 2028

 



Bijlagen

  • SO2023_2452_Bestek_Raamovereenkomst huren afvalcontainers.pdf
  • SO2023_2452_Bijlage_E.1_Perceel_1_gemengde_en_gefractioneerde_afvalcontainers_diverse_locaties_inventaris.xlsx
  • SO2023_2452_Bijlage_E.2_Perceel_2_gemengde_en_gefractioneerde_afvalcontainers_vaste_standplaats_inventaris.xlsx
  • SO2023_2452_Bijlage_F.1_Perceel_1_gemengde_en_gefractioneerderde_afvalcontainers_diverse_locaties_gedetaileerde_inventaris.xlsx
  • SO2023_2452_Bijlage_F.2_Perceel_2_gemengde_en_gefractioneerde_afvalcontainers_diverse_locaties_gedetailleerde_inventaris.xlsx
  • SO2023_2452_Bijlage_I_Scholenoverzicht AG SO Antwerpen.pdf