Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_RVBAGSO_00159 - SO2023_2512_Raamovereenkomst bereiden en leveren van maaltijden - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 15/12/2023 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Mie Branders; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Sanne Descamps; Koen Daniëls; Bavo Smits

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2023_RVBAGSO_00159 - SO2023_2512_Raamovereenkomst bereiden en leveren van maaltijden - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring 2023_RVBAGSO_00159 - SO2023_2512_Raamovereenkomst bereiden en leveren van maaltijden - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst SO2017_839 ‘Raamovereenkomst voor het bereiden en leveren van maaltijden voor het Stedelijk Lyceum Topsport en de Koninklijke Balletschool Antwerpen’ liep ten einde op 31 augustus 2023. Daarom is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om voor deze opdracht mededingingsprocedure met onderhandeling SO2023_2512 uit te schrijven.

De opdracht omvat het bereiden en leveren van maaltijden, zowel in koude als in warme lijn. De opdrachtnemer zal deze maaltijden op verschillende locaties van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen (AGSO) leveren. 

 De opdracht zal worden opgedeeld in volgende percelen:

• Perceel 1 – Maaltijden voor Topsportschool Antwerpen en Internaat Topsporthuis – middagmaal warme lijn. 

Plaats van dienstverlening: Voornamelijk Topsportschool Antwerpen, Edegemsesteenweg 100 te 2610 Wilrijk en desgevallend

Internaat Topsporthuis, Edegemsesteenweg 25 te 2610 Wilrijk.

 • Perceel 2 – Maaltijden voor Internaat Jeanne Brabants – avondmaal koude lijn.

Plaats van dienstverlening: Internaat Jeanne Brabants, Kleine Kauwenberg 27-31 te 2000 Antwerpen.

De totale looptijd van de te sluiten raamovereenkomst bedraagt 48 maanden.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.

Regelgeving: bevoegdheid

Raad van bestuur conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Argumentatie

De mededingingsprocedure met onderhandeling verloopt in twee fasen:

Fase 1: de algemene oproep tot kandidaten

Financiën/Aankoop zal de aankondiging van de opdracht bekend maken. Hiertoe werd selectieleidraad SO2023_2512 uitgeschreven. Elke ondernemer kan een aanvraag tot deelneming indienen door verstrekking van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van de economische en financiële draagkracht en de technische of beroepsbekwaamheid. 

De economische en financiële draagkracht van de kandidaat zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren, die de kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming dient te voegen. 

De totale omzet van de laatste drie boekjaren moet ten minste:

  • € 430.000,00 exclusief btw of € 455.800,00 inclusief 6% btw (op jaarbasis) voor perceel 1 zijn.
  • € 38.500,00 exclusief btw of € 40.810,00 inclusief 6% btw (op jaarbasis) voor perceel 2 zijn.

Om zijn technische en beroepsbekwaamheid aan te tonen, voegt de kandidaat volgende zaken toe aan zijn aanvraag tot deelneming:

Cateraar:

  • Een recente en controleerbare referentielijst met minimum 3 referenties die elk betrekking hebben op het uitvoeren van een gelijkaardige opdracht naar taakinhoud (onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven, jeugdinstellingen, ziekenhuizen, bedrijven …) die gedurende de afgelopen drie jaar (2021-2022-2023) werden verricht, vergezeld van getuigschrift van goede uitvoering. 

         Alle referenties samen dienen minimum een gezamenlijke waarde te hebben van:

            - Perceel 1: 25.000 couverts (1 couvert = soep + hoofdgerecht + dessert) op jaarbasis;

            - Perceel 2: 4.000 couverts (1 couvert = soep + hoofdgerecht + dessert) op jaarbasis;

  • Een beschrijving van de technische uitrusting waarover hij beschikt en een beschrijving van de maatregelen die hij treft om de kwaliteit te waarborgen, waarbij als minimum wordt aangereikt:
      1. Een toelating/vergunning van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) voor het uitvoeren van zijn activiteiten. Tevens voegt hij een kopij van het verslag van het laatste bezoek van het FAVV.
      2. Een bewijs dat de kandidaat beschikt over een autocontrolesysteem en toont aan op welke manier hij dit systeem evalueert (bijvoorbeeld door het toevoegen van het laatste evaluatieverslag).
        Autocontrole is het geheel van maatregelen dat ervoor zorgt dat de producten in alle stadia van de productie, verwerking en distributie voldoen aan de wettelijke voorschriften inzake voedselveiligheid waarbij Hazard Analysis and Critical Control Points (HACCP) centraal staat. Aangezien het voorvoegsel "auto-" ook de betekenis heeft van "zelf-", impliceert "autocontrole" dat men als exploitant zelf toezicht houdt. De kandidaat draagt de verantwoordelijkheid voor alle handelingen binnen het bedrijf en dient deze zorgvuldig te inspecteren. Het wordt sterk aanbevolen om periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) te evalueren of uw autocontrolesysteem adequaat is en de beoogde functie vervult. Een effectieve manier om dit te bereiken kan bijvoorbeeld door persoonlijk een inspectiechecklist van het FAVV toe te passen binnen de bedrijfsomgeving.
        Wanneer men een externe audit laat uitvoeren op dit autocontrolesysteem voegt men hierbij een kopij van het desbetreffende certificaat. De aanbestedende overheid beschouwt dit als een meerwaarde.

 Vervoer maaltijden:

  • Een recente en controleerbare referentielijst met minimum 3 referenties die elk betrekking hebben op het uitvoeren van een gelijkaardige opdracht naar taakinhoud (onderwijsinstellingen, kinderdagverblijven, jeugdinstellingen, ziekenhuizen, bedrijven,…) die gedurende de afgelopen drie jaar (2021-2022-2023) werden verricht, vergezeld van getuigschrift van goede uitvoering. 

         Alle referenties dienen minimum een gezamenlijke waarde te hebben van:

            - Perceel 1: 180 ritten in het totaal op jaarbasis;

            - Perceel 2: 140 ritten in het totaal op jaarbasis;

  • De kandidaat dient aan te tonen dat de voertuigen die gebruikt worden voor de uitvoering van de opdracht voldoen aan de geldende HACCP-reglementering aan de hand van foto’s van de laadruimte en een beschrijving van de uitrusting van de voertuigen. 
  • De kandidaat dient aan te tonen dat de chauffeurs een opleiding hebben gekregen inzake hygiëne-eisen voor het vervoeren van maaltijden. Het attest mag niet ouder zijn dan 2 jaar.

Bij de opmaak van het bestek zullen bovenstaande criteria gebruikt worden om de toegang tot de betreffende percelen te regelen. Kandidaten die aan meerdere selectie-eisen voldoen, dienen dus de nodige documenten in te dienen voor alle eisen waaraan zij kunnen voldoen.

Enkel de geselecteerde kandidaten zullen uitgenodigd worden tot het indienen van een offerte. Zij ontvangen dan het bestek. Financiën/Aankoop legt in deze fase de selectie van de kandidaten en het bestek ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur.

Fase 2: het indienen van de offerte

In deze fase zullen de geselecteerde kandidaten uit de eerste fase, op basis van bestek SO2023_2512, een eerste offerte kunnen indienen. Deze vormt de basis voor eventuele verdere onderhandelingen.

Inspraak

Deze overheidsopdracht werd uitgeschreven in samenspraak met de directie van Topsportschool Antwerpen, Internaat Topsporthuis en Internaat Jeanne Brabants. Aanvullend werd de interne dienst voor preventie en bescherming (IDPB) geconsulteerd.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt goed dat mededingingsprocedure met onderhandeling SO2023_2512 wordt uitgeschreven voor het sluiten van een raamovereenkomst voor het bereiden en leveren van maaltijden en keurt eveneens selectieleidraad SO2023_2512 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak

Verantwoordelijke

Timing

Publicatie selectieleidraad via e-Procurement 

 Financiën/Aankoop 

Na vrijgave beslissing raad van bestuur



Bijlagen

  • SO2023_2512_Raamovereenkomst_bereiden_en_leveren_van_maaltijden_Selectieleidraad.pdf