Het reglement op de nevenactiviteiten van de (groep) stad Antwerpen is opgenomen in de rechtspositieregeling van de stad Antwerpen. Het geldt ook voor de personeelsleden van het Stedelijk Onderwijs (AGSO):
De stad Antwerpen heeft het reglement op de nevenactiviteiten aangepast:
In het verleden gold een strikt verbod voor personeelsleden op het leveren van goederen of diensten aan de entiteiten van de groep stad Antwerpen. De toepassing van dit verbod werd vaak als onbillijk ervaren en leidde tot veel vragen hierover bij het bureau voor integriteit van de stad Antwerpen. Op voorstel van het bureau werd het reglement door de stad herwerkt.
Er werden 3 belangrijke aanpassingen doorgevoerd:
Artikel 239 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de overeenstemmende rechtspositieregeling en deontologische code van het gemeentepersoneel van toepassing zijn op het personeel van het autonoom gemeentebedrijf. Het autonoom gemeentebedrijf stelt de afwijkingen van die rechtspositieregeling vast, als het specifieke karakter van het autonoom gemeentebedrijf dat verantwoordt. Het gemeentebedrijf bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente.
Artikel 9 van de beheersovereenkomst met de stad Antwerpen zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00166) bepaalt dat afwijkingen aan de rechtspositieregeling vooraf moeten worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
De raad van bestuur is bevoegd voor de (aanvullende) rechtspositieregeling van het personeel.
Conform de beheersovereenkomst met de stad Antwerpen moet Stedelijk Onderwijs zijn (aanvullende) rechtspositieregeling aanpassen zodat ze in overeenstemming is met die van de (groep) stad Antwerpen.
De aanpassing van het reglement komt tegemoet aan een aantal concrete noden binnen het werkveld waar meer flexibiliteit en ondernemerschap van personeelsleden wordt gevraagd.
Omdat AGSO een grote organisatie is waarbinnen bevoegdheden verregaand zijn gedelegeerd én dit reglement een grote verantwoordelijkheid legt bij elk individueel personeelslid en de budgethouders, is het noodzakelijk om een aantal bijkomende afspraken vast te leggen.
Om onduidelijkheid of rechtsonzekerheid te vermijden en een eenvormige toepassing binnen de organisatie te garanderen legt het directiecomité van Stedelijk Onderwijs daarom aanvullend een kader vast met betrekking tot een (schijn) van belangenvermenging.
Dit kader biedt handvaten aan zowel voor de collega die goederen of diensten wil leveren aan het Stedelijk Onderwijs als de collega die de goederen of diensten afneemt (de budgethouder). Elke partij blijft verantwoordelijk voor de toepassing van dit reglement en andere regelgeving, in het bijzonder de wetgeving overheidsopdrachten. Het kader wordt als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
De representatieve vakorganisaties gaven een protocol van akkoord in het ABC op 5 maart 2024.
De raad van bestuur neemt kennis van het kader voor de interpretatie van belangenvermenging in het kader van nevenactiviteiten in bijlage 2, zoals goedgekeurd door het directiecomité.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
implementatie in bestelprocessen | FIN | |
informeren personeel (algemeen) | JUR | |
opvolgen personeelsbeleid hierover | HR |