Op dinsdag 8 januari 2019 werd het nieuwe districtsbestuur geïnstalleerd op de installatievergadering van de districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Op 23 mei 2019 (jaarnummer 66) keurde de districtsraad het nieuwe huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Op 20 februari 2020 (jaarnummer 26) keurde de districtsraad de wijzigingen in het huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Op 17 december 2020 (jaarnummer 173) keurde de districtsraad nieuwe wijzigingen in het huishoudelijk reglement district Deurne goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.
Artikelen 9 tot en met 11 van het huishoudelijk reglement bepalen de samenstelling en de werking van de districtsraadscommissies. Artikel 9 bepaalt dat de concrete planning, samenstelling en het voorzitterschap van de districtsraadscommissies worden bepaald door middel van een districtsraadsbesluit.
De districtsraad keurde op 20 juni 2019 goed om drie bijzondere raadscommissies op te richten met een evenredige verdeling van mandaten (jaarnummer 91). Deze bijzondere raadscommissies werden thematisch gebundeld.
Naar aanleiding van het ontslag van één of meerdere raadsleden dient de samenstelling van de commissies aangepast te worden. De laatste wijziging werd goedgekeurd in zitting van 17 februari 2022 (jaarnummer 28).
De districtsraad keurt de wijziging van de samenstelling van de drie bijzondere raadscommissies goed: