Terug
Gepubliceerd op 07/05/2024

2024_DCAN_00299 - District Antwerpen. Kloosterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00299 - District Antwerpen. Kloosterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00299 - District Antwerpen. Kloosterstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Kloosterstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1166);         
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad"; 
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;   
  • is opgenomen in een proefopstelling "elektrische laadinfrastructuur" die goedgekeurd werd door het college op 7 april 2017 (jaarnummer 3308);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Naar aanleiding van een vraag van handelaars, die momenteel hun laad- en losbewegingen op straat uitvoeren, werd onderzocht of er behoefte is aan laad- en loszones. 

In samenspraak met district Antwerpen wordt voorgesteld om vier laad- en loszones in te richten. Dit voor een periode van zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Uit onderzoek blijkt dat er nood is aan meerdere laad- en loszones.

Als proefopstelling worden vier laad- en loszones ingericht in de Kloosterstraat, waarvan drie met een lengte van 10 meter en één met een lengte van 9 meter.
Zo kunnen laad- en losbewegingen vlotter & veiliger plaatsvinden en wordt een doorgang voor het verkeer gevrijwaard. Na het verstrijken van de termijn van zes maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

De parkeerbalans neemt af met acht plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie van 24 april 2024; Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Kloosterstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.