fase | actie | datum |
Adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 12 juni 2023 |
Het districtscollege wenst bij de heraanleg van de Vrijheidstraat in te zetten op een klimaat robuust ontwerp met een verbetering van de woon- en leefkwaliteiten die het karakter van de straat kunnen versterken. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en vertaald naar een projectdefinitie en concept, waarbij adviezen aan betrokken diensten zijn gevraagd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept voor de Vrijheidstraat ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Vrijheidstraat is een lokale straat.
Het concept streeft naar een gebalanceerd ontwerp met meer ruimte voor voetgangers, kwalitatief hoogwaardig groen en behoud van bestaande terrassen. Om meer ruimte te maken voor voetgangers, zal het bestaande profiel worden aangepast. Hierbij worden de trottoirs verbreed, zodat voetgangers comfortabel door de straat kunnen wandelen. Dit werd in een proefopstelling reeds getest.
Er worden verkeersremmende maatregelen toegepast door middel van een verhoogd plateau ter hoogte van de Welvaartstraat, dat tevens een veilige oversteekplaats voor voetgangers biedt. Daarnaast worden er bomen geplaatst in de parkeerstrook om een visueel vernauwend effect te creëren en het verkeer te vertragen. Dubbelzijdig parkeren blijft behouden.
Om de groenbeleving en de kwaliteit van het verblijfsklimaat in de straat te verbeteren, zal er speciale aandacht worden besteed aan het creëren van ruimte voor bomen met een lange levensverwachting.
Binnen dit project wordt gestreefd naar een klimaatbestendig ontwerp dat de woonsfeer en levenskwaliteit verbetert, met behoud van het eigen karakter van de straat.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 51 plaatsen in de bestaande toestand naar 41 plaatsen in de nieuwe toestand.
Binnen het project wordt er met het oog op verkeersveiligheid een verhoogd plateau aangelegd. Bovendien zullen er nieuwe bomen worden geplant in de parkeerstrook, wat zorgt voor visuele vernauwing en tevens bijdraagt aan het creëren van een groenere omgeving.
Bomenbalans
In het concept gaat de bomenbalans van 67 small bomen naar 20 medium bomen en 22 nieuwe small bomen. Met het oog op de toekomst worden er 42 nieuwe bomen voorzien. Gezien diverse omgevingsfactoren, zoals de korte afstand tot de gevel en beperkte ondergrondse groeiruimte, is het onwaarschijnlijk dat de huidige, kleine bomen ooit hun volledige potentieel zullen bereiken.
Om de groenbeleving en de kwaliteit van het verblijfsklimaat in de straat te verbeteren, zal er speciale aandacht worden besteed aan het creëren van boven- en ondergrondse ruimte voor medium bomen met een lange levensverwachting en het creëren van meer groenvolume.
Hemelwaterplan
Binnen dit project wordt de riolering niet mee opgenomen.
Het budget zal voorzien worden op SUB_NR/INTERN/2500-2600/5002500000/224/2ANT010502M01340/2AN090610.
Het coördinatieoverleg openbaar domein vond plaats op 12 juni 2023.
Het coördinatieoverleg openbaardomein geeft gunstig advies op de project definitie en concept op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept van 30 mei 2023 voor de wegeniswerken in de Vrijheidstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT | Na de inspraakprocedure: concept uitwerken tot een voorontwerp |
SW/PR/ADM | Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | Communicatie en participatietraject organiseren |