Terug
Gepubliceerd op 16/01/2024

2024_DCAN_00033 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 15/01/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00033 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00033 - District Antwerpen. Lange Lobroekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Lobroekstraat in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 mei 2018 (jaarnummer 4324);
  • maakt deel uit van een lopende proefopstelling ter verbetering van de verkeersveiligheid van en naar de school gelegen in de Weilandstraat, zoals goedgekeurd door het college op 5 april 2019 (jaarnummer 3040);
  • maakt deel uit van het reglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20steeeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Onderzoek ter plaatse heeft uitgewezen dat de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 171 tot en met het nummer 167 en de laad- en loszone gelegen tussen de Twee Netenstraat en het nummer 202, niet langer in gebruik zijn.
De school aan het einde van de Weilandstraat krijgt bij de heraanleg van de Slachthuissite een nieuwe locatie. De lopende proefopstelling dooft, door de werken ter hoogte van de Slachthuissite, langzaam uit. De school in de Weilandstraat komt tijdelijk op het voetbalveld aan de kant van de Rupelstraat. Daarna volgt, tegen 2026, een nieuwbouw aan de Weilandstraat die als woonerf zal worden ingericht.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • de artikels met betrekking tot de bovengenoemde laad- en loszones worden verwijderd.

De parkeerbalans neemt toe:

  • langs de even zijde, vanaf de Twee Netenstraat tot het nummer 202, van maandag tot en met zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur;
  • langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 173/171 tot aan de scheiding van de nummers 169/1, van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 17.00 uur.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Lobroekstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 mei 2018 (jaarnummer 4324).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen