Terug
Gepubliceerd op 08/03/2024

Notulen  districtsraad Antwerpen

ma 22/01/2024 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen; Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad

Agendapunten

Notulen 18 december 2023

Behandeld

Notulen 18 december 2023

Notulen 18 december 2023

Motivering

Er werden geen opmerkingen gemaakt over de notulen van de zitting van 18 december 2023, bijgevolg worden zij als goedgekeurd beschouwd.

4.

2024_AM_00007 - Amendement van raadslid Freek Niesten: Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen

Goedgekeurd

Notulen

23 voor

3 tegen

1 onthouding

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
4.

2024_AM_00007 - Amendement van raadslid Freek Niesten: Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen

2024_AM_00007 - Amendement van raadslid Freek Niesten: Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen
Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Freek Niesten
Gericht aan
Marita Wuyts
Tijdstip van indienen
ma 22/01/2024 - 19:04
Toelichting

Het amendement "Amendement Regionaal Vervoersplan" wordt vervangen door en vervolgens toegevoegd aan het initiële amendement als:

Jaarlijks verslag uit te brengen aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.

Initiatiefrecht

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 23 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 1 onthouding het besluit goed.

Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Thoelen Annelies, Wuyts Christophe

Tegen: Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Van de Wauwer Orry

Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis

3.

2024_AM_00006 - Amendement van raadslid Nadine Peeters: Amendement Regionaal Vervoersplan

Goedgekeurd

Notulen

1 onthouding

27 voor

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
3.

2024_AM_00006 - Amendement van raadslid Nadine Peeters: Amendement Regionaal Vervoersplan

2024_AM_00006 - Amendement van raadslid Nadine Peeters: Amendement Regionaal Vervoersplan
Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Nadine Peeters
Gericht aan
Marita Wuyts
Tijdstip van indienen
ma 22/01/2024 - 18:02
Toelichting

Aan het amendement Routeplan 2030 wordt de volgende voorwaarde nog toegevoegd:

Jaarlijks verslag uit te brengen aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.

Initiatiefrecht

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.

Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe

Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis

2.

2024_AM_00004 - Amendement van raadslid Bart Steyaert: Routeplan 2030

Goedgekeurd

Notulen

1 onthouding

27 voor

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2.

2024_AM_00004 - Amendement van raadslid Bart Steyaert: Routeplan 2030

2024_AM_00004 - Amendement van raadslid Bart Steyaert: Routeplan 2030
Koppeling aan agendapunt
Indiener(s)
Bart Steyaert
Gericht aan
Marita Wuyts
Tijdstip van indienen
zo 21/01/2024 - 22:06
Toelichting

De districtsraad adviseert het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER gunstig op voorwaarde dat: 

  1. Prioritair robuuste verbindingen tussen Linkeroever en Rechteroever worden ontwikkeld. Hierbij wordt ingezet op verschillende modi:
    • performante tramverbindingen via de Brabotunnel;
    • busverbindingen via de Waaslandtunnel, de Waaslandtunnel wordt daarbij een verbinding voor het autoverkeer waar enkel het lokaal verkeer nog gebruik van maakt;
    • de Sint Annatunnel en de fietstunnels in de Oosterweelverbinding en aan de Kennedytunnel;
    • veerboten met verhoogde frequentie;
    • de uitbouw van een treinstation op Linkeroever ter hoogte van de Katwilgweg dat vlot bereikbaar is voor de verschillende buurten op Linkeroever;
    • het niet-lokaal auto- en vrachtverkeer via de Kennedy-, Oosterweel- en Liefkenshoektunnel;
    • bijkomende oeververbindingen, zoals bijvoorbeeld een fietsbrug of een tweede metrotunnel, worden verder onderzocht en indien deze een meerwaarde bieden worden geïmplementeerd;
    • een veer tussen Burcht en Blue Gate lijkt toekomstgericht noodzakelijk, dit mag echter niet ten koste gaan van de bestaande veerverbindingen.
  2. Ringspoor: de mogelijkheid van een nieuwe voorstadstreinverbinding tussen de havenhub op Linkeroever voor ontsluiting van de Waaslandhaven en een havenhub op Rechteroever bij toekomstig Logistiek Park Schijns wordt opengehouden. Deze voorstadsverbinding via het Ringspoor kan voor lokaal en regionaal reizigersverkeer een belangrijke schakel vormen via de treinverbinding die de stations Linkeroever, Zuid, Berchem, Schijnpoort, Luchtbal en Antwerpen Noorderdokken met elkaar verbindt, waarbij ook de stations die momenteel niet in gebruik zijn voor personenvervoer opgenomen moeten worden.
  3. De verschillende campussen van de Universiteit Antwerpen een betere onderlinge verbinding krijgen met elkaar en met de stad. Tramverbindingen en een goed uitgewerkt aanbod aan deelmobiliteit moeten deze campussen inclusief de ziekenhuizen Middelheim en UZA bereikbaarder maken. De mogelijke tracés van een tramverbinding dienen gedetailleerd met de betrokken districten besproken te worden.
  4. De realisatie van een districtentram als doel heeft vlottere verbindingen mogelijk te maken die niet allemaal via de reeds druk bezette overstappunten in het centrum te lopen. Bij de uitwerking van het tracé dienen alle districten intensief betrokken te worden. Bijkomend aanbod mag echter niet leiden tot het verlagen van de frequentie van de trams elders. Trams blijven de ruggengraat van een goed openbaar vervoersnetwerk in Antwerpen.
  5. De ambities in het realiseren van de modal shift scherper gesteld worden zodat er tegen 2030 een hoger aandeel in duurzame mobiliteit is dan momenteel voorzien.
  6. Er feederlijnen (=kernnet) voor het openbaar vervoer worden voorzien:
    • tussen Linkeroever en Rechteroever via de Waaslandtunnel. Zo verbinden we een groot aantal inwoners met de noordelijke binnenstad en het centrumziekenhuis;
    • tussen station Zuid en de wijken Zuid, Nieuw Zuid en Blue Gate waarmee we een groot stuk nieuwe stadsontwikkeling, nieuwe tewerkstelling en een nieuwe gevangenis met een station verbinden.
  7. Er ook nachtelijk openbaar vervoer wordt voorzien, we zijn een stad die ook 's nachts werkt en leeft.
  8. Het herwerken van het tramplan niet leidt tot een lagere frequentie of een verminderde capaciteit op de bestaande lijnen, bij uitstek niet als het over het sneltramnet gaat.
  9. Op het sneltramnet het openbaar vervoer absoluut voorrang krijgt qua doorstroming, en dit ten opzichte van alle andere vervoersmodi. Ook voor de stadstrams zijn doorstromingsmaatregelen essentieel om ze betrouwbaar en snel te maken. Als de trams een gewaarborgd hogere gemiddelde snelheid halen en niet meer vastrijden in ander verkeer, dan komt er veel capaciteit bij, zelfs bij evenveel tramstellen als nu.
  10. Er duidelijke en concrete doelstellingen rond voetgangers worden geformuleerd, ze zijn een belangrijke vervoersmodus in het district Antwerpen maar ook in elke andere dorps- of districtskern. Ook bij overstappen aan mobiliteitsknopen en bij het voor- en nastransport, horen voetgangers steeds expliciet in beeld gebracht worden.
  11. Het internationale busverkeer halteplaatsen krijgt buiten het stadscentrum, aan één of meerdere mobiliteitsknopen nabij de Antwerpse Ring.
  12. Vormen van deelmobiliteit zoals fietsen en steps vaste dropzones krijgen, buiten deze dropzones mogen ze niet meer gestald worden, de overlast op het openbaar domein van allerlei strooisteps wordt daarmee opgelost.
  13. Voor autodelen wordt er ook met vaste parkeerplaatsen wordt, hier is een grote vraag naar van gebruikers en aanbieders.
  14. Er bij voorkeur wordt gekozen voor elektrische en compacte bussen, rekening houdend met de benodigde vervoerscapaciteit op de betreffende verbindingen.
  15. Er een openbaar vervoerverbinding tussen Antwerpen Noord en het Zuidpark wordt ingericht die de tussenliggende dichtbevolkte wijken sterker ontsluit. In dichtbevolkte wijken is een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer nodig.
  16. Haltes integraal toegankelijk worden aangelegd.
  17. Prioriteit wordt gemaakt van een geïntegreerd parkeerbeleid, waarbij het gebruik van P&R’s proactief wordt aangemoedigd en de parkeertarieven voor multimodale knooppunten langsheen éénzelfde corridor zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd.
  18. Door middel van het installeren van strategische logistieke knopen de goederenstromen afgestemd en gebundeld worden om een betere scheiding van vrachtvervoer en personenvervoer/actieve modi te verwezenlijken, minder druk te zetten op kwetsbare gebieden (en zo de verkeersveiligheid te laten toenemen) en werk te maken van een emissieloze stadsdistributie.
  19. Jaarlijks verslag wordt uitgebracht aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.

Initiatiefrecht

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.

Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe

Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis

1.

2024_DRAN_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

27 voor

1 onthouding

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
1.

2024_DRAN_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00005 - Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan - Vervoerregio Antwerpen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

In 2017 sloten de Vlaamse overheid, stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland het zogenaamde “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid”. Doel van dit verbond is om samen een bereikbare en leefbare Antwerpse regio te realiseren. Het toekomstverbond kent vijf onderdelen, waaronder het realiseren van een verschuiving in de gezamenlijke vervoerswijzekeuze (modal shift) in de vervoerregio Antwerpen. 

In het toekomstverbond wordt overeengekomen om tegen 2030 minstens 50 procent van alle verplaatsingen in de regio te laten gebeuren met de fiets, trein, tram, bus, taxi, waterbus, deelsystemen, enz. De wijze waarop deze doelstelling moet gerealiseerd worden, wordt uitgewerkt in het “Routeplan 2030”, het regionale mobiliteitsplan voor de vervoerregio Antwerpen. 

In juni 2017 kwam de vervoerregioraad Antwerpen een eerste maal samen. Alle lokale besturen binnen de vervoerregio zijn vertegenwoordigd in de vervoerregioraad, inclusief de districten van stad Antwerpen.

Op 27 juni 2018 keurde de vervoerregioraad de Visienota voor het Routeplan 2030 goed. Hierin wordt een gemeenschappelijke missie geformuleerd, aangevuld met een samenhangende visie op de toekomstig mobiliteitsontwikkeling. De visie is opgebouwd rond 10 ambities die samen de strategische doelstellingen vormen van het beleidsplan.

Op 27 september 2023 keurde de vervoerregioraad het ontwerp van het Routeplan 2030 voorlopig goed, bestaande uit de plannota, gebiedsgerichte nota’s, actieplan en evaluatiekader. 

Op 20 december 2023 werd een gemeenschappelijke themacommissie georganiseerd waarin het 'Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen' werd toegelicht aan de gemeenteraad en de districtsraden met het oog op advisering.

Juridische grond

Artikel 8 §1 Decreet bepaalt dat de vervoerregioraad verantwoordelijk is voor het voorbereiden, opmaken, opvolgen, evalueren en, in voorkomend geval, herzien van het regionaal mobiliteitsplan.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Op basis van een uitgebreid onderzoeks- en afstemmingstraject met alle partners die betrokken zijn in de vervoerregioraad Antwerpen, stelde het Vlaams gewest (departement Mobiliteit en openbare werken (MOW)) een ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan op voor de vervoerregio Antwerpen.

Dit ontwerp wordt voor advies voorgelegd aan de lokale besturen die deel uitmaken van de Vervoerregio Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende amendement met 27 stemmen voor en 1 onthouding het besluit goed.

Voor: Cordy Paul, Van Leuffel Charlie, Demeyer Annemie, Delmas Laura, Boeckmans Adrjen, Dehaen Babette, Niesten Freek, Wuyts Marita, Steyaert Bart, Van den Borne Tom, Meeusen Femke, Poppe Anne, Touré Nana, Vrelust Marie, Verreet Simon, Gohari Firuz, Markowitz Samuel, Vansummeren Stella, Luyckx Sascha, Talhaoui Fauzaya, Dogan Ebubekir, Peeters Nadine, Gulhan Sah, Darmach Farid, Thoelen Annelies, Van de Wauwer Orry, Wuyts Christophe

Onthouding: van Craenenbroeck Lutgardis

De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en ontwerp plan-MER gunstig op voorwaarde dat: 

  1. Prioritair robuuste verbindingen tussen Linkeroever en Rechteroever worden ontwikkeld. Hierbij wordt ingezet op verschillende modi:
    • performante tramverbindingen via de Brabotunnel;
    • busverbindingen via de Waaslandtunnel, de Waaslandtunnel wordt daarbij een verbinding voor het autoverkeer waar enkel het lokaal verkeer nog gebruik van maakt;
    • de Sint Annatunnel en de fietstunnels in de Oosterweelverbinding en aan de Kennedytunnel;
    • veerboten met verhoogde frequentie;
    • de uitbouw van een treinstation op Linkeroever ter hoogte van de Katwilgweg dat vlot bereikbaar is voor de verschillende buurten op Linkeroever;
    • het niet-lokaal auto- en vrachtverkeer via de Kennedy-, Oosterweel- en Liefkenshoektunnel;
    • bijkomende oeververbindingen, zoals bijvoorbeeld een fietsbrug of een tweede metrotunnel, worden verder onderzocht en indien deze een meerwaarde bieden worden geïmplementeerd;
    • een veer tussen Burcht en Blue Gate lijkt toekomstgericht noodzakelijk, dit mag echter niet ten koste gaan van de bestaande veerverbindingen.
  2. Ringspoor: de mogelijkheid van een nieuwe voorstadstreinverbinding tussen de havenhub op Linkeroever voor ontsluiting van de Waaslandhaven en een havenhub op Rechteroever bij toekomstig Logistiek Park Schijns wordt opengehouden. Deze voorstadsverbinding via het Ringspoor kan voor lokaal en regionaal reizigersverkeer een belangrijke schakel vormen via de treinverbinding die de stations Linkeroever, Zuid, Berchem, Schijnpoort, Luchtbal en Antwerpen Noorderdokken met elkaar verbindt, waarbij ook de stations die momenteel niet in gebruik zijn voor personenvervoer opgenomen moeten worden.
  3. De verschillende campussen van de Universiteit Antwerpen een betere onderlinge verbinding krijgen met elkaar en met de stad. Tramverbindingen en een goed uitgewerkt aanbod aan deelmobiliteit moeten deze campussen inclusief de ziekenhuizen Middelheim en UZA bereikbaarder maken. De mogelijke tracés van een tramverbinding dienen gedetailleerd met de betrokken districten besproken te worden.
  4. De realisatie van een districtentram als doel heeft vlottere verbindingen mogelijk te maken die niet allemaal via de reeds druk bezette overstappunten in het centrum te lopen. Bij de uitwerking van het tracé dienen alle districten intensief betrokken te worden. Bijkomend aanbod mag echter niet leiden tot het verlagen van de frequentie van de trams elders. Trams blijven de ruggengraat van een goed openbaar vervoersnetwerk in Antwerpen.
  5. De ambities in het realiseren van de modal shift scherper gesteld worden zodat er tegen 2030 een hoger aandeel in duurzame mobiliteit is dan momenteel voorzien.
  6. Er feederlijnen (=kernnet) voor het openbaar vervoer worden voorzien:
    • tussen Linkeroever en Rechteroever via de Waaslandtunnel. Zo verbinden we een groot aantal inwoners met de noordelijke binnenstad en het centrumziekenhuis;
    • tussen station Zuid en de wijken Zuid, Nieuw Zuid en Blue Gate waarmee we een groot stuk nieuwe stadsontwikkeling, nieuwe tewerkstelling en een nieuwe gevangenis met een station verbinden.
  7. Er ook nachtelijk openbaar vervoer wordt voorzien, we zijn een stad die ook 's nachts werkt en leeft.
  8. Het herwerken van het tramplan niet leidt tot een lagere frequentie of een verminderde capaciteit op de bestaande lijnen, bij uitstek niet als het over het sneltramnet gaat.
  9. Op het sneltramnet het openbaar vervoer absoluut voorrang krijgt qua doorstroming, en dit ten opzichte van alle andere vervoersmodi. Ook voor de stadstrams zijn doorstromingsmaatregelen essentieel om ze betrouwbaar en snel te maken. Als de trams een gewaarborgd hogere gemiddelde snelheid halen en niet meer vastrijden in ander verkeer, dan komt er veel capaciteit bij, zelfs bij evenveel tramstellen als nu.
  10. Er duidelijke en concrete doelstellingen rond voetgangers worden geformuleerd, ze zijn een belangrijke vervoersmodus in het district Antwerpen maar ook in elke andere dorps- of districtskern. Ook bij overstappen aan mobiliteitsknopen en bij het voor- en nastransport, horen voetgangers steeds expliciet in beeld gebracht worden.
  11. Het internationale busverkeer halteplaatsen krijgt buiten het stadscentrum, aan één of meerdere mobiliteitsknopen nabij de Antwerpse Ring.
  12. Vormen van deelmobiliteit zoals fietsen en steps vaste dropzones krijgen, buiten deze dropzones mogen ze niet meer gestald worden, de overlast op het openbaar domein van allerlei strooisteps wordt daarmee opgelost.
  13. Voor autodelen wordt er ook met vaste parkeerplaatsen wordt, hier is een grote vraag naar van gebruikers en aanbieders.
  14. Er bij voorkeur wordt gekozen voor elektrische en compacte bussen, rekening houdend met de benodigde vervoerscapaciteit op de betreffende verbindingen.
  15. Er een openbaar vervoerverbinding tussen Antwerpen Noord en het Zuidpark wordt ingericht die de tussenliggende dichtbevolkte wijken sterker ontsluit. In dichtbevolkte wijken is een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer nodig.
  16. Haltes integraal toegankelijk worden aangelegd.
  17. Prioriteit wordt gemaakt van een geïntegreerd parkeerbeleid, waarbij het gebruik van P&R’s proactief wordt aangemoedigd en de parkeertarieven voor multimodale knooppunten langsheen éénzelfde corridor zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd.
  18. Door middel van het installeren van strategische logistieke knopen de goederenstromen afgestemd en gebundeld worden om een betere scheiding van vrachtvervoer en personenvervoer/actieve modi te verwezenlijken, minder druk te zetten op kwetsbare gebieden (en zo de verkeersveiligheid te laten toenemen) en werk te maken van een emissieloze stadsdistributie.
  19. Jaarlijks verslag wordt uitgebracht aan de districtsraad over de werkzaamheden van de Vervoerregioraad.

Artikel 2

Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2024_DRAN_00006 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Ondersteuningen voor initiatieven. 't Stuivenberg vertelt - Uitzondering op het reglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

28 voor

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
5.

2024_DRAN_00006 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Ondersteuningen voor initiatieven. 't Stuivenberg vertelt - Uitzondering op het reglement - Goedkeuring

2024_DRAN_00006 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Ondersteuningen voor initiatieven. 't Stuivenberg vertelt - Uitzondering op het reglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 20 november 2023 (jaarnummer 134) keurde de districtsraad het aangepaste ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' goed.  

Op 20 november 2023 (jaarnummer 135) keurde de districtsraad aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025, overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus, goed.

In 2024 voorziet district Antwerpen budgetten voor de ondersteuning van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.

District Antwerpen ontving een laattijdige aanvraag voor ondersteuning via het Districtsfonds: 

Aanvrager, activiteit/evenement en bedrag Datum en locatie

Wijkcomité Willibrordus vzw
't Stuivenberg vertelt

Datum aanvraag: 10 december 2023
Aangevraagde ondersteuning: 10.000,00 EUR

26 - 28 januari 2024
Stuivenbergsite
Juridische grond
  • de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige ondersteuningen;
  • het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.

Argumentatie

Wijkcomité Willibrordus vzw diende op 10 december 2023 een aanvraag in voor de activiteit 't Stuivenberg vertelt, die zal doorgaan van 26 tot en met 28 januari 2024. De aanvraag is daarmee minder dan 7 weken voor de start van de activiteit ingediend, zoals artikel 7 van het reglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' voorschrijft. 

Het was, los van de aanvraag die bij het district binnen kwam, lang onzeker of het project in Stuivenberg kon doorgaan. Dit verklaart de laattijdige aanvraag. Uiteindelijk werd slechts recent toelating gegeven, onder voorwaarde dat er door de organisator nutsvoorzieningen worden voorzien op de site. Het districtscollege vindt het een mooi en waardevol project voor het district en stelt daarom voor om uitzonderlijk tussen te komen in de kosten voor de logistieke ondersteuning van het project. 

Uitzonderingen op het ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement' moeten voorgelegd worden aan de districtsraad. Om deze aanvraag te kunnen behandelen moet daarom een uitzondering worden toegekend door de districtsraad. 

Algemene financiële opmerkingen

Bij latere uitbetaling wordt de ondersteuning voorzien op: 2400/5002000000/6496800/2ANT010404A00000/2AN090739.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0104 - Bruisend district
2ANT010404 - Cultuur

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad keurt de uitzondering op artikel 7 van het reglement ‘Districtsfonds: beleef je buurt! Activiteit of evenement’ goed voor de behandeling van de aanvraag van wijkcomité Willibrordus vzw voor de activiteit ’t Stuivenberg vertelt’. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2024_DRAN_00003 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
6.

2024_DRAN_00003 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00003 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.

Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 642) de meest recente wijzigingen aan het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 640) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed. 

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 639) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.

Op 27 april 2023 (jaarnummer 2806) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend, schijfparkeren en voorbehouden parkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald. Dit aanvullend reglement trad in werking op 1 augustus 2023.

Op 15 september 2023 (jaarnummer 6347) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen. Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2023.

Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de bestaande parkeerzone E uit te breiden met bijkomende Shop&go-parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt.

De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.

Het college keurde in zitting van 5 december 2023 (jaarnummer 8908) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk ' goed, en dit met ingang van 1 februari 2024, op voorwaarde van het verlenen van een advies door de districtsraad Antwerpen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het aanvullend verkeersreglement ter advies voor.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Vanaf 1 augustus 2023 werd het het Shop&go-principe ingevoerd in de Nationalestraat. Deze straat was reeds gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren beoogd door kortparkerende klanten. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, werden in de Nationalestraat vanaf 1 augustus 2023 Shop&go-plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier kan sindsdien maximaal 30 minuten betalend geparkeerd worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) geldt er bewonersparkeren  (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders') en kan er bijgevolg enkel nog door bewoners en vergunninghouders geparkeerd worden.

Door een toenemende vraag van handelaars naar rotatie van parkeren en het vermijden van langparkeerders voor de etalages van winkels, worden naast de Nationalestraat ook enkele parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt toegevoegd aan parkeerzone E met dezelfde Shop&go-regeling. Van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u zullen hier Shop&go-plaatsen worden voorzien, waar maximaal 30 minuten betalend geparkeerd mag worden door alle weggebruikers: 

  • Lange Gasthuisstraat: twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 24 en 26 (huidige bewonersplaatsen);
  • Minderbroedersrui: twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 9 (huidige bewonersplaatsen);
  • Oudevaartplaats: vier langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 56, 58 en 60 (huidige bewonersplaatsen);
  • Paardenmarkt: drie langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 5, 7 en 9 (huidige bewonersplaatsen).

Op deze plaatsen zal dan van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) gewoon bewonersparkeren gelden, waardoor enkel bewoners en vergunninghouders er mogen parkeren.

Tot slot wordt de tekstuele beschrijving van de straten die behoren tot de donkergroene en lichtgroene zone geactualiseerd in functie van de collegebeslissing van 15 september 2023.

Dit nieuwe reglement treedt op 1 februari 2024 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk ', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 27 mei 2023 (jaarnummer 2806).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2024_DRAN_00002 - Parkeerzonering in alle districten - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
7.

2024_DRAN_00002 - Parkeerzonering in alle districten - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00002 - Parkeerzonering in alle districten - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 goed.

Op 17 juni 2022 (jaarnummer 4884) keurde het college de principebeslissing 'Actualisatie en wijzigingen parkeerbeleid' goed. Het college gaf tevens opdracht aan de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) om een aantal parkeermaatregelen verder te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren.

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 642) de meest recente wijzigingen aan het reglement met betrekking tot de gemeentelijke parkeervergunningen goed.

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 640) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed. 

De gemeenteraad keurde op 25 september 2023 (jaarnummer 639) de meest recente wijzigingen aan het retributiereglement met betrekking tot de betalende gemeentelijke parkeervergunningen goed.

Op 27 april 2023 (jaarnummer 2806) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend, schijfparkeren en voorbehouden parkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald. Dit aanvullend reglement trad in werking op 1 augustus 2023.

Op 15 september 2023 (jaarnummer 6347) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt tot welke tariefcode ze horen. Dit aanvullend reglement treedt in werking op 1 december 2023.

Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de bestaande parkeerzone E uit te breiden met bijkomende Shop&go-parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt.

De aanvullende verkeersreglementen 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk' en ‘Parkeerzonering in alle districten' worden gelijktijdig geagendeerd. Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.

Het college keurde in zitting van 5 december 2023 (jaarnummer 8909) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' goed, en dit met ingang van 1 februari 2024, op voorwaarde van het verlenen van een advies door districtsraad Antwerpen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het aanvullend verkeersreglement ter advies voor.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Vanaf 1 augustus 2023 werd het Shop&go-principe ingevoerd in de Nationalestraat. Deze straat was al gereglementeerd als winkelstraat en valt geografisch gezien ook binnen de perimeter van de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders'. In een winkelstraat wordt er vooral rotatie van parkeren door kortparkerende klanten beoogd. Vergunningen voor bewoners zijn hier in winkelstraten niet geldig van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u. Om klanten de mogelijkheid te blijven geven om korte boodschappen te doen, werden in de Nationalestraat vanaf 1 augustus 2023 Shop&go-plaatsen voorzien van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u op de huidige parkeerplaatsen. Hier kan sindsdien maximaal 30 minuten betalend geparkeerd worden door alle weggebruikers. Van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) geldt er bewonersparkeren (conform de 'parkeerzone voor bewoners en vergunninghouders') en kan er bijgevolg enkel nog door bewoners en vergunninghouders geparkeerd worden.

Door een toenemende vraag van handelaars naar rotatie van parkeren en het vermijden van langparkeerders voor de etalages van winkels, worden naast de Nationalestraat ook enkele parkeerplaatsen in de Lange Gasthuisstraat, Minderbroedersrui, Oudevaartplaats en Paardenmarkt toegevoegd aan parkeerzone E met dezelfde Shop&go-regeling. Van maandag tot en met zaterdag van 9.00u tot 18.00u zullen hier Shop&go-plaatsen worden voorzien, waar maximaal 30 minuten betalend geparkeerd mag worden door alle weggebruikers: 

  • Lange Gasthuisstraat: twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 24 en 26 (huidige bewonersplaatsen);
  • Minderbroedersrui: twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 9 (huidige bewonersplaatsen);
  • Oudevaartplaats: vier langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 56, 58 en 60 (huidige bewonersplaatsen);
  • Paardenmarkt: drie langsparkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 5, 7 en 9 (huidige bewonersplaatsen).

Op deze plaatsen zal dan van maandag tot en met zaterdag van 18.00u tot 9.00u en op zon- en feestdagen (inclusief 11 juli) gewoon bewonersparkeren gelden, waardoor enkel bewoners en vergunninghouders er mogen parkeren. 

Dit nieuwe reglement waarbij de bovengenoemde Shop&go-plaatsen worden toegevoegd aan parkeerzone E treedt op 1 februari 2024 in werking. Tot dan geldt het huidige reglement.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 september 2023 (jaarnummer 6347), 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
8.

2024_DRAN_00004 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
8.

2024_DRAN_00004 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00004 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De De Beuckerstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 april 2022 (jaarnummer 3090); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Op 30 oktober 2023 ontving de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) een melding dat de oorspronkelijk aanvrager van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap is overleden. Naar aanleiding van deze melding werd ook een onderzoek gestart naar het gebruik van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 16.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;    
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. 
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • verwijderen van twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van nummers 7 en 16.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze parkeerplaatsen niet meer gebruikt worden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Beuckerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 april 2022 (jaarnummer 3090).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
9.

2024_DRAN_00007 - District Antwerpen. Lakenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
9.

2024_DRAN_00007 - District Antwerpen. Lakenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00007 - District Antwerpen. Lakenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Lakenstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van  stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 november 2023 (jaarnummer 7730);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Stad Antwerpen ontving een aanvraag van het FOMU om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in-/uitrit in de Lakenstraat.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG voor het laatst werden gewijzigd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verdrijvingsvlakken worden aangebracht aan weerszijden van de inrit ter hoogte van nummer 6, waardoor het in- en uitrijden niet langer gehinderd wordt door te dicht geparkeerde of foutgeparkeerde voertuigen (artikel 3).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 15 december 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lakenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 november 2023 (jaarnummer 7730).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
10.

2024_DRAN_00008 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
10.

2024_DRAN_00008 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00008 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Lange Dijkstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2021);
  • heeft een lopende proefopstelling betreffende het compacter maken van kruispunten die goedgekeurd werd door het college op 17 mei 2013 (jaarnummer 4871);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen-Noord";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De eigenaar van de handelszaak die gevestigd is op nummer 23 vraagt om de bestaande laad- en loszone te herpositioneren in functie van een terras. Het aanvullend verkeersreglement wordt eveneens geactualiseerd. De Lange Dijkstraat werd immers in 2018 heringericht als fietsstraat, gebaseerd op de ruimtelijke inrichting die door de proefopstelling van 2013 werd onderzocht. De kruispunten werden compacter ingericht en van plateaus voorzien.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verplaatsen van de bestaande laad- en loszone naar het begin van de straat aan de oneven zijde. Het laden en lossen is toegelaten van maandag tot en met zaterdag van 6.00 tot 18.00 uur, vanaf het Sint-Jansplein tot de scheiding van nummers 13-15;
  • de straat werd ingericht als fietsstraat (artikel 4).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 21 december 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Dijkstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2021).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
11.

2024_DRAN_00009 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
11.

2024_DRAN_00009 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00009 - District Antwerpen. Vlijtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Vlijtstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 september 2023 (jaarnummer 6746);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Op 8 december 2023 ontving de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een melding dat het parkeerverbod in de Vlijtstraat te ruim is, alsook de vraag om dit in te korten.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • inkorten bestaand parkeerverbod van 50 meter naar een afstand van 25 meter, langs de even zijde, vanaf de scheiding van nummers 42-44 tot en met het midden van nummer 52 (artikel 1). 

De parkeerbalans neemt toe met vijf plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 15 december 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vlijtstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 september 2023 (jaarnummer 6746).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
12.

2024_DRAN_00001 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
12.

2024_DRAN_00001 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2024_DRAN_00001 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Emiel Vloorsstraat in districten Antwerpen en Hoboken: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8472);
  • maakt gedeeltelijk deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kiel-Noord';
  • maakt gedeeltelijk deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd 'binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel' met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op 28 november 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Emiel Vloorsstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 663) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 37 (artikel 6).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Emiel Vloorsstraat 37, voldoet aan de voorwaarden. 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Emiel Vloorsstraat in districten Antwerpen en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8472).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
13.

2024_DRAN_00013 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Motie fietsdiefstallen en beveiligde fietsenstallingen Centraal Station Antwerpen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Orry Van de Wauwer; Firuz Gohari; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Morad Ramachi, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid
Verontschuldigd
Regina Verstraeten, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
13.

2024_DRAN_00013 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Motie fietsdiefstallen en beveiligde fietsenstallingen Centraal Station Antwerpen - Kennisneming

2024_DRAN_00013 - Antwoord college van burgemeester en schepenen - Motie fietsdiefstallen en beveiligde fietsenstallingen Centraal Station Antwerpen - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde initiatiefrechten
Aanleiding en context

Het districtssecretariaat ontving op 5 januari 2024 een antwoord van het college op de motie van de districtsraad (zitting van 20 november 2023, jaarnummer 92) betreffende fietsdiefstallen en de beveiligde fietsenstalling aan het Centraal Station. 

Juridische grond

Artikel 290 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Ingevolge artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is dit artikel ook van toepassing op de districten.

Artikel 26 van het reglement bestuurlijke organisatie stad en OCMW Antwerpen bepaalt dat districtsadviezen binnen een termijn van 40 werkdagen worden beantwoord door het college van burgemeester en schepenen, overeenkomstig de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0106 - Modern district
2ANT010603 - Districtsraad betrekken

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen op het advies van 20 november 2023 betreffende fietsdiefstallen en beveiligde fietsenstalling aan het Centraal Station.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.