In de zitting van 1 juli 2011 (jaarnummer 11722) besliste het college om de principes van het project 'snelle en tijdelijke verkeersveiligheidsingrepen' goed te keuren. De coördinatie van dit project gebeurt binnen de 'Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid' die bestaat uit verschillende partners die samenwerken voor een veiliger Antwerpen.
In het nieuwe bestuursakkoord 2019-2025 dat goedgekeurd werd in de gemeenteraad van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) is wat er verwacht wordt in verband met verkeersveiligheid opgenomen onder resolutie 164 'Op basis van lijst van zwarte punten en snelheidsmetingen, gaan we met de districten, het Vlaams Gewest en Havenbedrijf over tot een versnelde uitvoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering'.
De lokale verkeerspolitie maakt elk jaar een inventaris op van kruispunten en wegsegmenten waar, op basis van objectieve ongevallengegevens en criteria, een hoge concentratie van (letsel)ongevallen gebeuren.
De lijst van deze "zwarte punten" wordt jaarlijks opgenomen in een verkeersveiligheidsaudit per district. In de verkeersveiligheidsaudit 2020 van district Antwerpen werd, na onderzoek, het kruispunt Blancefloerlaan - Gloriantlaan weerhouden voor een gerichte (infrastructurele) aanpak.
De Blancefloerlaan in district Antwerpen:
De Gloriantlaan in district Antwerpen:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt verkeersveiligheidsmaatregelen voor ter hoogte van het kruispunt en legt het voor advies voor.
De dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit stelt, in samenwerking met de lokale verkeerspolitie, voor deze locatie een maatregelenpakket op. Het maatregelenpakket richt zich op de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere de huidige functie en vormgeving van de weg en/of het kruispunt, de verkeersstromen en intensiteiten.
Het maatregelenpakket bevat enkele snelle en tijdelijke maatregelen en het aanpassen van de voorrangsregeling op het kruispunt.
Voor deze locatie gaat het over de volgende maatregelen:
Om vrij zicht te garanderen op de oversteekplaatsen worden 4 parkeerplaatsen wettelijke parkeerplaatsen ingenomen door markering. Dit is nodig om voor de veiligheid van de overstekende voetganger en fietser.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Blancefloerlaan.