Terug
Gepubliceerd op 09/04/2024

2024_DCAN_00222 - District Antwerpen. Korte Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 08/04/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Charlien Van Leuffel, districtsschepen

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00222 - District Antwerpen. Korte Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00222 - District Antwerpen. Korte Herentalsestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Korte Herentalsestraat in district Antwerpen:
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;   
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10558);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart; 
  • maakt deel uit van een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 30 maart 2018 (jaarnummer 2975).

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Naar aanleiding van verschillende meldingen van parkeerwachters  werd deze straat onderzocht. Tijdens het onderzoek ter plaatse werd vastgesteld dat de situatie in deze straat niet meer overeenstemt met het huidige aanvullende verkeersreglement. Het reglement wordt daarom geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van nummers 13 -15 tot tegenover de scheiding van de nummers 4 - 6 (artikel 2);
  • het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, ter hoogte van nummer 3 tot de Lange Herentalsestraat (artikel 3);
  • het parkeren wordt toegelaten, langs de oneven zijde, vanaf het begin van de straat tot het nummer 17 (artikel 4).

De parkeerbalans neemt toe met vijf plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 maart 2024 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Korte Herentalsestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 oktober 2013 (jaarnummer 10558).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen